View : 710 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이상금-
dc.contributor.author송영란-
dc.creator송영란-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:31Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:31Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000015201-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196797-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015201-
dc.description.abstractThe purpose of this is to analyze how the teaching medias are used in the Bible-Study class on the basis of the 8 selected teacher's tectbooks, The issues of this study are as the follows: 1. In what way do the teaching medias put to use in the textbooks for preschoolers of the church school in every religious association? 2. What are the similariy and the difference of the practical use of the teaching medias in the textbooks for preschoolers of the church school in every religious association? 3. In what sorts are the teaching medias are analized in the textbooks for the preschoolers of the church school in every religious association? 4. How can the teaching medias in the textbooks for the preschoolers of the church school in every religios association be analyzed according to the content? The results of this study are as the follws: 「Sunday School Graded Lessons for the Preschooler」consists of pictures, modes, dolls, maps, photographs, and diormas. 「Church School Graded Lessons, Bible and Life」consists of pictures, dolls, flannel boards, models, 「Bible Study for the Preschoolers」 consists of pictures, blackboard, models, and dioramas. 「Church School Graded Lessons, Bible Study」 consists of pictures, photographs, dolls, flannel borards, models, Both 「Church School Standard Lessons」 and 「Infant and Preschoolers' Lessons」 use just pictures. 「New Garded Lesson for the Preschoolers Ⅰ,Ⅱ」 and 「Preschooler's Lessons」 don't use the teaching medias. The analysis of the teaching medias on the texbooks for the preschoolers shows that pictures are used in 「Church School Standard Lessons」 and 「Infant adn Preschoolers' Lessons」, 「Bible Story for the Preschooler」, 「sunday School Graded Lessons for the Preschollers」, 「Church School Graded Lessons, Bible Study」, that the balckboard is used only in 「Bible Study for the Preeschoolers」, that models are used in 「Church School Graded Lessons, Bible and Life」, 「Sunday School Graded lessons for the Preschoolers」, 「Church School Graded lessons, Bible Study」, 「Bible Story for the Preschoolers」, that flannel boards are used in 「Church School Graded Lessons, Bible and Life」 and 「Church School Graded Lessons, Bible Study」, that photographs are used in 「Church School Graded Lessons, Bible Study」 and 「Sunday School Graded Lessons for the Preschoolers」, and that dioramas are used in both 「Sunday School Graded Lessons for the Preschoolers」 and 「Bible Story for the