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고등학교 학생의 사회의식에 대한 조사연구

Title
고등학교 학생의 사회의식에 대한 조사연구
Other Titles
(A) Study on The Social Consciousness of High School Students
Authors
曺賢珠
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
고등학교 학생사회의식인문계 고등학생The Social Consciousness
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이근수
Abstract
This country, as a developing country, has achieved a rapid economic growth during the past few decades and, as a result, the living standard of its people was also raised remarkably owing to the development of its scientific technology, modernization of traffic and communication and popularization of mass-media. However, aggravated occurance of juvenile delinquency as well as the various social problems were attributed to such rapid economic growth and improvement of living standard. Sense of being deprived caused by the great gulf between rich and poor, overflowing materialism and extreme egoism are on the road of deepening centering around big cities. Extreme development of industry and economy came to require technology of high level and specialists. Also, professions became more specialized and fractionized and, as a result, selection of profession became more intricate. For consecutive economic development, open social organization and the concept and belief of professional mission as a member of the society based on rationalism and competency are required. However, the long-continued sense of value that this country has in relation to the traditional 4 classes of society (in order of esteem)-scholars, farmers, artisans and tradesmen- spread the conception of high and low occupation throughout the society and the trend of detesting low occupation which means low social status caused many problems. The writer hopes that theis study will be a basic material available particularly for high schools to systematically guide their students who will be the support and driving force of future korea among young peoples who will be sent to occupational front in a near future, so that they can have occupation with wholesome conception of occupational morals and social consciousness. Also, such hope that they will be able to be awarded with proper status and recognition from the society where even their aptitude and capability are overlooked owing to the lack of systematic public information and training requires a great deal of improvement of social affairs. Academic background, pay differential, enthusiasm of parents for their children's education and desire for the improvement of social status expedite such improvement of social affairs. As to education, through quantitative expansion of higher education was achieved, it is very hard, with current level of quality of such education, to meet demand for manpower of high capability and to place such manpower in the right positions. In view of these, it is urgent to frame a scientific and rational policy for the fostering of professional workers. It is noticeable that, in abreast with industrial development, desire of women for advancement into the society became remarkable and, from now on, equal effifiency of both sexes should be considered in the first place and equal opportunity and working conditions should be given to both sexes. Also, proper education should be conducted for prospective female workers so that they can be able workers with right recognition of the meaning of occupation and with a pride that they can make contribution to the development of this country. Through surveys reported on social consciousness the writer tried, in this study, to grasp, integrate and analyze the sense of environment, the society and occupation which male and female students of academic high schools have in their overall sense of value.;우리나라는 지난 30년간 급속한 經濟成長을 했으며, 이러한 經濟成長에 못미치는 精神文化로 過度期 現象을 나타내고 있다. 西歐文化와 傳統文化와의 혼둔, 그리고 世代間의 價値觀의 격차는 날로 증대해 가고 있다. 또한 西歐文化의 實用性과 合理性은 物質的 價値觀으로, 個人中心의 思考는 利己的 價値觀으로 왜곡전래되기도 한다. 이러한 면은 價値觀의 定立이 되어있지 않은 靑少年들에게 더욱 이러한 現象이 두드러짐을 알 수 있다. 이것은 급속한 産業化로 社會構造와 意識構造에 격차를 보이기 때문이다. 現代社會는 점차 職業의 專門化와 細分化로 인하여 그 중요성이 날로 증대되어 간다. 오늘날 社會的 活動이란 다름아닌 職業活動이다. 정상적인 成人이라면 누구나 職業을 갖게되며, 따라서 人間의 諸生活段階에 따라 職業에 관한 구체적인 價値定立을 해야함은 중요한 일이라 할 수 있다. 대부분의 고등학생들은 좋은 직업을 選擇하기 위해 인문계 고등학교를 擇하고 있는 실정이다. 따라서 자신의 適性과 能力보다는 학교의 성적에 따라 進學하게 되는 것이다. 따라서 이러한 면은 個人的·社會的으로도 커다란 손실과 함께 社會에 대한 不滿要素가 된다. 그러므로 職業의 選擇過程에 있는 고등학교 학생들에게 産業社會의 職業人으로서 適應하도록 하는 職業敎育이 중시된다. 敎育·職業·資産등 어느 要因에 의해서도 社會移動이나 階層의 變化는 可能하다. 그러나 우리나라 사람들은 職業의 직접적인 내용보다는 체면위주의 형식에 치우친 나머지 社會的으로 身分이 있는 職業과 社會的 位置에 입각해서 이러한 地位가 낮아지는 職業의 選擇을 기피하고 있는 실정이다. 傳統的 職業價値觀인 身分의 等級이 社會前半의 意識에 팽배해 있기 때문이다 靑少年에게 있어 社會意識과 風土는 더욱 크게 影響을 미치게 된다. 특히 都市社會에서의 職業은 社會意識과 밀접한 연관이 있다. 本 硏究에서는 靑少年中에서도 미래를 젊어질 고등학생의 전반적인 社會意識을 調査·把握하여 敎育指導에 지침이 되도록 한다 調査對象은 서울시내에 居住하고 있는 人文系 남·女 高等學校 2학년 학생들중 人文과 自然 각 계열별로 한 학급씩 임의로 선정하여 質問紙法 (Questionnaire Method) 으로 作成하여 調査하였다. 硏究結果를 보면, 고등학생의 社會意識에 影響을 미친 요인으로서 다음과 같다. 첫째는 家庭에서 大都市 生活의 분주함으로 인하여 대화의 부족과 價値觀의 격차등이 지적된다. ' 孝 '의 改念 또한 現代化되어 좋은 성적으로 大學進學과 더 낳은 職業을 擇하기 위한 수단인 것을 알 수 있다. 이와같이 傳統과 近代思想이 혼둔한 社會狀態속에서 학생들은 個人中心的 思考를 띄고 있다. 職業의 選擇과 經濟問題의 解決등 자신의 힘으로 하고자 하는 것을 들 수 있다. 둘째는 職業으로서, 예전과 다름없이 敎育者와 醫師등의 專門職에 대한 選好이며, 이러한 점은 父母와 學生의 일치되는 현상을 보이고 있다. 그러나 士農工商에 대한 認識이 바뀌어서 技術職등의 選好가 이를 대변하고 있다. 또한 체면위주의 職業選擇을 止揚하고 건전한 職業意識을 가지고 있다고 할 수 있다.
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교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
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