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R. Schumann의 Zwoelf Gedichte von J. Kerner op.35에 대한 연구

Title
R. Schumann의 Zwoelf Gedichte von J. Kerner op.35에 대한 연구
Other Titles
(AN) ANALYSIS OF SCHUMANN'S "ZWO¨LF GEDICHTE VON J. KERNER" OP.35
Authors
이정민
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
SchumannZwoelf GedichteKerner음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
As one of the most representative Lied composers of 19th century German Romanticism, and indeed a composer of Lieder which have the clearest sense and fairest ideal of the Romantic music forms, Robert Schumann (1810-1856) would be assured of a place of honor in music even without considering any of his other his merits, for he early accomplished a perfect harmony between verse and music and opened a new path for Lieder especially by achieving the putting on a par the voice part and piano accompaniment. Great as Schumann, the 「mater of Lied」 is, it is the same as his works. That is, his works when weighed in the balance have been found equal to his fame. In this study I have investigated the structure and characteristics of his Lied forms by an analysis of his "Zwo¨lf Gedichte von J. Kerner" op. 35. The results abstracted are as follows: 1. The forms are liberal and abundant in variety: Nos. 4 is Strophic, Nos. 8 and 10 are Strophic Variations, and Nos. 2,3,5,6,7,9,11 & 12 are Through Composed. And most structures consist of Ternary form which is classified into A,B,A', except for the three pieces Nos. 6,9 and 10, which are composed in Binary form. 2. Melodies are often composed with short phrase for the expression of verses. Phrases are definitly divided. In many cases t h e methods of repetition and sequence are frequently used to develop melodies. For melodic progression, chiefly conjunct motion is made use of. and for Nos. 9 & 10, the third is characteristically employed, which is a Romantic characteristic. 3. The major key is used in all except for Nos. 1,4 & 5. Modulaation is carried out mostly within the first related key, or the third related key, which can be seen as a characteristic of the Romantic era. Like this, by its often modulated basic key, a contrast emerges between the mood and the meaning imagined by the content of the verse. Also in key sequence there are psychological and systemical unities in the Liederreihe op. 35 : b Nos. 9 takes a kind of intermezzo form which starts in E^(b) Major, a basic key, and finished in c Minor, the key in Nos. 10. For the harmony, it progresses mainly centered in Main Triads. And as altered chord secondary dominant seventh chord is much more often used than secondary leading tone seventh chord. 4. Also, his music is under the work of variation according to the content of verses by grasping ideas and feelings involved in verses, that is the concordance between the verse and the music : Lieder as recitative (i.e. NOS. 2 & 6) and the completely lyrical Lieder (i.e. Nos. 5 & 10) are classified to enable a free piano accompaniment, which often overrides the melody, henceforth to make a good harmony of voice part and piano accompaniment. 5. There is some attempt to interpret verses psychologically by attaching the piano accompaniment equally in paralle with the melodies of the text, which is one of the most significant features of his Lieder. This is shown where voice and accompaniment are completely separated to have the vocal part and the piano accompaniment form a duet : Nos, 3 & 8; where the piano accompaniment is close to the chord and construct a perfect background : Nos. 1,6,10,11, & 12 where, in the highest vocal part, the piano accompaniment often repeats the melodies of the voice part: Nos. 3,4 & 9; and also where there is a relatively long piano epilogue : Nos. 7,8 & 10. Therefore, when considering the forementioned characteristics, his Lieder, composed in the year of 「Schumanns Liederjahr」 op. 35. shows as manifest proof a perfectly ripened small scale, 「eine Art Gesamtkunstwerk in kleinen.」;Robert Schumann(1810~1856)은 19세기 독일 낭만주의 대표적 Lied작곡가의 한 사람으로서, 그의 Lied는 낭만주의 음악 형식의 정점과 일치하고 있다. 그는 시와 음악의 완전한 조화를 이룩하였고, 특히 성악성부와 피아노 반주를 동등한 입장에서 융화시키므로써 Lied의 새로운 장을 확립하였다.본 연구의 목적은 Schumann의 〈Zwo¨lf Gedichte von J. Kernel op.35(1840)〉분석을 통해 슈만가곡의 구조와 특성을 고찰하는데 있으며 분석 결과는 다음과 같이 나타나고 있다. 첫째, 형식은 자유롭고 변화가 풍부하여 제 4곡 유절형식, 제 8,10곡 변형유절형식, 제 2,3,5,6,7,9,11,12곡은 통절형식으로 이루어진다. 곡의 구조는 A,B,A'로 구분되는 3부분형식이 대부분이고, 제 6,9,10의 3곡만이 2부분형식으로 구성되어 있다. 둘째, 선율은 시를 표현할 수 있는 짧은 phrase로 구성되며, phrase는 명확하게 구분되는데 반복과 동형진행 등의 기법을 사용하여 선율을 발전시키는 예가 많이 나타난다. 선율진행은 주로 순차진행이 많이 쓰이며, 제 9,10곡에서 3도음정을 특징적으로 사용한 것을 볼 수 있는데 이것은 낭만파적인 특성을 보인다. 세째, 조성은 제 1,4,5의 3곡을 제외하고는 모두 장조로 이루어지며, 전조는 주로 1차관계조 안에서 혹은 낭만파의 특징으로 볼 수 있는 3도관계로 전조된다. 기본조성이 자주 전조됨으로써 시의 내용이 상징하는 의미와 분위기의 대비를 표현하고 있다. 또한 Key Sequence로써 op.35 Liederreihe의 심리적 유기적 통일을 가져오고 있는데, 즉 제 9곡은 제 8곡의 기본조성인 E^(b) 장조로 시작하여 제 10곡의 조성인 C단조로 끝나는 간주곡 형태를 취한다. 화성은 Ⅰ,Ⅳ,V도의 주요3화음 위주로 진행되며, 변화화음으로는 Secondary Dominant 7th chord가 Secondary leading-tone 7th chord보다 많이 쓰이고 있다. 네째, 시와 음악의 일치로써 시에 담긴 사상과 감정을 파악하여 시의 내용에 따라 음악을 변화시킨 점이다. 즉 낭송조 가곡(제2, 6곡), 완전히 서정적 가곡(제5, 10곡)으로 구분되며, 선율보다 반주부가 자주 우세하게 구사됨으로써 시와 성악성부와 피아노반주가 혼연일체를 이룬다. 다섯째, 가사의 멜로디와 대등한 반주를 붙임으로 시에 대한 해석을 시도한 것은 슈만 가곡의 가장 중요한 특징 중의 하나이다. 이것은 반주와 노래가 완전히 독립하여 성악성부와 피아노반주가 듀엣을 이루는 곡(제 3,8곡), 피아노 반주가 화성의 충실하고 완전한 바탕을 갖추고 있는 곡(제 1,6,10,11,12곡), 반주부의 최상성부에서 성악성부의 선율을 자주 중복하는 곡(제 3,4,9곡), 비교적 긴 후주를 갖는 곡(제 7,8,10곡)에서 나타난다. 이상의 특징들에서 「슈만 가곡의 해」에 창작된 그의 Lied작품은 완숙미 넘치는「소규모 종합예술」임을 op.35를 통해 입증해 주고 있다.
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