View : 1038 Download: 0

Distar산수 프로그램과 구성주의 프로그램에서의 수교육 활동 비교 연구

Title
Distar산수 프로그램과 구성주의 프로그램에서의 수교육 활동 비교 연구
Other Titles
(A) Comparative Study between The DISTAR Arithmetic 1 program and The Number Activities of Constructivist Early Education Program
Authors
김영희
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
distar산수구성주의수교육프로그램
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이경우
Abstract
This study is to compare the number activities in two programs, one is The DISTAR Arithmetic 1 program and the other is The Constructivist Early Education Program. The DISTAR Arithmetic 1 program is based on behaviorism. The Constructivist Early Education program is based on the cognitive-developmental theory. Criteria for the comparison set forth in their historical and philosophical backgrounds; the contents and unfolding; motivation; the grouping of children, and the teaching strategies and the teacher's role. The results of the study are as follows: 1. In their historical and philosophical backgrounds, DISTAR based on behaviorism, and it was developed by Siegfried Englemann and Doug Carnine in 1969. The Constructivist Early Education Program is based on Piaget's Cognitive-developmental theory, and it was developed by Constance Kamii and Rheta DeVries in 1967. 2. In the contents and unfolding, DISTAR includes counting; addition; subtraction; symbolic identification; writing, and ordinal counting. The aim is concerned with t h e children's readiness and i t is specified in five sections. The program consists of seven books for the teacher; three books for children; and other materials such as pattern cards and pattern board. The aim of the Number Activities of Constructivist Early Education Program is "development." To specify, it is to construct number relationships in everyday life. The program doesn't recommend special materials. But situations within everyday living and group games are emphasized so as to develop to construct number relationships 3. DISTAR. program used reinforcement for motivation. To the children approaching to the aims, it gives positive reinforcement. But it gives negative one to the children who obstruct the way to the aims. The Number Activities of Constructivist Early Education Program emphasize children's interests for motivation. Children's interests become the motives for spontaneous activities. 4. In DISTAR program, children are grouped in small numbers by the teacher and they are seated around the teacher forming a circle or half circle. The Number Activities of Constructivist Early Education Program form a group for themselves. 5. DISTAR mainly used repeated and mechanical drills according to the structured lessons. Didactic methods are employed for teaching method as well as demonstration and modeling. The teacher plays important role as the leader of children's learning activities. The teacher leads children to the proposed aims, and evaluates their performance. The Number Activities of Early Education Program use indirect method, i.e. children's play or group game. The teacher observes and takes part in children's play, and stimulates children's intellectual thinking. And the teacher arranges the educational environments accordingly.;본 연구는 행동주의 이론에 기초한 DISTAR 산수 프로그램 (The DISTAR Arithmetic 1)과 Piaget의 인지 이론에 기초한 구성주의 프로그램 (The Constructivist Program)에서의 수교육 활동을 프로그램의 배경 및 이론, 내용과 전개, 동기 유발, 아동 집단 형성, 그리고 교수 전략 및 교사 역할로 나누어 비교하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 프로그램의 배경 및 이론에 있어서, DISTAR 산수 프로그램은 1969년에 Siegfried Engelmann과 Doug Carnine에 의해서 개발되었고, 행동주의 이론에 기초하고 있다. 반면, 구성주의 프로그램은 1967년에 Constance Kamii와 Rheta Devries에 의해서 개발되었고, Piaget의 인지 이론에 기초하고 있다. 2. 내용 및 전개에 있어서, DISTAR 산수 프로그램은 수세기; 더하기; 빼기; 부호 인식 및 쓰기; 서수세기 등의 학습 준비도에 직접 관련된 교육 내용을 교사용 프로그램 자료에 따라 전개하고 있다. 프로그램 자료는 교사용 책자 7권과 아동용 연습지 3권, 그리고 자료(패턴 카드 및 패턴 판)로 구성되었다. 반면, 구성주의 프로그램에서의 수교육 활동은 그룹게임과 일상생활에서의 수를 다루는 상황을 내용으로 하여, 통합적인 양상으로 전개하고 있다. 특히 관계를 파악하여 아동 스스로가 수의 본질에 관한 것을 구성해 가도록 강조하고 있다. 3. 동기 유발에 있어서, DISTAR 산수 프로그램은 강화를 사용하고 있다. 교수 목표에 근접하는 아동의 행동에는 긍정적 강화를 주고, 목표 도달에 방해되는 행동에는 부정적 강화를 준다. 반면, 구성주의 프로그램에서의 수교육 활동에서는 아동의 흥미를 강조하고 있다. 흥미는 자발적 활동을 일으키는 원동력으로 본다. 4. 아동 집단 형성에 있어서, DISTAR 산수 프로그램은 교사에 의해서 소집단으로 분류된다. 소집단은 교사를 중심으로 하여 좌석이 배치된다. 반면, 구성주의 프로그램에서의 수교육 활동은 아동의 흥미에 따른 자유로운 방법으로 아동들 스스로 소집단이 형성된다. 5. 교수 전략 및 교사 역할에 있어서, DISTAR 산수 프로그램은 구조화된 교수 방법에 따라 교사의 언어적 설명과 시범, 모델링을 이용하는 반복적 연습을 사용한다. 교사는 아동으로 하여금 일정한 목표에 이르도록 훈련을 시키며, 아동의 수행 능력 정도를 평가한다. 반면, 구성주의 프르그램에서의 수교육 활동은, 아동의 흥미와 자율성을 펴 나갈 수 있게 하는 놀이 방법을 이용한다. 이는 소위 "간접 교육"으로 알려지고 있는 교수방법을 사용하는 것이다. 교사는 아동의 놀이에 참여하여 아동을 지켜보는 관찰자, 아동의 지적 사고를 촉진하는 자극자 및 교육적 환경을 조성해주는 역할을 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE