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분류와 회상에 나타난 학령기 아동의 조직화 방략 연구

Title
분류와 회상에 나타난 학령기 아동의 조직화 방략 연구
Other Titles
(A) Study on Organization Strategy in Sorting and Recall of Children in School Age
Authors
咸美淑
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
분류회상학령기 아동조직화 방략교육심리
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
황응연
Abstract
본 연구는 학령기 아동이 기억과제의 분류와 회상에 사용하는 조직화 방략의 발달 경향을 유목적 조직화와 연상적 조직화를 중심으로 밝히려는 데 목적이 있다. 즉 저학년 아동들은 과제의 연상적 관계를 기초로 조직화하지만, 고학년 아동들은 유목적 관계를 기초로 조직화한다는 Bjorklund와 de Marchena(1984)의 연구 결과를 검증하려는 것이다. 또한 이러한 조직화 양식들이 연령에 따라 서로 다른 영향을 미친다는 McCauley, Weil과 Sperber(1976), Worden(1976), Bjorklund와 Zeman(1982)등의 연구 결과와 비교·검토해 봄으로써, 교육 현장에 응용될 수 있는 효율적인 조직화 방략을 제시하고자 한다. 피험자를 국민학교 2학년, 4학년, 6학년으로 선정하여, 연령이 증가할수록 조직화 사용이 늘고, 이에 따라 회상수행이 향상된다는 일반적인 기억발달에 논의도 확인하고자 한다. 이상과 같은 목적으로 두개의 실험을 실시하였다. 실험I은 각 학년별로 20명씩, 총 60명의 아동들에게 높은 유목적관계와 연상적 관계를 공유하는 16개의 단어들을 기억과제로 제시하고, 분류-회상검사를 실시하였다. 이 자료를 연구에서 설정한 가설에 따라 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 분류와 회상에서 학년이 높아질수록 더 많은 항목들을 조직화 할 수 있었으며, 회상량도 유의하게 증가하였다. 2. 분류에서, 학년이 높아질수록 유목적 조직화의 사용은 유의하게 증가하지만, 연상적 조직화의 사용은 무의미한 감소경향을 보인다. 반면 회상에서는 학년이 높아질수록 유목적 조직화의 사용은 증가했고, 연상적 조직화의 사용은 감소했다. 3. 분류와 회상에서 연상적 조직화보다 유목적 조직화의 사용이 더 높게 나타나는 연령은 대략 4학년에서 6학년 사이였으나, 일관된 결과가 없었다. 4. 전반적으로 유목적 분류자와 연상적 분류자 사이는 회상량과 회상시 군집화 지수 사이에는 유의한 차가 없었다. 실험Ⅱ는 실험I에서와 같은 학년인 아동 60명을 대상으로 동일한 방법으로 실시하였다. 그러나 실험I과 달리, 유목적 조직화에 유리하도록 고안된 24개 단어들이 기억과제로 제시되었다. 실험Ⅱ에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 1. 학년이 높아질수록 분류와 회상 모두에서 조직화 사용이 유의하게 증가하였고 회상량도 증가하였다. 2. 분류에서 학년이 높아질수록 유목적 조직화의 증가와 연상적 조직화의 감소가 유의하게 나타났다. 반면, 회상에서는 유목적 조직화의 사용만이 유의하게 증가했다. 3. 4학년 이상이면 분류와 회상에서 연상적 조직화보다 유목적 조직화를 더 많이 사용하였다. 4. 2학년과 4학년 유목적 분류자들은 연상적 분류자들보다 회상에서 높은 군집화 수준을 보였고, 6학년 유목적 분류자들은 연상적 분류자들보다 더 큰 회상량을 나타냈다. 두 실험에서 얻어진 결과들은 연령이 증가할수록 조직화와 회상수행이 향상한다는 일반적인 기억발달의 논의를 확인한다. 또한 연령이 증가함에 따라 연상적 조직화의 사용이 감소하고, 유목적 조직화의 사용이 증가한다는 Bjorklund와 de Marchena(1984)의 연구 결과를 반복한다. 그러나 McCauley, Weil 과 Sperber(1976), Worden(l976)등의 연구 결과와 달리 2학년에서 이러한 조직화 양식의 전이가 나타나지 않았는데, 이는 2학년 이하의 아동들이 사용하는 조직화는 연상적 관계에 기초한 것이라는 Lange(1973)의 가설을 지지한다.;Through a comparison of categorical organization and associative organization in sorting and recall of memory task , this study aimed to find out a developmental tendency of organization strategy among children in school age. Therefore this study was to verify the results of Bjorklund and de Marchena(l984)'s study, whcih summarized that children in lower grades tend to organize the tasks on the basis of the associative relations, while children in higher grades organize on the basis Of the categorical relations. Also, by reviewing the results of McCauley, Weil and Sperber (1976), Worden(1976), and Bjorklund and Zeman (1982) which said such organization types influenced differently according to age , this study was purposed to suggest an efficient organization strategy which can be applicable to educational activities. In addition , this study was to confirm the general discussions on memory development which stated that use of organization strategy increases according to age and recall performance improves accordingly, too. For these purposes, subjects were selected randomly in 2nd, 4th , and 6th grades in elementary school, and two experiments were executed. Experiment I was a sorting- recall test with a list of 16 words which own both highly categorical and associative relations as a memory task . This word list was presented to total 60 subjects , 20 from each grade. Results are as follows: 1. In both sorting and recall performance, utilization of organization strategy increased significantly in accordance with increase of age. Recall performance increased significantly also. 2. In sorting, more significantly remarkable increases of categorical organization were found in higher grades. But associative organization decreased in this grade, through not with significance . In recall, significant increase in categorical organization and significant decrease in associative organization were found in higher grades. 3 . Generally, the critical age where higher categorical than associative organization was found in sorting and recall was between 4th and 6th grades, but that was not a consistent result. 4. As a whole, no significant difference was found in the recall performance between categorical sorter and associative sorter , and no significant difference inclustering on recall was found, either. Experiment Ⅱ was performed with same procedures to another 60 subjects in same grades in Experiment Ⅰ. But at this time , 24 words which were more closer to categorical organization were presented as memory task. Results of Experiment Ⅱ are as follows 1. In sorting and recall , utilization of organization strategy increased according to the increase of age. Recall was improved significantly , too. 2. In sorting, higher grade children showed significantly increasing categorical organization and decreasing associative organization . But, in recall, only associative organization was found to be significantly decreased. 3. Subjects in 4th grade or over were found to use more categorical organization than associative organization in both sorting and recall. 4. In recall performance, categorical sorters in 2nd and 4th grades showed higher use of clustering , whereas in 6th grade, categorical sorters marked better recall than associative sorters. Results from the above two experiments confirmed the previous studies which stated that organization and recall performance improve according to the increase of age. Also , these results agreed with the Bjorklund and de Marchena (1984)'s study, which said as the age increased , associative organization decreased while categorical organization increased. But, on the contrary , no transference of organization strategy was found in 2nd grade, and this differs from the result of McCauley, Weil and Sperber (1976) and Worden (1976), and supports the hypothesis of Lange (1973) , which insisted that children below 2nd grade organize based on the associative relations.
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