View : 651 Download: 0

대학입시정책 결정과정에 관한 연구

Title
대학입시정책 결정과정에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Policy Making Process of the Entrance Exam in University : Special reformation of education in 1980. 7. 30
Authors
유경희
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
대학입시정책교육개혁결정과정대학입시
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 대학입시정책 결정과정상에 제기된 제 특징들을 분석 검토함으로써, 정책변동의 원인을 찾고 앞으로의 입시정책 결정에 방향을 제시하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 문헌조사 방법으로, 교육정책의 개념 및 결정과정, 입시정책의 기저요인 및 변천과정의 이론적 배경을 분석하고 7. 30 교육개혁 중 과외금지조치를 비롯한 본고사 폐지, 졸업정원제, 고교 내신제 등 대학입시와 관련된 정책들을 중심으로 하여 사례연구를 병행하였다. 연구의 분석절차는 다음과 같다. 1. 정책 이론과 정책과정모형을 검토한 후, 종합적인 관점에서 교육정책과정 모형을 설정하였다. 2. 설정된 모형의 단계에 따라 사례를 적응, 분석하였다. 3. 정책결정에 영향을 미치는 결정단위들을 찾아내고 그 상호관계를 분석하였다. 4. 분석결과 발견된 제 특징들로부터 정책변동의 원인을 진단하였으며 정책결정에 방향을 제시하였다. 분석모형에 사례를 적용·분석결과를 단계별로 제시하면 다음과 같다. 1. 문제인식 단계 : 문교부는 입시제도의 개선방안을 다각도로 제시하고 있으나 실천성과 추진력이 부족하였고, 정책문제의 제기는 주로 매스콤, 교육계, 정당 및 교육개발원에 의해 이루어졌다. 2. 정책결정 단계 :교육개혁의 주요동기는 문교장관의 언급과 국보위의 지시에 있었고, 교육개혁조치의 발표 전에 광범위한 여론을 수렴할 기회 및 시간적 여유가 적었으며, 각 대안의 추정이나 결과의 예상과정에서 실시에 따르는 부작용에 대한 대책이 미흡하였다. 3. 정책집행단계 :의사 소통이 주로 하향식으로 이루어졌고, 정책의 단계적 실시로 피이드·백 과정의 투입이 가능하였다. 4. 정책평가 단계 :정책실시 후 많은 문제점이 지적되었으나, 정책결정 전 과정에 교육개발원이 중요한 역할을 담당할 것으로 나타났다. 5. 입시정책의 결정과정에 투입된 결정단위의 상호관계는, 문교부와 매스콤, 국회, 정당의 경우 문교부에 대한 주장, 건의, 여론조성에, 문교부와 대통령, 국무회의의 관계는 보고와 지시로, 문교부와 교육개발원의 관계는 교육개발원의 건의와 자료제공으로, 문교부와 국보위의 관계는 보고와 지시로 이루어졌다. 이상의 분석결과를 종합해 볼 때, 입시정책의 변동원인은, 정책의 안정성 결여·교육의 양적증가에 치중, 교육의 질적개선 미흡 여론 수렴의 미흡·교육외적인 요인 즉, 학력에 따른 고용기회, 임금, 승진상의 차별 등을 들을 수 있으며, 이러한 정책변동의 원인들로부터 시사 받을 수 있는 정책제언은, 입시정책은 기본골격을 유지하면서 정책결함을 수정·보완해야 하며, 결정과정이 과학적이며 합리적인 절차를 통해 이루어져야하고, 국민의 여론수렴을 위한 제도적 장치가 요구된다고 하겠다. 또한 교육의 질적 개선은 물론, 대학입시에 영향을 미치는 보다 근원적인 사회정책의 개선이 우선되어야 한다는 것이다.;The purpose of this study is to review and analyze characteristics presented on policy making process of the entrance exam in Univ., to find out the factors of change in policy, and finally to present the directions on policy making process of the entrance exam in Univ., in future. To achieve this purpose, the method employed for the research is to survey the concept of educational policy, policy making process, the basic factors and changing process of the entrance exam policy. 7.30 Educational Reformation, especially, the subjects related to entrance exam in Univ, were used as the case for analysis, and the analyzing process is as follows : 1. Reviewed policy theories and models of policy process, and established a model of educational policy process in the synthetic view. 2. Analyzed and applied the cases by the step of established model. 3. Found out the units influenced on policy making and analyzed their interaction. 4. Found out the factors of change in policy from the characteristics presented by the results of analysis and suggested the directions of policy making in future. The model used for analysis is as below. ◁그림 삽입▷ (원문을 참조하세요) After applying cases to the model and analyzing the results, the following characteristics are found. 1. The main motive on educational reformation resided in minister of M.O.E and N.P.C(National preservation committee) 2. No time or chance to collect strictly the public opinions before announcing Educational Reformation. 3. The activity of M.O.E in problem Identification stage presented the various improvement plans but the practice and drive were short. 4. The very important impacts on the entrance exam policy consisted in Mass-Comm. Educational society, political party, Social Group, and K.E,D. 5. The important role of K.E.D came out through the whole policy process of the entrance exam. 6. The counter plan for the ill effects and problems of alternatives was short. 7. One-way communication of policy maker in policy Implementation stage. 8. The practice of policy step by step made the inputs of feed back possible. 9. The interrelation of units influenced on policy making is as follows: a. Assertion, proposal, and public opinion by Mass-Comm, parliament, policy-party, and social group against M.O.E. b. Largely report and instructions between M.O.E and president or cabinet council. c. Proposal and data offer from K.E.D against M.O.E's requirements. d. Report, and instructions between M.O.E and N.P.C. The factors of change in entrance exam policy can be summarized in the educational and social view through above analysis results as following; In the view of education. 1. A stability of educational policy was lack. 2. Basically, several change on entrance exam policy intended to improve quality of education but repeated the change of system being beyond educational quantative increase. 3. After policy implementation, several problems pointed out and it means that policy making was not achieved completely through scientific of systematic process. 4. Policy making is done within too short time and no time or chance to collect strictly public opinion. In the social view 1. Most of problems on education depends on external-education factors, for example, the difference of labor income, chance of promotion and employment between academic back ground. Finally, suggestions from the above changing factors in entrance exam policy can be concluded: 1. Entrance exam policy should be corrected and made good defects of the policy under the long study plan maintaining the basic frame of present entrance exam system. 2. Policy making process in entrance exam should be more scientific and systematic through a model of suitable educational policy process. 3. Institutioanl equipment for collecting of public opinion is needed. 4. Social policy influenced on entrance exam in Univ. should be improved in the direction of solving basic social problems as well as educational qualitive improvement. 5. With the improvement of social policy, entrance exam in Univ. should be improved in the direction of selecting Univ. being suitable for the student's record, and intelligence after selecting major in accordance with their aptitude or view of value, etc. In order to that, policy should be brought up and supported a special subject from each University, and elevated the qualitive standard of Univ..
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE