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중학교 교사의 교직에 대한 역할인지

Title
중학교 교사의 교직에 대한 역할인지
Other Titles
(THE) RESEARCH ON THE ROLE COGNITION TO TEACHING IN THE MIDDLE SCHOOL
Authors
강광언
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
중학교교직교사MIDDLE SCHOOL
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
백명희
Abstract
Education has continuously developed as generations and societies have changed, and the educational function has existed with human history. Then modern society has become open and international by techniques and informations. It is also diversified under the mutual cooperation and competition. In these social trends, teachers as experts must have clear cognition to have good direction sense of education and improve the level of education. In this research, teacher's roles are classified into two groups: one is a promoting role and the other a supporting role. The promoting role consists of the roles as a director of teaching learning, a counseler of life, an evaluater of education, and an educational researcher. The supporting role consists of the roles as a mediator of culture, a server of community, a member of school community and a matcher to future society. The purpose of this research is to compare and analyze the degree of teacher's cognition according to their various quality to the roles. To get the purpose, the research made up a survey by using questionnaires and a theoretical study: 256 teachers of ten middle school in Seoul were chosen as the subject of this study. The results are as follows. 1. Teachers highly recognized counseling role of life, but the educational research role is recognized lowly. 2. In general, male teachers have higher cognition than female ones, especially in teaching learning role and a member of school community. 3. Managers of teachers highly recognized most of roles than common teachers, especially in teaching learning role and a member of school community. 4. Teachers from non-collage of education have higher cognition than ones from college of education, especially in guide role of teaching learning. 5. Teachers in art education highly recognized most of roles. Among supporting roles, teachers in social science highly recognized a mediator of culture and a member of school community: teachers in natural science highly recognized a member of school community and a matcher to future society. 6. Teachers with short teaching career(under 5 years) lowly recognized mos of roles. On the contrary, ones who have taught for 6-15 years highly recognized a evaluation role and a director of teaching learning. Ones with much experience highly recognized a member of school community. The conclusion extracted from the results are as follows. 1. Teachers as experts in teaching have low concern in steady self-development. 2. Female teachers have lack of recognition to the roles of members in modern society. 3. Compared with managers of teachers, common teachers lowly recognize most of the roles. 4. Teachers from college of education recognize the roles lowlier than ones from non-college of education. 5. The majors of teachers have effects on recognizing the roles of the members of society. 6. As teachers' careers are shorter, their recognition to the roles becomes lower. That is to say, it is considered that teachers have to recognize the importance of teachers' status again and make efforts to improve their quality in teaching. Besides, complementary measures such as training, retraining and employment must be institutionalized.;교육기능은 인류역사와 함게 존재해 왔고, 교육발전은 시대와 사회를 배경으로 하여 계속 이루어져 왔다. 그런데 오늘날의 사회는 기술·정보에 의한 개방·국제사회가 되어 상호경쟁과 협력하에 다변·다원화하고 있다. 이런 추세속에서 교사가 교육전문가로서 교육방향을 바로잡고, 교육수준을 향상시키려면 교사역할을 명확히 인지해야 한다. 따라서 본 연구는 교사들이 수행해야할 역할을 촉진역할과 조력역할로 대별하고, 촉진역할로는 교수학습지도역할, 생활상담역할, 교육평가역할, 교육연구역할을, 조력역할로는 문화중개역할, 지역사회봉사역할, 학교사회구성역할, 미래사회대응역할의 8개 역할유형으로 정했으며, 이러한 역할에 대하여 교사가 지닌 변인별 특성에 따라 나타나는 인지정도를 비교분석하는데 목적을 두었다. 이 목적을 달성하기 위하여 문헌연구와 질문지에 의한 조사연구방법을 병행하였고, 서울시내 10개교의 교사 256명을 연구대상으로 하여 비교분석하였다. 조사결과는 다음과 같다. 1. 교사들은 생활상담역할을 높게 인지하고 교육연구역할을 상대적으로 낮게 인지하였다. 2. 남교사가 여교사보다 전반적으로 높게 인지하였고, 특히 교수학습지도역할과 학교 사회구성역할에서 높게 인지하고 있다. 3. 주임교사가 일반교사보다 전반적으로 높게 인지하였으며, 교수학습지도역할과 학교 사회구성역할에서 특히 높게 인지하였다. 4. 비사대 출신교사가 사대출신교사보다 전반적으로 높게 인지하고 있으며, 그 중에서 교수학습지도역할을 높게 인지하고 있다. 5. 예능계열교사가 전 역할에서 높게 인지하였고, 조력역할에서는 사회과학계열교사가 문화중개역할, 지역사회봉사역할에서, 자연계열교사는 학교사회구성역할, 미래사회대응역할에서 높게 인지하고 있다. 6. 경력이 적은 교사(5년 이하)가 전 역할에서 낮게 인지한 반면 중간층의 경력교사(6년부터 15년까지)가 교육평가역할, 교수학습지도역할에서, 경력이 많은 교사(16년이상)가 교수학습지도역할, 학교사회구성역할에서 상대적으로 높게 인지했다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 교사들은 교직전문가로서의 꾸준한 자기성장에 대하여 관심이 적다. 2. 여교사는 남교사보다 역할인지 수준이 낮다. 3. 일반교사는 주임교사에 비하여 역할인지가 낮다. 4. 사대 출신교사가 비사대 출신교사보다 역할인지가 낮다. 5. 전공학문은 사회와 관련된 역할인지에 많은 영향을 준다. 6. 경력이 적은 교사일수록 역할에 대한 인지가 낮다. 요컨데 변화하는 사회에 부응하면서 교직의 전문성을 살리려면 교사들은 교사의 중요성을 재인식하여 교직전문가로서의 자율적인 자질향상에 힘쓰고, 제도적으로도 재교육 및 교사양성, 교사임용에 대한 보완책이 마련되어야 한다.
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교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
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