View : 546 Download: 0

유치원 교육효과와 지속성에 관한 연구

Title
유치원 교육효과와 지속성에 관한 연구
Other Titles
(The) long term effect of kindergarten education
Authors
김복순
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유치원 교육유아교육교육효과지속성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이정환
Abstract
Problems This study was aimed to find out the effects of Kindergarten education. For the above purpose, two study questions were set as follows; 1. What is the difference in achievement between groups of children attending kindergarten and not attending kindergarten? And what is the lasting effect? 2. What is the difference of behavioral development between group of children attending kindergarten and not attending kindergarten? And what is the lasting effect? Methods 1. Subjects 180 children of sixth grade's and 100 primary school teachers were employed. Among 180, 90 children had kindergarten education experience One Hundred of teachers were sampled among 6 Public Primary Schools which have the attached kindergarten. 2. Instrument School cumulative record were refered to find out the differences of school records on learning achievement in morality, National language, social studies, arithmetics, natural science, gymnastics, music, fine arts and behavioral development in industry, responsibility, cooperation. independence, law abiding spirit between experimental group and control group. Results The results of date analysis can summarized as follows; 1. Kindergarten experience is regarded effective at last for 4th grade but not so effective for fine arts and gymnastics. 2. The experiences of kindergarten education Is much helpful to behavioral development in responsibility and cooperation and law abiding spirit during first grade and Second grade and the experience of kindergarten education is affective the industry only 4th and 5th grade, but the independence is not effective. Primary school teachers recognize that kindergarten education contributes to the language, emotion and cognitive development.;본 연구는 유치원 교육 경험이 국민학교에서의 학업성적과 행동발달에 어떠한 영향을 미쳤는가를 알아보기 위한 것이다. 이러한 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정 하였다. 1. 유치원 교육 경험 유무는 국민학교에서의 학업성적에 차이가 어떠한가? 그 효과는 얼마나 지속적인가? 2. 유치원 교육 경험 유무는 국민학교에서 아동의 행동에 어떠한 차이가 있는가? 그 효과는 얼마나 지속적 인가? 위의 문제를 알아보기 위해 서울 시내에 위치한 2개 공립초등학교 무선 표집하고 6학년 아동 1200명 중에서 유치원 교육 경험이 있는 집단과 전혀 교육 경험이 없는 집단을 부모의 학력, 사회 경제적 지위를 고려해 90명씩 배합표집 하였고 대상학생이 재학하고 있는 두학교를 포함한 서울의 6개 공립초등학교 교사 100명을 연구대상으로 질문지를 실시하였다. 학업성적은 국민학교 생활기록부에 기록된 1학년에서 5학년까지 9과목중에서 실과를 제외한 8과목의 성적을 조사 하였고, 행동발달은 생활기록부에 기록된 5개 사항과 국민학교 교사들의 유치원 교육에 대한 질문지를 조사하였다. 자료처리 방법은 학업성적은 매 학년말 국민학교 교사에 이해 평가 기록된 성적을 수:5, 우:4, 미:3, 양:2, 가:1 로 환산하였고 행동발달은 5개항을 가:3, 나:2, 다:1 로 환산하였으며 교사용 질문지는 항목마다 빈도를 계산한 후 백분율로 환산하였다. 성적과 행동발달 점수는 유치원 경험 유·무에 따라 SPSS 전산처리하여 유치원 교육의 효과를 알아보기 위해 F검증 하였다. 연구결과는, 1) 유치원 교육경험은 체육과 미술을 제외한 6과목에서 효과를 나타내고 있으며, 그 효과는 국민학교 4학년까지 지속적인 효과를 나타내며, 5학년부터는 효과가 감소하였다. 2) 유치원 교육경험은 행동발달에서 책임감 협동심 준법성에서 효과가 1학년과 2학년에 나타났으나, 그 효과는 지속적이지 못하였고, 근면성은 1학년, 2학년, 3학년에는 나타나지 않았으나, 4학년, 5학년에서 그 효과가 나타나고 있다. 그러나 자주성에서는 전혀 효과를 볼 수가 없었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE