View : 20 Download: 0

초·중학교 생물교육과정의 기본개념 연계성 분석

Title
초·중학교 생물교육과정의 기본개념 연계성 분석
Other Titles
(An) Analysis on the Connection of Basic Concepts in Biology Curriculum in Elementary and Middle School
Authors
박정식
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
초중학교생물교육과정기본개념연계성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장언효
Abstract
Natural science is a subject to explain the process of natural phenomena through human knowledges by observing the nature. There are two sides in the science education, i. e. the knowledge which provides a systematic way of thinking and the spirit of inquiry which produced the knowledge. The key point of a curriculum lies in organizing the knowledge. For this purpose, the objectives and the basic concepts of a curriculum should be chosen and organized considering the intellectual development stage of student group. This study is performed to investigate the basic concepts imbedded in the current curriculum of the subject "biology" in elementary and middle schools. In particular, the effort goes to get answers about the following specific questions. 1. Do the objectives of biology education have the continuity and the sequence through different education levels ? 2. Do the selection and the organization of the basic concepts in biology curriculum have the continuity and the sequence? A model of the basic concepts of biology is established in this paper to analyze the basic concepts of biology curriculum. The model was derived from 30 basic concepts from 7 different subjects of biology, i. e. the characteristics of organism, metabolism, adaptation and homeostasis, reproduction and genesis, heredity and evolution, varity of organism, and environment and organism. After the analysis of the objectives of biology curriculum for each subjects seperately, the continuity and the sequence on the whole when selecting as well as organizing the basic concepts was investigated. The investigation was done by filtering out the contents of 15 text-books including natural science in elementary school, and natural science in middle school on the basis of the model established. The results are as follows. 1. In general, the objectives of the subject and the objectives for each grades are good to the intellectual development stage of each student group. The continuity of knowledge is shown to be considered to obtain a spiral education. 2. But discontinuities of the concepts in some subjects am found as follows. 1) The concepts of heredity and evolution, energy conversion, cell division, and population problem are treated in the middle school curriculum only, therefore them is no connection with the curriculum of the elementary school. Those concepts am needed to be treated in the elementary school to some extent in order to have smooth connection to the middle school. 2) The concepts of population, environmental pollution, seeds and fruits, development of plants, and bone and muscle are handled more difficult in elementary school than in middle school. Those concepts should be chosen and organized considering the connection in the middle school curriculum. 3) The proportion of the subject about the insect is over-weighed in the elementary school. And the selection of materials such as fungi, moss, planaria, earthworm, fish, and frog is repeated in elementary and middle schools. But the large animals such as rabbit and bird around us are omitted in the selection of materials in elementary school. The selection of materials should be considered with ballance in the variety of organism. 4) The concepts of nitrogen anabolism, hormon, and enzyme and oxidation reduction are recommended to be included to the degree of the intellectural level of elementary and middle schools in order to have smooth connection to high school.;자연 과학은 자연 현상을 탐구하고 인간의 사고 체계로 이를 설명하려는 학문이다. 따라서 과학교육은 논리적 지식 체계와 지식 체계를 생성하는 탐구 과정의 두 측면을 갖고 있다. 과학 교육과정 구성의 핵심은 지식의 구조화이다. 이를 위해 과학 교육과정의 목표 및 기본 개념들이 학교급별, 학년별로 학생들의 지적 발달 수준에 맞추어 연계가 되도록 선정 조직되어야 한다. 본 연구에서는 현행 초·중학교 생물 교육과정의 기본 개념을 분석하여 다음과 같은 구체적 문제의 해답을 얻으려고 하였다. 1. 초·중학교의 과학과 교과 목표 및 생물과 교육 목표는 생물 교육과정의 기본 개념이 계속성과 계열성을 갖고 다루어지도록 설정되어 있는가? 2. 초·중학교의 생물 교육과정의 기본 개념은 계속성과 계열성을 갖고 선정 조직되어 있는가? 위의 문제를 풀기 위해 생물 교과의 내용을 1) 생물의 특성, 2) 물질대사, 3) 조절과 항상성, 4) 생식과 발생, 5) 유전과 진화, 6) 생물의 다양성, 7) 생물과 환경의 7개 영역으로 크게 나누고 이를 다시 30개의 기본 개념 영역으로 구분하여 기본 개념 분석 모형을 만들었다. 초·중학교의 교과 목표 및 생물 교육 목표를 영역에 따라 분석하여 생물 교육과정의 기본 개념이 계속성과 계열성을 갖고 다루어지도록 설정되어 있는가를 분석하였다. 또한 국민학교의 슬기로운 생활, 자연 그리고 중학교의 과학 등 15권의 초·중학교 교과서의 생물 내용을 기본 개념 분석 모형에 따라 분석 정리하여 구조도를 그리고 기본 개념의 선정과 조직에 있어서의 계속성과 계열성을 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 1. 과학과의 교과 목표 및 생물과의 교육 목표는 대체로 학습자의 지적 발달 단계를 고려하여 학교급별·학년별로 계속성과 계열성을 갖고 기본 개념이 다루어지도록 설정되어 있는 것으로 나타났다. 따라서 교육 목표의 연계성은 구조적인 입장에서 문제점이 없는 것으로 생각되어 진다. 2. 그러나 기본 개념의 분석에서는 다음과 같은 문제점들이 발견되었다. 1) 국민학교에서 취급되지 않고 중학교에서 다루어진 부분은 유전과 진화 영역의 전체 개념과 에너지의 전환, 세포분열, 인구문제 등의 기본 개념 영역인 것으로 나타났다. 따라서 이들 개념 영역의 내용이 국민학교 교육과정의 조직에서 다루어져 계속성과 계열성이 유지되도록 하는 것이 바람직한 것으로 사려된다. 2) 중학교에서보다 국민학교에서 난이도가 더 높거나 비중이 크게 취급된 부분은 개체군과 군집, 환경 오염, 씨와 열매, 식물의 발생, 뼈와 근육에 관한 개념으로 중학교 교육과정 조직에서 이들 개념들에 대한 연계성이 고려되어야 할 것으로 생각된다. 3) 생물과 전체 영역으로 보아 국민학교에서의 곤충 내용의 비중이 비교적 큰 편이며, 곰팡이, 이끼, 플라나리아, 지렁이, 물고기, 개구리 등의 소재가 초·중학교에서 중복 선택되어 있는 반면에 국민학교에서 포유류, 조류 등 주변의 가까운 생물들이 취급되어 있지 않고 있는 것으로 나타나 있다. 따라서 초·중학교 생물 교육과정의 선정 조직에서 균형있는 소재의 선택이 고려되어야 할 것으로 사려된다. 4) 고등학교 생물 교육과정과의 연계를 위해서 초·중학교에서 질소동화, 호르몬, 효소와 산화 환원 등의 개념 영역이 학습자의 지적 발달 단계에 맞추어 취급되어져야 할 것으로 생각되어진다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE