View : 12 Download: 0

국민학교교육의 과정에서 이루어지는 평가활동에 대한 비판적 연구

Title
국민학교교육의 과정에서 이루어지는 평가활동에 대한 비판적 연구
Other Titles
Critique to the Assesment Activity in Process of Schooling
Authors
이정표
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
국민학교교육평가활동비판적 연구교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오욱환
Abstract
본 연구는 국민학교교육의 과정에서 이루어지고 있는 평가활동을 비판적으로 탐구하고자 한 것이다. 교육평가에 대한 기존의 사회학적 논의들은 평가기제를 정치·경제구조의 종속변인인 교육의 부분적 반영물로 봄으로써, 학교에서 실제로 이루어지는 평가활동을 설명하지 못하였다. 이에 본 연구는 신교육사회학적 관점에서 학급내에서 운용되는 평가활동의 실제적 측면을 관찰, 분석하고, 평가기제가 학교교육에서 어떠한 위치를 차지하고 있는가를 이해하고, 이를 사회구조적 측면과 연결지어 설명하고자 하였다. 본 연구는 국민학교 5학년 1학급을 대상으로, 예비관찰(1987.9.15- 10.13), 집중관찰 (1987.11.15-12.17) 로 이루어졌다. 본 연구는 학급에서 이루어지는 평가활동을 이해하기 위해서 다음과 같은 연구문제들을 제기하였다. 첫째, 공식적인 평가활동(시험)이 교수-학습활동에 미치는 영향은 무엇인가 ? 둘째, 교사가 실시하는 평가형태와 방법은 어떤 것이며, 그 잠재적 성격은 무엇인가? 셋째, 평가를 중심으로 일어나는 학생간의 상호작용은 어떻게 나타나는가? 네째, 평가에 대한 교사와 학생의 인식은 어떻게 나타나는가? 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 본 학교에서 매달 실시되는 산수학력평가로 인해 학생들과 교사들은 다른 교과보다 산수교과의 중요성을 크게 인식하고 있으며, 산수과목에 파행적으로 강조되어 교과과정의 운영이 정상적으로 이루어지지 않았다. 또한 학력고사가 실시되기 1주일 전부터는 교과운영이 시험준비위주의 교수-학습활동으로 변용되어지며, 교사와 학생들은 시험준비전략을 갖게된다. 이때 시험예상문제 뽑기, 반복적인 암기, 테스트 등의 교수방법이 나타난다. 시험은 교사가 학생들의 행위와 태도를 통제할 수 있는 효과적인 수단이 되기도 한다. 둘째, 교사가 실시하는 평가방식은 조별평가를 포함하여 학생들의 경쟁심을 기초로 하여 실시되며, 이는 학생들의 행동과 태도를 통제하고 수업의 효율성을 기하는 데에도 이용된다. 셋째, 평가를 둘러싸고 일어나는 학생들간의 갈등은, 주로 평가결과를 지나치게 중시하는 데서 오는 경쟁으로부터 유발되며, 이는 동료들에 대한 평가에도 영향을 주어 경쟁의식에 기초된 반목과 질시가 나타난다. 특히 특수반 학생들은 학습에서 소외될 뿐 아니라, 평가에서도 소외된다. 네째, 교사는 시험이 학생들의 창의적인 사고력 개발을 저해하며, 학생들이 배우는 지식의 범위를 제한시킨다고 본다. 또한 교사들의 비교준거로서 작용하고 교사들간의 경쟁심을 조장하며 분리감을 제약하고, 교육적 실천을 어렵게 할 수 있다고 본다. 학생들은 다수(75 % )가 등기유발과 실력의 객관적 준거로서 시험이 필요하다고 인식한다. 또한 조별평가보다는 개별평가를 더욱 선호하는데, 이는 조별평가로부터 오는 학생 각자의 불이익을 막고자 하는 것으로, 상위권 학생일수록 이러한 이기주의적 성향이 뚜렷하게 나타난다. 이와같은 연구결과는 계층화되고 분업화된 현대 산업사회의 가치 및 윤리-경쟁윤리, 능률주의, 이에 따른 인간소외-가 학교교육을 통해서 길러지고 있으며, 평가가 이를 더욱 지지·강화시키고 있음을 보여준다.;This study has the attempt to inquire critically the assessment activity in process of schooling. The current sociological perspectives of educational assessment couldn't explain actual assessment activity in process of schooling, because they viewed assesment mechanism as partial reflections of education, dependent of political economic structure. Therefore, this study makes an attempt to observe and analyse the operation of assessment practice in classroom, and understand position of assessment mechanism in schooling and explain it in the link with the social structure. The study was made through an observation in a 5th grade classroom of an elementary school. The preliminary observation was from Sep. 15th to Oct. 3rd. 1987. The intensive observation was from Nov. 5th to Dec. 17th 1987. This study aimed to answer the research problem as follows 1) what effect does the public assessment practices (examination) have upon the teaching-learning activity? 2) What is the form and method of assessments by teacher, what is the latent character? 3) How does the interaction between students take place through the assessment? 4) What do teacher and students think about the examination? The major findings of this study were as follows. 1) Because of the monthly test in arismetics, teacher and students considered that arismetics was more important than other subjects, it was emphasized limply in operation of curriculum. From the previous week of public exam. day, operation of curriculum was transformed into the teaching -learning activity only for the exam. Teacher and students had strategies for preparing themselves for an examination. Examination was an instrument in controlling attitude and behavior of students by teacher. Methods of teaching were centralized with 'exam. question spotting', 'repetition of memory training', 'testing' etc. 2) Methods of assessment by teacher (involving group assessment) were based on competition of students, and were intended for controlling attitude and behavior of students, and accordingly for achieving efficiency of teaching. 3) Conflicts of students occurred through the assessment activity the result of excessive emphasis on the product of assessment, and there appeared hostility and jealousy under the competition among students. Especially, special class students were alienated from learning and testing. 4) Teacher through the exam. to obstruct creative thought of students, and restrict a extent of knowledge. And she considered that the exam. functioned as critieria of comparison among teachers and restrained autonomy of teaching and educational practice of teachers by means of the aggravation of competition and separation. The examination was considered by the majority of students (75%), to be needful as an incentive to study and an objective criteria of ability. They prefer individual assessment to group assessment, especially upper-class students appeared more selfish, to prevent themselves from loss of merit as a result of group assessment. Based on the research findings, this study is concluded as follows. It was fostered through schooling students is lead to value and etchics of the modern stratified, divided and industrialized scoeity - such as competition ethics, the principle of efficiency, human alienation. Assessment support and reinforce it.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE