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남녀공학 중학교에서의 혼성학급과 동성학급에 관한 교육적 효과 비교연구

Title
남녀공학 중학교에서의 혼성학급과 동성학급에 관한 교육적 효과 비교연구
Other Titles
Comparative Study of Educational Effect on Mixed Sex and Seperate Sex Classes among Coeducational Middle School
Authors
이숙정
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
남녀공학중학교혼성학급동성학급교육적 효과
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
백명희
Abstract
Although the number of the secondary schools in seoul adopting coeducation system has increased year by year for several years, they have maintained boy classes and girl classes separately except a few. In this study it is focused on the difference of the two classes in terms of the educational effect. With this objective the survey had been conducted from December, 1986 through May, 1987 by way of gathering information through questionaire offered to and answered by second grade school boys and girls of coeducation schools (herein after collectively referred to as "Student")and teachers and parents there of. The details of a which are : * Number of "Sudent" ; 476 Number of parents ; 241 Number of teachers : 165 (* The number of "student" consist of 231 from mixed sex classes and 245 from separate sex classes.) This survey reveals that there are differences in the effect of learning, guidance and emotional education. The details are as follows : 1. Regular Curricula Activities It is revealed that the mixed sex class is more effective for the self regulating study of student and can formulate better atmosphere for study, more effectively improve scholary level than the separate sex class does. But the number of "Student" affirmatively responded are relatively few than the one of parents and teachers. 2. Guidance 1) Relatively high percentage of the answerers are in the affirmative that mixed sex class can help student promote the understanding as to opposite sex and accordingly it serves for realizing the equality of man and woman and forming such attitude of student as respecting the opposite sex. However it should be noted that the percentage of negative anserers among "students" are relatively higher than the one of parents and teachers. 2) Most of the answers are very affirmative that the mixed sex class is more effective for improving the quality in appearance behavior and etiquette of students. 3) It is affirmatively remarked that the mixed class can promote the sence of responsibility of students. However the teachers of mixed sex classes are relatively negative. 3. Emotional Education 1) Except most male teachers the answerers are affirmative that the students in mixed sex class are apt to straigtly express their feeling. 2) It is remarkably consented by the answerers that the students in mixed sex class are vividly brighter than others. 3) Parent group are affirmative that the mixed sex class can more effectively educate manly man and womanly woman but teacher group are in th opposite. Taking into consideration of the result of the survey it is very clear that the mixed sex class is more effective in terms of learning, guidance and emotional education. It is very recommendable that the number of mixed sex class should be increased.;중등학교에 있어서 남녀공학을 실시하면서 혼성학급을 실시하고 있는 학교는 서울의 경우만 보더라도 강남교육구청관내 소수 신설학교에 불과하다. 이에 본 연구는 남녀공학 중학교에서 혼성학급과 동성학급의 교육효과 측면을 학습면, 생활면, 정서교육면으로 나누어 학생, 학부모 교사의 의견을 조사해 봄으로 학급편성의 기본자료로 제공하고자 한다. 연구방법은 조사연구로 설문조사를 실시 하였다. 대상은 서울소재 중학교 2학년 재학생 476명(혼성학급 편성학교 학생 231명, 동성학급 편성학교학생 245명)과 학부모 214명, 교사 165명, 이다. 연구기간은 1986년 12월부터 1987년 5월로 그 결과는 다음과 같다. 1 . 학습면 수업분위기, 자율학습정도, 학습효과 및 학력수준 향상도에서 혼성학급이 동성학급에 비하여 전체적으로 더 효과가 있다. 그러나 학생집단의 응답중에는 다소 부정적 반응도 나타났다. 2 . 생활지도면 가. 이성에 대한 이해와 존경하는 태도, 남녀평등사상의 구현, 인간관계 측면에 대하여 혼성학급이 더 교육적 효과를 높여줄 수 있다는 반응을 보이고 있다. 그러나 일부 학생의 부정적 응답도 나타나고 있음을 알 수 있다. 나. 용의복장, 언행, 예절에 대해서는 혼성학급이 뚜렷이 효과가 있다는 반응을 보였다. 다. 책임감에 대해서 혼성학급이 더 잘 길러줄 수 있다는데 모든 집단이 긍정적이다. 그러나 혼성학급 교사의 경우 다소 부정적 반응을 보이고 있다. 3 . 정서교육면 가. 혼성학급이 표현을 솔직하게 한다에 대하여 남교사의 경우는 매우 부정적 견해를 보이고 있다. 나. 혼성학급이 명랑성을 길러준다는데 모든 집단이 일치하고 있음이 나타나고 있다. 다. 혼성학급이 남학생은 더욱 남성다워지고 여학생은 더욱 여성다워질 수 있다에 대하여 학부모 집단은 다소 긍정적 반응을 보이고 있으나 교사집단은 반대 의견을 가지고 있음이 나타나고 있다. 이상 결과로 혼성학급은 정서교육의 측면에서는 다소 부정적 반응도 보이고 있었으나 학습지도면, 생활지도면에 있어서 동성학급보다 더 효과를 높일 수 있음을 알 수 있다. 따라서 중학교 교육에서 혼성학급 실시가 바람직하다는 것을 확신하게 된다. 그러나 혼성학급에서 학생들의 학교생활을 효과적으로 영위하게 하기위해 남녀 공동생활의 적응을 돕는 프로그램을 창의적으로 개발, 운영함이 요청된다.
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