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Ausubel의 선행조직자 구성을 위한 실험적 연구

Title
Ausubel의 선행조직자 구성을 위한 실험적 연구
Other Titles
(An) experimental Study on Organization of Ausubel's Advance Organizer
Authors
홍경숙
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
Ausubel선행조직자구체성추상성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이귀윤
Abstract
이 연구의 목적은 효과적인 선행조직자의 구성을 위해 선행조직자의 추상성과 구체성이 학습에 주는 효과를 검증하려는 것이다. 그 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 추상적 선행조직자가 학습에 촉진적 효과를 갖는가? 효과에 있어 학습능력의 높고 낮음에 따라 어떤 차이를 나타내는가? 2. 구체적 선행조직자가 학습에 촉진적 효과를 갖는가? 그 효과가 학습능력의 높고, 낮음에 따라 어떤 차이를 나타내는가? 3. 구체적 선행조직자가 추상적 선행조직자보다 학습에 더 효과적인가? 학습능력에 따라 그 효과가 어떻게 다른가? 이상의 연구문제에 답하기 위해 추상적 선행조직자, 구체적 선행조직자, 무선행조직자가 처치되어졌고 학습능력변인은 지능으로 대치되었다. 본 실험의 대상은 서울시내에 소재한 모여자고등학교 1학년생 107명이며 학습내용은 태양계에서 행성과 항성들의 발견을 위해 사용된 모형에 대해 설명한 것이었다. 이 학습내용에 앞서 제시되는 선행조직자는 Glover등에 의해 구성된 것을 사용하였다. 이때, 구체적 조직자는 구체적 개념(예 :자동차)을 사용하였고 추상적 조직자는 구체적 조직자를 다시 고쳐쓰되 추상적 개념(예 :분자)을 사용했다. 학습의 결과는 자유회상정사( free-recall test)를 통해 총 20점 만점으로 산출되었으며 가설의 검증에는 t-test가 사용되었다. 본 실험에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 1. 학습성취도에 있어 추상적 선행조직자와 무선행조직자간에는 통계적으로 유의한 차가 나타나지 않았다. 추상적 선행조직자는 지능의 上, 下집단 모두에서 학습을 촉진시키지 못했다. 2. 구체적 선행조직자는 무선행조직자 보다 학습에 더 효과적이었다. 상지능집단에서는 학습에 효과가 무선행조직자 처치 집단보다 높아졌다. 하지능집단에서는 평균이 더 높게 나타나긴 했으나 통계적으로 유의한 차는 아니였다. 3. 구체적 선행조직자는 추상적 선행조직자보다 학습성취도를 더 높여주었다. 즉, 지능의 上, 下집단 모두에서 구체적 선행 조직자의 학습성취도가 높게 나타났다. 이상의 결과에서 보면, 구체적 선행조직자가 추상적 선행조직자보다 학습에 더 효과적으로 나타났고 추상적 선행조직자와 무선행 조직자 사이에는 의미있는 차이가 없음을 알 수 있었다. 이러한 결과에 비추어볼때 이미 학습자에게 친숙한 용어로 이념적 정착을 제공하는 것이라 하면서도 선행조직자를 고도의 추상적 자극물로 정의한 Ausubel의 견해는 재고되야 한다. 본 연구의 결과는 선행조직자가 구체적일 때 효과적이라는 선행연구들과 일치하고 있다. 즉, 추상적으로 쓰여진 선행조직자보다 비교적 구체적으로 쓰여진 선행조직자가 학습에 앞서 이념적 근거지를 제공하는데 보다 효과적이라 할 수 있다. 따라서 본 연구가 주는 교육적 암시는 선행조직자의 정의(definition)의 한측면에 구체성이 고려되야 한다는 것이다.;The main purpose of this study is to investigate the effects of learning by relative concretess and abstractness of Advance Organizer to make for an effective Organizer. The specific problems of study are the fellowing; 1. Does the abstract Advance Organizer facilitate learning? What is a difference between low-ability learners and high-ability learners? 2. Does the concrete Advance Organizer facilitate learning? What is a difference between low-ability learners and high-ability learners? 3. Does the concrete Advance Organizer more facilitate learning than abstract Advance Organizer? What is a difference in two-ability Group? The subjects of this study are 1O7 junior students of highschool in Seoul. They are assigned to one of the three Advance Organizer treatments: the abstract Advance Organizer and the concrete Advance Organizer as experimental group and non-Advance Organizer as a control group. So, IQ is selected as a ability of learning. The material of learning was used essay that described the use of models in astronomy. And Advance Organizer that constructed by Glover was used this experiment. The concrete Advance Organizer was specifically designed to use a concrete concept (a car) as its focus. the abstract Advance Organizer was rewritten from the concrete Advance Organizer and used an abstract concept (a molecule) as its focus. The effects of learning was scored by the result of free recall test in total 20 points. The hypothesis usually was analyzed in t-test. The results of experiment are as follows; 1. Abstract Advance Organizer was not more effective to learning than Non-Advance Organizer. Abstract Advance Organizer wasn't facilitate learning both of low-IQ group and high-IQ group. 2. Concrete Advance Organizer was more effective to learning than Non-Advance Organizer. Concrete Advance Organizer was facilitate learning in high-IQ group but not for low-IQ group. 3. The effect of the concrete Advance Organizer was greater than that of the abstract-Advance Organizer in both IQ groups According to these results, subjects in concrete Organizer. condition facilitate significantly more of learning than subjects in either the abstract - Organizer or non-organizer. However, No significant difference was observed between the non-organizer and the abstract organizer. These results disagree with Ausubel's original description for constructing advance organizes. Therefore, it must be reviewed that advance organizer is an abstractive stimulus before learning. Namely, concrete written Advance Organizer can be more effective than abstract written Advance Organizer in providing ideational scaffolding before learning. Finally, the results of the this study suggest that at least one aspect of the definition of Advance Organizers should include concreteness.
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