View : 94 Download: 0

中, 高生의 內外制性과 가정환경 변인과의 관계

Title
中, 高生의 內外制性과 가정환경 변인과의 관계
Other Titles
(THE) RELATION BETWEEN THE FAMILY ENVIRONMENTAL VARIABLES AND THE INTERNAL-EXTERNAL CONTROL OF MIDDLE-HIGH SCHOOL STUDENTS
Authors
공은숙
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
내외제성가정환경중학생고등학생
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
전찬화
Abstract
內外制性은 여러 연구결과에 의해 인간의 다양한 행동을 예측케하는 중요한 변인임이 밝혀졌으나 그 형성에 영향을 주는 요인에 대해서는 연구가 많이 이루어져 있지 않은 실정이다. 이에 본 연구는 內外制性의 형성에 미치는 가정환경의 영향을 알아보기 위하여 內外制性이 가정환경과 어떠한 관계가 있는지 살펴보는 데 그 목적이 있다. 이에 따라 본 연구에서 다루어진 문제들은 다음과 같다. 1 . 가정환경의 각 차원 ( 물리적 환경, 가치지향성, 집단성격, 심리적 과정 )에 따라 內外制性은 차이가 있는가. 2. 內外制性과 가정환경 변인과는 어떠한 관계가 있는가. 3. 內外制性은 성별, 연령별, 부모의 교육수준, 부모의 종교, 자신의 종교에 따라 차이가 있는가. 이를 위해 서울시내 남녀 중고등학생 2학년 355명을 선정하여 "학생용 내외통제척도" ( 정 은주, 손 진훈, 1981 )와 가정환경 진단검사 ( 정 원식, 1970 )를 실시하였다. 회수된 질문지 가운데 중학생 238명 ( 남 117명, 여 121명 )과 고등학생 106명 (남 50명 여 56명) 의 질문지를 자료처리하였다. 자료분석에서 가정환경 변인은 규준점수에 따라 상하집단으로 나누어 보았으며, 평균과 표준편차를 구하고 F -검증, t -검증으로 유의도를 구하고 Pearson의 γ을 산출하여 그 유의도를 검증하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 1 . 가정의 물리적 환경 변인과 가정의 집단성격 변인중 상호태도 요인을 제외한 모든 가정환경에 따라 內外制性은 유의한 차이를 보였다. 2 . 가정환경중 사회상승주의, 물질지향주의, 전통주의, 역할기대, 성취요인은 內外制性과 정적상관을 나타냈다. 즉 사회상승주의, 물질지향주의, 전통주의, 역할기대, 성취가 강조되는 가정의 학생이 外制性을 보였다. 반면 가정환경의 응결력, 개방, 친애, 자율요인은 內外制性과 부적상관을 나타냈는데 응결력, 개방, 친애, 자율이 높은 가정의 학생이 內制性을 보였다. 가정의 물리적 환경과 상호태도는 거의 상관이 없는 것으로 나타났다. 3 . 성별, 연령별, 부모의 교육수준, 자신의 종교에 따라 內外制性은 유의한 차이가 없었다. 4 . 부모의 종교에 따라 자녀의 內外制性은 유의한 차이가 있었다.;Owing to the recent researches, it is widely agreed that Internal-External Control(I.E.C.) is the important factor that enables us to predict that diverse types of human behavior ; however, the problem what has significant influence on the making of the I.E.C. is still discussed. This study is mainly focused on the clarification of the relationship between the I.E.C and the family environmental variables . Topics I chose are ; 1) Do the various characteristics of family environment (physical home environment, psychological Process, value direction and syntality) make, difference to the I.E.C.? 2) what was the correlation between family environmental variables and I.E.C? 3) Is the I.E.C affected by sex, age, religion, and parents' educational, religional background? Two tests were given to randomly selected 355 students at second grade of middle and high schools in Seoul. Data from the 344 responses middle school students 238 (M.117, F 121), high school students 106(M.50, F.56) was analyzed. At first, the family environmental factors were classified into upper-low group according to stanine score, and after the mean and standard deviation, the significant degree was attained by F-test, T-test. Finally, I verified the significant degree after the pearson correlation. (The two tests are; 1) The I-E locus of control scale for students by Eunjoo Chung and Jinhoon son, translated from Nowicki and Strickland's scale. 2) Family Environment survey form, developed by Wonsik Chung, 1970.) From this analysis, I concluded followings; and it shows the family environmental factors closely related to the shaping of the I.E.C. 1. The family environmental variables except physical home environment and mutual attitude made a significant difference to Internal-External Control. 2. In the correlation between family environmental variables and I.E.C., social-life seeking, material seeking3 tradition seeking, sense of achievement(P<.001), and role-expectation(P<.01) showed significant positive correlation, But, sense of care among family(P<.001)power of family consolidation, autonomy(P<.01), and open-door policy of family(P<.05) showed significant negative correlation. 3. Sex, age, parent's education background, and one's own religion made no significant difference to I.E.C. 4. But, parents' religion made a significant difference to I.E.C.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE