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Schoenberg와 "Pierrot Lunaire"

Title
Schoenberg와 "Pierrot Lunaire"
Other Titles
SCHOENBERG AND "PIERROT MUNAIRE"
Authors
文賢淑
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
SchoenbergPierrot Lunaire음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정복주
Abstract
音樂史에서 가장 중요한 인물중의 한 사람인 Arnold Schoenberg는 Haydn, Mozart, Beethoven을 주축으로 하는 제 1 비엔나학파(The First Viennese School)의 뒤를 이은 제 2 비엔나학파의 창시자이며 지도자였다. 19세기 말엽부터 20세기 중엽까지에 Schoenberg는 그의 창작품을 통하여 무조성의 새로운 기풍과 美를 나타내었으며, 그의 작곡기법을 제도화 하였는데 이는 20세기 音樂의 새로운 방향을 제시하고 새로운 思潮를 예언하는 것이었다. Sc'hoenberg의 작품은 다음의 3期로 구분된다. 제1기 : Wagner전통을 고수하는 후기 낭만주의 제2기 : 무조성 혹은 불협화음 해방의 시기 제3기 : 12음기법 및 조성음악의 시기 〈Pierrot Lunaire〉는 멜로드라마로서 제2기의 마지막 작품에 속한다. 이 작품은 솔로 소프라노와 8개의 악기를 5명이 연주하는 실내악곡이다. 이 작품은 3部로 나누어지는데, 各部는 Albert Giraud 가 쓴 7개의 詩들로 이루어져 있다. 주된 주제적 요소들은 기악에 의해 소개되고 있는 한편, Schoenberg는, 노래하는 것이기 보다는 낭송하는 듯한 "Sprechstimme"라는 특별한 창법을 채택해 쓰고 있다. 이 作品은 제1차세계대전 무렵에 쓰여진 것으로, 이때는 경제적 불황으로 인하여 모든 면에서 경제化가 요구되던 시대였기 때문에 Schoenberg는 이 作品에서 5명의 연주자가 8개의 악기를 연주하도록 하였다. 〈Pierrot Lunaire〉는 미술에서 영향을 받은 표현주의 사상의 대표적인 작품이다.;Arnold Schoenberg, one of the most important figures in the history of Music, was as well the founder and leader of the second Viennese school, so labeled after the first Viennese school of Haydn, Mozart and Beethoven. Through his creative work from the end of the 19th century to the middle of the. 20th centry, Schoenberg revealed to the world the new spirit and beauty of atonality and systemized his compositional technique of dodecaphony, thus establishing a new direction and predict- ing new trends in the music of the 20th century. Schoenberg's works can be classified into three basic periods: 1st Period - "Post-romanticism" and coherence to the Wagner tradition 2nd Period - Period of "atonality" or ''emancipation of dissonance" 3rd Period - Dodecaphony and tonal music. The melodrama "Pierrot Lunaire" falls directly at the end of the second period. and eight instruments This is a chamber work for solo soprano performed by five players. The work is divided into three sections, each consisting of Seven poems by Albert Giraud. While the main thematic elements are introduced by the instruments Schoenberg adopted a special vocalization called "Sprechstimme" which is more a reciting voice than a singing one. Schoenberg composed the work around the time of the first world was when economic depression demanded economization in every direction, therefore the work is written so that five players can play eight instruments. Pierrot Lunaire is as well, very representative of the idea of expressionism as influenced by painting.
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