Preschoolers」. The results of analyzing the teaching medias in the texbooks for the preschoolers according to the content show that 「Sunday School Graded Lessons for the Preschoolers」, 「Church School Graded Lessons, Bible and Life」, 「Church School Grade Lesson, Bible Study」 and 「Bible Story for the Preschoolers」 are character-centered, event-centered, and socio-natural centered. Both 「Church School standard lessons」 and 「Infant and Preschoolers' Lessons」 are fully character-centered.;본 연구는 우리나라 교회학교 유치부에서 사용되고 있는 교사용 교재 8종류를 선정하여 성경 학습시간에 교수매체를 어떻게 제시하였나를 분석하는데 그 목적을 두고있다. 연구의 문제는 다음과 같다. 1. 교단별 교회학교 유치부교재에 제시된 교수매체의 현황은 어떠한가? 2. 교단별 교회학교 유치부교재에 제시된 교수매체의 매체별분석은 어떠한가? 3. 교단별 교회학교 유치부교재에 제시된 교수매체의 내용별 분석은 어떠한가? 4. 교단별 교회학교 유치부교재에 제시된 교수매체현황에 있어서 유사점과 차이점은 어떠한가? 연구의 결과는 다음과 같다. 「주일학교 계단공과」는 그림, 모형, 인형, 지도, 사진, 디오라마, 를 제시하였고 다른교재에 비해 비투사매체의 제시가 가장 활발하였다. 「교회학교 계단공과 말씀과 삶」은 그림, 인형, 융판 모형을 제시하였다. 「유치부 어린이를 위한 성경 이야기 」는 그림, 칠판, 모형, 디오라마를 제시하였고 「교회학교 계단공과 성경공부」는 그림, 사진, 인형, 융판, 모형을 제시하였다. 「교회학교 모범공과 」와 「영아 유치부공과」는 그림만을 제시하였고 「새 계단공과 유치부 1, 2」와 「유치부 공과」는 교수매체의 제시가 나타나 있지 않다. 유치부교재에 제시된 교수매체의 매체별 분석을 살펴보면 그림은「교회학교 모범공과」와 「영아 유치부공과」, 「유치부 어린이를 위한 성경 이야기」, 「주일학교 계단공과 유치부」, 「교회학교 계단공과 말씀과 삶」, 「교회학교 계단공과 성경공부」순서대로 나타났다. 칠판은 「유치부 어린이를 위한 성경 이야기」에서 유일하게 제시하였다. 모형은「주일학교 계단공과 유치부」, 「교회학교 계단공과 말씀과 삶」, 「교회학교 계단공과 성경공부」, 「유치부 어린이를 위한 성경 이야기 」순으로 나타났다. 「주일학교 계단공과 유치부」, 「교회학교 계단공과 말씀과 삶」, 「교회학교 계단공과 성경공부」에서 제시되었다. 융판은 「교회학교계단공과 말씀과 삶」, 「교회학교 계단공과 성경공부」순서대로 나타났다. 사진은 「교회학교 계단공과 성경공부」, 「주일학교 계단공과 유치부」에서 나타났다 지도는 「주일학교 계단공과 유치부」에서 유일하게 제시했다. 디오라마는 「주일학교 계단공과 유치부」, 「유치부 어린이를 위한 성경 이야기」순으로 나타났다. 유치부 교재에 제시된 교수매체의 내용별 분석은 「주일학교계단공과 유치부」, 「교회학교 계단공과 말씀과 삶」「교회학교 계단공과 성경공부」, 「유치부 어린이를 위한 성경 이야기」에서 인물중심, 사건중심, 자연·사회 중심이 알맞게 분포되어 있다고 볼 수 있으나 「교회학교 모범공과」「영아 유치부공과 」는 인물중심으로 일관되어 있다는 것을 알 수 있다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 문제 = 3 C. 연구의 방법 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 교회학교 유아교육의 목적 = 5 B. 교회학교 유아교수매체의 필요성 및 종류 = 8 Ⅲ. 교회학교 유치부교재에 제시된 교수매체의 현황·분석 = 30 A. 주일학교 계단공과 유치부 = 32 B. 교회학교 계단공과 : 말씀과 살 유치부 = 33 C. 교회학교 계단공과 성경공부 유치부 = 34 D. 교회학교 모범공과 유치부 = 36 E. 새 계단공과 유치부 = 37 F. 유치부 어린이를 위한 성경이야기 = 39 G. 유치부 공과 = 41 H. 영아 유치부 공과 = 42 Ⅳ. 교회학교 유치부교재에 제시된 교수매체현황 비교 분석 = 44 A. 각 교재에 제시된 교수매체현황 종합 분석 = 44 B. 각 교재에 제시된 교수매체의 매체별 분석 = 47 C. 각 교재에 제시된 교수매체의 내용별 분석 = 50 Ⅴ. 요약 및 결론 = 52 A. 요약 = 52 B. 결론 = 55 참고문헌 = 57 부록 = 60 ABSTRACT = 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2413088 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject교회학교-
dc.subject유치부교재-
dc.subject교수매체-
dc.subject유아교육-
dc.title교회학교 유치부 교재에 제시된 교수매체 현황 비교 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(An) Analysis of the instructional medias of eight sunday school texts-
dc.format.page84 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공유아교육분야-
dc.date.awarded1987. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE