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성인교육담당자의 역할수행에 미치는 배경특성에 관한 연구

Title
성인교육담당자의 역할수행에 미치는 배경특성에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE CHARACTERISTICS OF ADULT EDUCATOR SHOWING DIFFERENCE IN ROLE PERFORMANCE
Authors
金眞淑
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
성인교육담당자역할수행배경특성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
백명희
Abstract
현대사회에 들어와 과학과 기술이 급속하게 발달하고 정보와 지식의 양이 급증함에 따라 그동안 소홀히 되어오던 성인교육이 중요시되고 있다. 성인교육에 있어 교육담당자는 교육과정의 운영과 학습자관리에 있어 핵심적인 역할을 수행하지만, 교육담당자 재교육을 위한 프로그램이 빈곤한 실정이다. 그러므로 본 연구에서는 교육담당자의 역할수행에 차이를 가져오는 배경특성을 밝혀봄으로써 교육담당자의 전문성향상을 위한 재교육 프로그램의 기초자료로 제공하고자 하였다. 이를 위하여 문헌연구를 통해 교육담당자의 역할을 교사로서의 역할, 프로그램개발자로서의 역할, 교육행정가로서의 역할로 선정하고 역할수행에 영향을 미칠수 있는 배경특성으로 성별, 연령, 전공, 학력, 성인교육연령, 직업경력, 소속기관으로 선정하였다. 이를 위한 조사는 설문지를 사용하였으며 교육담당자에 의해 평정되었다. 조사결과는 다음과 같다. 1) 교육담당자의 배경특성중 성별, 전공, 성인교육경력, 소속기관에서 차이를 보였으나, 연령, 학력, 직업경력에서는 차이를 보이지 않았다. 2) 역할수행에 차이를 가져오는 배경특성은 수행하는 역할에 따라 상이하게 나타났다. 교사로서의 역할에서는 성별과 소속기관에서, 프로그램개발자로서의 역할에서는 성별과 전공에서, 교육행정가로서의 역할에서는 성별과 전공, 성인교육경력에서 각각 차이를 나타내었다. 3) 역할수행에 차이를 가져오는 배경특성의 중요도를 보면 성별 전공, 성인교육경력, 소속기관의 순으로 나타났다. 차이를 나타낸 배경특성을 고려해 볼 때 비사범계 전공의 교육담당자들을 위한 재교육기회가 요청되고 있으며, 사회교육전문요원양성을 위한 교과과정을 현장 중심으로 개편하고 실습기간을 연장할 필요가 있다. 마지막으로 재원과 교육자료, 교육인력이 부족한 여성단체에 대한 지원과 배려가 요망되고 있다.;Traditionally it was through that education meant only schooling for children. However, adult education gains lots of functions in comtemporary society due to radical and diverse social change. So adult education becomes popular in Korea, the quality of education is not keep up with rate of participation. And there have been few empirical studies directly related to the adult educator for improving their professionalism. The purpose of this study is to find out the characteristics of Educators which can influence in the level of performance. To achieve this end, questionnaire developed by M.S. Knowles in 1978 was used, but some irrelevant items were removed with educational conditions in Korea. The statistical computation was processed by the statistical package for the social science (SPSS). Analysis of frequency, t-test, Multiple Regression Analysis were used for the study. 1. The level of performance was related to the factor such as sex, major related with education, years of the experience as an educator, and the characteristics of institute that educator belonged to. 2. The factors were changed with the roles of Educator. Sex and institute as a learning facilitator, sex and major as a program developer, sex, major, and years of experience as on educator as an administrator showed differences. 3. The factor showing conspicuous difference was sex, but it seemed having relationship with the working condition for woman in Korea. The result of this study may be summarized as follows Considering the result, several suggestions can be possible as follow: 1. Refreshing course for adult educators whose major were not education needs to offer for increasing their professionalism. 2. The curriculum for training of adult educator should be modified to be centered to field work and the practising term desires to extend. 3. It is necessary to support woman's institute in lack of financial resource and staff in educational department.
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