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Freire와 Illich의 교육이론에 대한 비판적 고찰

Title
Freire와 Illich의 교육이론에 대한 비판적 고찰
Other Titles
(The) critical study about the educational Theories of Freire and Illich
Authors
조정아
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
FreireIllich교육이론비판적 고찰
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조경원
Abstract
In this study, I analyzed the educational theories of Freire and Illich. Freire and Illich have been understood as the representatives of Min-Jung Educational Theory, but they are different in their theories. Therefore, I tried to compare similarities and differences of them, to criticize their theoretical incohe-rence. They have similarities in 4 points of view: the educational social background of the Third World, the critical perception of the existing education, the normative characteristics of educational theory which comes from Human Understanding that is based on the Christian Humanism, and the revolutionary theory which aims for radical social change. However, they also have differences in the details of each theory. This study was performed by analyzing the writings of Freire and Illich, and the related literature In the study, after I discussed the basic propositions of their educational theories, in the first part, I analyzed the theory of Freire's Conscientization and Illich's Deschooling. Finally I compared and criticized the theories, The conclusion is summarized as follows : First, Freire and Illich have common educational goal of humanization of man. Their theories also have revolutionary characteristics because they need the radical reformation of social structure. Second, They are different in these aspects : the views of human beings, the assumptions about the relationship between individual and society, and the social ideal that each of them heads for. Besides Freire has focus on 'Process of Pedagogy', and, Illich does it on 'Educational institutions' in each theory Third, The theories of Freire and Illich are valuable when we evaluate the standard of Humanization Education, however, we have to re-examine and discuss the theories for the educational practice because of the theoretical incoherence of them.;본 연구는 Freire와 Illich의 교육이론을 분석하고 평가한 것이다. Freire와 Illich는 종래 민중교육론의 대표자로 이해되어 왔기 때문에 그들의 이론의 상이성에도 불구하고, 두 교육이론에 대한 비교논의는 이루어지지 않았다. 그래서 본 연구에서는 제 3세계라는 교육현실, 기존 교육에 대한 비판적 인식, 기독교 휴머니즘에 터한 인간이해에서 비롯된 교육이론의 규범적 성격 및 사회변화를 목표로 하는 혁명이론적 성격을 두 이론의 유사성이라고 보고 그 내용에서의 차이점을 동시에 밝히고자 하였다. 본 연구에서 사용한 연구방법은 Freire와 Illich의 저서와 관련문헌을 통한 문헌연구의 방법이며, 그 연구내용은 다음과 같다. 제 2장에서는 Freire와 Illich의 교육이론의 전제가 되는 인간이해, 사회적 배경, 기존 교육에 대한 비판, 그리고 교육에 대한 기본적 이해를 살펴 보았다. 제 3장에서는 Freire의 ' 의식화’와 Illich의 ' 탈학교’의 개념을 중심으로 그들의 교육이론을 논의하였다. 마지막으로 제 4장에서는 두 이론을 비교·비판하였다. 본 연구의 결론을 다음과 같이 요약해 볼 수 있다. 첫째, Freire와 Illich의 교육이론에서 그 궁극적인 교육목적은 인간의 인간화에 있다. 아울러 사회구조의 근본적 변혁을 목표로 하는 혁명이론적 성격을 갖는다. 둘째, 그러나 Freire와 Illich는 인간관에서, 그리고 개인과 사회의 관계에 대한 전제들에서 서로 다른 입장을 가지고 있고 그 지향하는 바 사회의 이상도 다르다. 그리고 교육이론에서 Freire는 교육의 과정에, Illich는 교육제도에 그 논의의 촛점을 둔다. 세째, Freire와 Illich의 교육이론은 인간화 교육의 척도로서 유용하다. 그러나, 그 이론자체에 논리적인 일관성에 모순이 있다고 보기 때문에, 교육실천을 위해서는 더 깊이 검토하고 논의해야 할 문제들이 남겨져 있다.
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일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
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