View : 646 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor송순희-
dc.contributor.author김양선-
dc.creator김양선-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:21Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:21Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000015536-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196594-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015536-
dc.description.abstract우리나라 수학과 교육과정은 1946년 미군정청에서 교수요목을 제정한 후 1955년, 1963년, 1973년, 1981년에 걸쳐 개정되었고 1987년 3월 개정공포되어 1989년에 실시되는 교육과정의 시대에 들어와 있다. 수학과 교육과정이 수학교육의 전부는 아니지만 수학교육에 있어서 중요한 위치를 차지하고 있음은 부인하지 못할 것이다. 그러므로 보다 바람직한 수학과 교육과정의 개발을 위하여 지금까지의 교육과정을 고찰해 볼 필요가 있다고 생각된다. 본 연구는 해방이후 5차에 걸쳐 개정된 중학교 수학과 교육과정을 비교분석하여 수학과 교육에서의 자료와 앞으로의 교육과정 개정에 참고 자료를 제공하는 데 목적을 두었다. 이와같은 연구를 위하여 첫째, 수학교육의 국제동향과 외국의 수학과 교육과정을 살펴보았고, 둘째, 수학과 교육과정의 변천을 종적으로 고찰하였고, 세째, 각 교육과정의 목표, 지도내용, 지도상의 유의점 등의 변천과정을 비교분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 수학과 교육과정의 변천을 살펴보면, 교수요목시대는 교과내용의 난이도, 계열성, 상호관련성이 결여되었고, 1차는 생활에서 필요로하는 실용을 중시하였다. 2차는 생활중심에 계 통중심을 가미하였고, 3차는 학문중심이었고, 4차는 학생을 중심으로하는 인본주의 입장의 교육이 이루어졌다. 5차는 수학적 사고와 문제해결력을 강조하는 교육과정으로 개정되었다. 둘째, 수학과 교육과정의 목표의 변천은 각 시대의 강조점에 따라 표현상의 차이는 있지만 내용이 비슷함을 알 수 있었다. 세째, 수학과 교육과정의 지도내용의 변천을 살펴보면 1차는 교수요목시대보다 평이해졌고, 2차는 통계 영역을 신설하고 기하영역을 각 학년에 안배하였다. 3차는 집합 개념을 도입하고 수학의 구조와 엄밀성을 강조하였다. 4차는 학생들의 발달단계를 고려하여 내용을 감소하였고, 5차는 내용을 정선하고 수준을 적정화하였다. 네째, 수학 교육과정의 지도상의 유의점의 변천을 살펴보면 1차는 생활을 통한 이해지도를 강조하였고, 2차는 실험이나 실측을 가급적 많이 할 것을 강조하였다. 3차는 모든 영역에 집합 개념을 활용할 것을, 4차는 수학적 배경을 삽입할 것을, 5차는 평가 결과의 활용을 강조하였다.;In 1946 American Military Government established the course of study for mathematics. The curriculum was revised 5 times in 1955, 1963, 1973, 1981 and in 1987. The 5th revised curriculum will be in act in 1989. Mathematics curriculum takes a great part in mathematics education that it is needed to study the revised curriculums so far. Through comparative analysis of revised curriculums, this study has the purpose to be helpful to the development of new mathematics education materials and to the materials for curriculum revision. For this purpose First, this study deals with the international trend of mathematics education and foreign mathematics curriculum. Second, this study deals with Korean mathematics curriculums vertically. Third, this study also deals with the changes of curriculum's goals, contents and materials that demand special attention in teaching. The results of this study are as follows; First the changes of curriculum 1. The course of study established by the American Military Government had some deficiency in sequence the degree of difficulty and relationship among contents. 2. The 1st revised curriculum had an emphasis on progmatism. 3. The 2nd revised curriculum had an emphasis on the system of contents. 4. The 3rd revised curriculum was based on Academism. 5. The 4th revised curriculum was based on humanism. 6. The 5th revised had an emphasis on mathematical way of thinking and problem solving ability. Second, the purpose of each curriculum has been similar to one another. Third, The change of contents, 1. The 1st revised curriculum became easier than that of the course of study. 2. The 2nd revised curriculum introduced statistics. 3. The 3rd revised curriculum introduced the concept o f sets and had an emphasis on the structure of mathematics and logical thinking in mathematics. 4. The 4nd revised curriculum decreased in contents our of consideration for students intellectual levels. 5. The 5nd revised curriculum were selected carefully and leveled appropriately. Fourth the change of mathematics that demand special attention in teaching. 1. The 1st revised curriculum had on emphasis on mathematics understanding through practical situation. 2. The 2nd revised curriculum had an emphasis on experiments. 3. The 3rd one had emphasis on the concept of sets in every respect. 4. The 4th revised one introduced the background of mathematics. 5. The 5th revised one had an emphasis on the application of the result of tests.-
dc.description.tableofcontents목차 = Ⅲ 논문개요 = Ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 내용 = 2 C. 연구의 방법 = 2 D. 연구의 제한점 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 수학교육의 국제동향 = 3 B. 외국의 수학과 교육과정의 특징 = 7 Ⅲ. 중학교 수학과 교육과정의 변천과정 = 13 A. 교수요목시대 = 14 B. 제1차 교육과정시대 = 16 C. 제2차 교육과정시대 = 18 D. 제3차 교육과정시대 = 21 E. 제4차 교육과정시대 = 23 F. 제5차 교육과정시대 = 25 Ⅳ. 중학교 수학과 교육과정 변천의 비교 = 27 A. 중학교 수학과 교육과정의 목표 변천의 비교 = 27 B. 중학교 수학과 교육과정의 지도내용 변천의 비교 = 41 C. 중학고 수학과 교육과정의 지도상의 유의점 변천의 비교 = 61 D. 중학교 수학과 고육과정의 시간 배당 기준 변천의 비교 = 66 Ⅴ. 결론 및 제언 = 67 참고문헌 = 70 ABSTRACT = 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2207701 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject중학교-
dc.subject수학과-
dc.subject교육과정-
dc.subject수학교육-
dc.subject.ddc500-
dc.title중학교 수학과 교육과정 변천에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) study on Historical Development of the Mathematics Curriculum for Secondary-
dc.format.page82 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 수학교육전공-
dc.date.awarded1988. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE