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R. Strauss의 가곡 Op.68 Sechs lieder(Brentano Song)에 대한 연구

Title
R. Strauss의 가곡 Op.68 Sechs lieder(Brentano Song)에 대한 연구
Other Titles
(A) Research of Richard Strauss's Song, "Brentano Song"
Authors
최영란
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
R. StraussOp.68 Sechs liederBrentano Song음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원용숙
Abstract
The history of German Lied began during the Middle Ages but it was not until the "Romantic" era that its position was firmly established as an art form. Richard Strauss, who wrote about one hundred fifty songs in his life as well as modernized and popularized the German art song, is perhaps the culminating influence of this history. Of these one hundred fifty vocal compositions, the Brentano songs Op. 68, were written in 1918 and consist of six lyric songs with texts by the German romantic poet Clemens Brentano. These songs adopt a relatively free form and are ever independent of each other. Compositionally, there are unifying elements that are common to all six: 1) melodic line with intervals of 6th and 3rd 2) 7th, 9th, 11th chords minus the 3rd interval 3) 3 particular rhythmic figurations Strauss's own compositional methods involved the use of such traditional techniques 9s the mensuration canon favoured by Josquin des Prez and the ostinato, as well as the Wagnerian - Romantic methods of rapid chromatic modulation chromatic melodic lines, frequent use of the tritone and polytonality of Twentieth century music. In general, Stkauss preferred a mainly diatonic voice line with occasional chromaticism but his harmonic language was heavily chromatic without the resolution of many dissonances. Like his operas, "Salome" and "Electra" , the Brentano song collection has a dense and complicated harmonic web with constant , delays in establishing tonality. All of these features can be ' said to predict the possibility of atonality as Strauss lived at r the begining of the period when endless possibilities were opening musically that eventually led to the emancipation of the dissonance. ;독일 Lied는 중세 이래 오랜 역사를 가지고 발전해 왔으며 낭만주의 시대에 이르러 예술 가곡으로서의 위치를 확고히 정립하였다. 낭만주의 Lied의 정점을 이룬 R. Strauss는 일생을 통해 150여곡의 가곡을 작곡했고 전통적 독일 낭만주의 예술 가곡의 현대화와 대중화를 이루었다. 특히 르네상스 시기의 정량 캐논(Mensuration Canon)과 바로크 시기의 오스티나토(Ostinato)등 전통 기법의 사용과 더불어 큰 조약과 삼전음(Tritone), 복조성, 반음계적 선율의 사용 등으로 여러 가지 새로운 시도를 하여 Lied의 새로운 장을 열었다. Op.68 Brentano Song은 1918년에 작곡된 곡으로서 독일 낭만파 시인 브렌타노(Clemens Brentano)의 시에 곡을 붙인 아름답고 서정적인 6곡으로 구성되어 있다. 각 곡의 시의 내용이나 음악적으로 뚜렷한 관련이 없이 비교적 자유로이 다루고 있는 곡들이나 특별한 음정이나 화음의 배열, 리듬의 구조들이 각 곡에서 나타남으로서 일반적으로 곡의 통일성을 주고 있다. 선율은 전음계적인 선율이 주가 되면서 반음계적인 면도 함께 쓰고 있고 리듬은 복잡하지는 않으나 확대나 축소로 변화를 주었다. 또한 예기치 못하는 빈번한 전조를 하고 있으며 복조성이 두드러지고 불협화음을 해결이 없이 사용하고 있고 Apoggiatura와 같은 비화성음을 빈번히 사용함으로써 무조성의 가능성을 제시하고 있다. 한편 형식은 자유롭고 변화가 풍부하며 반주면에 있어서는 과적인 색채를 묘사하기 위해 피아노에서 관현악의 효과를 추구하였다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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