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정신지체아의 음악반응 연구

Title
정신지체아의 음악반응 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE REACTION OF MENTALLY RETARDED IN THE COURSE OF MUSICAL EDUCATIONAL PROGRAM
Authors
최하람
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
정신지체아음악반응음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
-
Abstract
정신지체아에게 있어서 음악요법적 음악교육의 중요성은 정서의 순화와 조화있는 미적 세계의 체험, 음악의 여러가지 기능과 음악성을 계발한다는 음악적 목적뿐만 아니라, 음악활동을 통하여 사회적인 경험을 쌓을 수 있고 대인관계 집단 소속감, 자기 표현 기회등의 경험을 할 수 있다는 비음악적 목적등에 있다. 이와같은 요법적 음악교육의 중요성에도 불구하고, 일선현장에는 정신지체아를 위한 음악교재와 지침서가 거의 없기 때문에 아동에게 효과적인 음악활동을 제공하기가 어려운 실정이다. 본 연구는 정신지체아의 음악반응 연구를 통하여 정신지체아의 음악적 능력과 흥미를 조사하고 그 조사에 기초한 음악 프로그램을 개발함으로써 음악활동의 방향을 제시하는데 목적이 있다. 연구대상으로는 연구자가 담임하고 있는 훈련가능급 정신지체아 10명과 자폐아 3명 등 13명의 8~9세 아동들이며, 검사도구로 연구자가 제작한 음악반응 검사표 및 음악프로그램이 있다. 음악반응 검사표는 아동의 태도면, 기능면, 기초지식면 및 음악성을 조사하는데 중점을 두었으며, 음악 프로그램은 가창, 리듬연주, 감상의 세 영역으로 나누고 각 10개씩의 활동내용을 선별하였다. 이상의 연구절차에 의거하여 얻은 결과는 다음과 같다. 정신지체 아동은, 1. 가사가 없는 기악곡보다는 성악곡에 더 흥미를 나타낸다. 2. 가사만 부르는 곡 보다 신체적 표현을 함께 하는 곡에 주의 집중을 오래하며, 리듬의 습득이 빠르다. 3. 의성어와 의태어 및 기타 효과음이 포함된 곡은 가사의 습득이 빠르다. 4. 도→라 정도의 음역에서 선율이 움직이는 곡의 음정 표현은 비교적 정확하다. 5. 도약진행보다 순차진행의 곡의 습득이 빠르다. 6. 음색의 다양한 변화에 흥미가 있으나, 리듬과 형식은 반복되는 것에 흥미가 있다. 7. 일상생활에서 경험하고 있는 내용의 가사에 흥미가 많으며 가사의 습득이 빠르다. 8. 가창에 있어서 음정의 습득보다 리듬의 습득이 빠르다. 9. 호기가 짧고 약하다. 10. 한국의 타악기에 흥미가 많으며, 특히 진동이 큰 악기에 흥미가 많다.;Musical education as a therapy for the mentally retarded children can bring them peace of mind and gives. them chances to experience the artistic world music., Also, by participating in musical activities the mentally retarded children can untap their musical potentials and musicality. Inspiration by musical charm may affect their emotion and arose curiosity, desire, and imagination in musical creativity, this inturn, gives them ability to express themselves with individuality. Moreover, musical activity gets them involved in personal and social getherings group activities which gives them foling of being accepted in a groups. But the most important aspect of this special musical therapy is that these children can improve their language skills, enhence social adaptability and increase emotional stability and eye-hand cordination. While the researcher feels this special musical therapy is effecting and important method. The researcher has found no adequate text book or study materials for them in this field. This study has following perposes ; 1. To organize a music-education program f or mentally retarded children. 2. To test this program on this reaction. 3. To grope f or proper application of this program. For this study researcher selected 13 First year grade school students from researchers class. Ten of them were trainable and the rest were autistic children. For this study researcher employed a new music-education program and a reaction check-list from this study. The results of this study is shown below. 1. The children showed more interest in vocal music which has lyrics than instrumental music which do not have lyrics. 2. A nursery rhyme (a children's song) showed more desire to express to rhythmical songs (children's songs) than monotonous songs. 3. They showed more reaction to songs that contains anomatopolic word and mimetic word. 4. They express melody for moving melody more accurately between middle C to middle A. 5. All students learned in regular order progress faster than in jumping progress. 6. They learned rythm faster than melody. 7. All tested children had difficulty in using wind instruments. 8. All chidren showed more response to percussion of keyboard instrument than string instrument. 9. There was difference in reaction between the western and the traditional Korean music. But autistic ones showed more reaction to Korean percussion instrument and the Farmers Falk song. 10. Educable ones showed keen reaction to repeated and variable tone. 11. Showed more interest in lyrics that expresses in every day living. Such study results can be utilized to construct a music-education program for mentally retarded children. Researcher hopes that this new program can be useful in the special education field and more educators show deep interest in the special education field and more educator show deep interest in the special education. Lastly, researcher hopes to carry out further study for the benefit of these special children and other educators may join in this endeavor.
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