View : 887 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor서정화-
dc.contributor.author김진숙-
dc.creator김진숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:46Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:46Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000015486-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196617-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015486-
dc.description.abstract가르치는 교육에 종사하는 교사와 교육행정가인 교장은 ' 교육 ' 이라는 활동을 담당하는 전문인이라는 점은 동일하나 그의 기능 및 역할은 차이가 있다. 즉 교장은 가르치는일과 동시에 학교를 관리·운영하는 두가지 기능으로 지도력과 행정력을 발휘해야 하는데 현재 우리나라의 교장 대부분은 장기교직경험이 있는 사람중에서 단기간의 자격연수를 통해 승진, 임용되고 있다. 물론 교직경험은 매우 중요한 자격요건중의 하나이지만 교육의 목표달성을 위해 제반조건을 정비하는 교육행정이나 교내장학지도, 교사관리등의 인사행정은 교직경험만으로는 그 기능을 효과적으로 수행할 수 없다. 따라서 교사와는 다른 교장의 자격연수가 요청되는데 현재는 교장자격연수가 유일한 교육기회로써 실제적으로 교장업무수행의 이론적근거가 되고 있다. 이 연구는 자격연수를 마친 연수생들의 인식에 근거하여 자격연수의 성과를 측정하고 운영전반에 걸친 문제점을 알아봄으로써 그 개선방안을 위한 기초연구에 목적이 있다. 이 목적을 수행하기 위해 서울대학교 교육행정연수원 교장반에서 86년도에 연수를 마친 총 1,018명중 유치부를 제외하고 무선표집하여 중등학교 교원 358명과 초등학교 교원 132명인 480명을 연구대상으로 질문지를 발송하였다. 총 480부 중 51 %에 해당되는 244부가 회수되었고 회수된 244부는 모두 자료분석에 이용되었다. 교장자격연수의 교육목표를 근거로 15개 항에 대해 성과를 측정하고 운영전반에 걸친 예상문제점들을 제시하여 「Likert」누가 평정방법을 적용하였으며 마지막으로 8개항은 자유기술토록 하였다. 통계처리는 전산처리하였으며 학교급별, 출신배경별, 최종학교별, 교직경력별, 소재지별, 현직위별의 6개집단을 분류하여 x^(2) - 검증에 의해 의미있는 차이가 있는지 알아보았다. 이상의 연구절차에 의거하여 다음과 같은 결론을 얻었다. (1) 15개 문항에 대한 자격연수의 성과는 50 %정도가 긍정적이다. (2) 자격연수의 성과에 대해서는 교직경력별, 소재지별의 집단간 차이를 보였으며 문제점을 제기하는데 있어서는 집단간 차이가 나타나지 않았다. (3) 자격연수에 대한 문제점은 다음과 같이 개선되도록 요청하고 있다. (가) 자격연수를 포함한 다양한 교육의 기회를 늘려야 한다. (나) 전문화된 교원연수원을 설치하고 교육의 연계성을 높여야 한다. (다) 연수교육의 교육과정을 연구하여 연수교재를 개발해야 한다. (라) 다양한 교수학습방법 즉 통신 강의, 방송강의등으로 다양하게 운영되어야 한다. (마) 연수결과의 평가는 신뢰성과 타당성을 높이도록 해야 한다. (바) 연수기관에는 전임교수가 확보되어 책임있게 교육을 실시해야 한다. (사) 연수교육의 학급당 수강인원수를 줄여야 할 것이다. (4) 자격연수에 대한 개선방안으로는 교육대학원을 통해서 교장자격을 획득할 수 있는 기회가 확대되어야 한다. 다만 지방의 교장자격을 위해서는 계절제나 통신강의가 요청되며 평가 역시 학점제를 취하며 이러한 학점의 누적은 상위 학위취득과로 연결되며 승급, 보수와도 직결되어 유인효과를 높이도록 해야할 것이다.;The educator and the educational administrator are the same professionals in charge of the great business of the education, but the function and role of hem have the comparative difference. In Korea, the most of the principals who are the educational administrators are characterized by the teachers who are promoted with the long experience of teaching and they are employed. But, in the rapidly changing modern society, the educational administration which shall he various condition for the attanment of object in the course of presenting the object and direction toward the large scale of educational activities shall not be considered as the extension of teaching and could not perform the funtion effectively with only the teaching experience. Thus, the education and training of the principals different from the teachers are required, the education and training of the principals conducted now is only qualification training of the principals existing. Accordingly, the principal qualification training is the prerequisite to the principal and important to the principal. This study is aimed at checking the points in question of the overall operation of the qualification training system by measuring the effect of the result how much the principal qualification training contributes to the business and improvement of principal's quality, and presenting the method of improvement thereof. To perform this object, out of total 1,018 persons of 39th term and 40th term who completed the courses in the class of principal in the educational administration training center of Seoul National University, 480 person of the middle school course 358 persons and the primary school course 132 persons were chosen as the subject of study and the questionnaire was dispatched to the 244 copies were collected and it occupied 51%, and the recovered 244 copies were used in the analysis of the material. The 15 items which should be realized as the ground of educational purpose of the principal qualification training and presented the points in question anticipated to be shown in 11 items and 11 items which were divided by the educational method, and operation and system, and evaluation method aggravated of Likert, and the last 8 items were made freely stated in the improvement, The statistics were treated as the electronical computer, and 6 group were divided by school, background, last school, teaching career, location, present position, and by X2 verification checked if the meaningful difference exist or not. The below result was obtained through the procedure of study on the basis of material. 1. About 50% of trainess replied positively to 15 questions about the results of qualification training. 2. Regarding the results of qualification training, there were gaps between groups such as different teaching careers and different locations, but there was no gaps between groups in raising a question. 3. As a result, the points in question, which showed the high reaction and the improvements stated by the trainees are generally collected, adn the below result was obtained. (1) By widening the chance of present position education, the education should be conducted regularly. (2) The independent teacher's training center should be setup, the educational facilities such as the lecture room, library, and the dormitory should be equipped. (3) The educational course and the development of the educational material suitable to the object of training should be established. (4) The diversified teaching-schooling method using the broadcasting and the mass media should be devised. (5) The effective method which enhance the trust of evaluation and rationality should be searched for. (6) The professors in charge of the only training business should be secured. (7) The lessening of the educated persons in the class and reorganization of classed by schools, and the subject of choice should be established. 4. As a reform measure for qualification training, the chance to achieve principal's qualification through the graduate school of education should be enlarged. But, a seasonal course or a correspondence course is requested for principal's qualifications in country and evaluation also should be made by the credit system. The accumlation of these credits should be related with the achievement of higher degree and must increase the motive effect by direct connection with promotion and salary.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 방법 = 3 C. 연구의 제한점 = 6 Ⅱ. 이론적 배경 = 7 A. 교장의 지위와 역할 = 7 B. 교장의 자격과 임용 = 18 C. 교장자격 연수의 교육과정 분석 = 31 Ⅲ. 자격연수에 관한 조사결과 = 42 A. 자격연수의 성과 및 기여도에 대한 인식 = 42 B. 자격연수의 문제점 = 67 Ⅳ. 요약 및 결론 = 97 A. 요약 및 결론 = 97 참고문헌 = 101 교장자격 연수에 관한 설문지 = 103 ABSTRACT = 108-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3803286 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject교장자격연수-
dc.subjectPRINCIPALS-
dc.subject교육학-
dc.title교장자격연수의 개선을 위한 기초연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(THE) FUNDAMENTAL STUDY FOR IMPROVEMENT OF QUALIFICATION TRAINING OF PRINCIPALS-
dc.format.page121 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공교육행정분야-
dc.date.awarded1988. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE