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국민학교 어린이의 부적응 행동지도에 관한 조사연구

Title
국민학교 어린이의 부적응 행동지도에 관한 조사연구
Other Titles
(A) STUDY ON MALADJUSTED BEHAVIOR OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS : Focusing on the Students of Seoul Downtown Schools
Authors
김하경
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
국민학교어린이부적응행동지도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이숙례
Abstract
본 연구의 목적은 국민학교에서 부적응 행동을 보이는 아동들을 교사들이 어떻게 지도하고 있는지, 그 실태를 조사하는 데 있다. 이러한 목적을 위하여 부적응 행동의 정의와 부적응 행동 특성 및 지도방법을 문헌을 중심으로 분석하였으며, 위축-고립된 행동 아동, 공격적 행동 아동, 도벽아동에 대한 교사의 이해 정도, 구체적인 지도의 내용지도방법을 질문지법으로 조사하였다. 연구의 대상은 서울 시내 국·공립 국민학교 교사 500명으로 하였다. 조사되어진 내용을 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 교사들의 지도를 가장 많이 받고 있는 아동은 생활 태도가 나쁜 아동이고, 그 다음이 학습 부진 아동, 고립아동, 난폭한 아동, 도벽아동의 순으로 나타났으며, 교사가 부적응 아동이라고 판단하는 아동은 학급 내에 2.6명(60명 중 4.3%)있었고, 저학년보다 고학년에 더 많은 것으로 나타났다. 둘째, 부적응 아동에 대해 교사들이 가장 자세히 이해하고 있는 부분은 부적응 아동의 교우관계였고, 그 다음이 흥미 및 특기, 가정환경, 교외 생활 순이었으며, 부적응 아동을 이해하고 있는 정도가 매우 낮은 것으로 나타났다. 세째, 교사가 독자적으로 부적응 아동을 지도하기 어려운 경우에는 동료 교사와 상의하고 있었고, 부적응 아동에 대한 관심은 많으나, 시간부족과 전문 지식의 부족등의 이유로 만족하지 못한 상태에서 지도하고 있었으며, 효율적인 부적응 아동 지도를 위한 대책이 마련되어야 한다고 보고 있다. 네째, 부적응 아동의 지도 방법은 부적응 행동 유형에 따라 다르게 나타났다. 1. 위축-고립된 행동 아동을 지도할 때 교사들은 체벌을 가하는 방법보다는 사랑을 가지고, 수업 시간에 발표의 기회를 많이 주거나, 가벼운 심부름을 시키는 등의 방법으로 지도하고 있었다. 2. 공격적 행동 아동을 지도할 때 교사들은 체벌을 가하여서라도 잘못을 뉘우치도록 지도하고 있었으며, 그 밖의 방법으로는 교사와 대화의 시간을 갖는 방법과 머리를 쓰다듬어 주거나 칭찬 해 주는 방법, 능력에 맞는 책임을 주는 방법등으로 지도하고 있었다. 3. 도벽아동을 지도할 때 교사들은 체벌을 가하여서라도 잘못을 뉘우치도록 지도하고 있었으나 반면, 이해와 사랑을 가지고 지도하는 비율도 높게 나타났다. 그 밖의 방법으로는 교사와 대화의 시간을 갖는 방법과 반성문을 쓰게 하거나 일기를 지도하는 방법등으로 지도하고 있었다. 4. 교사들은 부적응 아동의 부모들과 수시로 의논하기 보다는 꼭 필요한 경우에 부모님께 연락하고 있으나, 부모님의 협조가 부족한 것으로 나타났다. 5. 교사들이 가장 지도하기 힘든 부적응 아동은 공격적 행동 아동이었고, 교사들은 부적응 아동에 대한 사례 연구를 꼭 필요한 경우조차도 하지 않고 있었으며, 개별 상담 역시 계획을 세워 놓고 정기적으로 하기 보다는 기회가 있을 때 하는 것으로 나타났다. 다섯째, 부적응 행동 지도에 대한 교사 성별, 경력별 차이를 볼 수 있었다. 본 연구결과, 교사들은 부적응 아동들에게 많은 관심을 가지고, 교육현장에서 이용할 수 있는 다양한 방법으로 부적응 행동을 지도하고 있었으나, 부모님의 협조 부족, 전문 지식의 부족, 시간의 부족등 여러가지 요인으로 인해 부적응 아동 지도가 만족할 만큼 이루어지지 못하고 있었다. 그러므로, 아동의 부적응 행동을 조기에 발견하고, 빠른 시일내에 치료 해 주어 사회의 올바른 구성원이 되도록 도와주기 위해서는 다각적인 방면에서의 대책 마련이 시급한 문제인 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to find out how school teachers in elementary school are guiding their maladjusting student behavior in school. For this purpose, the definition and characteristics of maladjusted behavior are analyzed using research material. By questionnaire method, ratio of the students who showed symptoms of isolation, withdrawal, aggressiveness and kleptomania are shown as well as teachers' degrees of understanding, guiding methods and specific ways of dealing with the symptoms. 500 teachers were surveyed, who are currently working in public elementary schools in Seoul downtown. Upon this analysis, the following results are obtained. Firstly, teachers considered bad habits the most serious problem behavior, following by unsatisfactory grades, isolation, violence, symptoms of kleptomania in consecutive order. Among these students, 2.6 students (e.g.4.3% of a class whose members number 60) were judged as maladjusted students by their teachers. This rate was greater among students in higher grades than in lower grades. Secondly, the part which school teachers understand best was the maladjusted students' relationships with other students, and followed by their hobbies, special skills, family surroundings and extra-curricular activities. These items mentioned above show the degree of understanding in consecutive order by teachers. Thirdly, guiding methods were different according to the types of maladjustment: 1. Withdrawal-isolation type students Rather than giving these students physical punishment methods which could guide them with love, like giving them many opportunities for presentation in class or sending them on simple errands, were used in guiding them. 2. Students showing symptoms of Aggressiveness Even physical punishment was used to make these students aware of their faults; specifically, methods like conversing with the students, stroking their heads softly, giving them compliments, or assigning them with certain responsibilities which could fit their abilities were used in guiding them. 3. Students showing symptoms of kleptomania For these students, love and physical punishments were both applied at a similar rate, and the teachers guided them through conversation with these students, making them write letters of introspection and keep a diary. 4. Teachers made contract with the parents of these students when it was really needed, however, this resulted in a lack of cooperation with their parents. 5. The students most difficult to deal with were the students who showed aggressive symptoms. A few case-studies about these students were carried out, and consultations were also carried out of random rather than on a regular basis. Fourthly, in case where a teacher couldn't cope with the problems, he or she discussed them with his or her colleagues. If, they could not handle these problems, efficient methods couldn't be applied because of the lack of expert-knowledge and because of the lack of time. More attention with have to be paid to these areas. Fifthly, some differences among teachers in guiding these students existed according to their sex and experience. Based on the results of this study, I could see that the teachers were very much concerned about these problems and they were trying to solve these problems by applying various methods. Nevertheless, the results were on satisfactory because of the lack of parents' cooperation, expert-knowledge, and of time. Based on these factors, measures to cope with these problems most be taken urgently.
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