View : 22 Download: 0

초·중·고등학교 생물교과서 분석 및 연계성에 대한 연구

Title
초·중·고등학교 생물교과서 분석 및 연계성에 대한 연구
Other Titles
(The) analysis of the biological textbooks in primary, middle and high school and the study of the connection among them
Authors
김영주
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
초중고등학교생물교과서BSCS생물교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강순자
Abstract
In order to introduce the reform bill in biology textbooks in Korea and to obtain advanced data for the biology education in the 21 centuries the biology textbooks in primary, middle and high school were analyzed and investigated by the way of the reciprocal and vertical connection. Following results were obtained: 1. Considering the intellectual development stage of each student group, the objectives of the subject and the objectives for each grades are designed so that the basic concepts can be dealed with continuity and sequence. 2. In the aspect of curricular contents, when we synthesize the emphasizing extents of themes, levels, organisms and basic concepts separately, the lower the grades become, the macro contents that are the contents of environmental biology are dealt more heavily and on the other hand the higher the grades become, the micro contents that are the contents of molecular biology are dealt more heavily 3. The higher the grades are, the fewer the photos and observations are. The higher the grades are, the more the pictures and figures and experiments are. In the primary school, the photos and pictures are colorful. In middle and high school, they are black and white. As being stated, the biology textbooks are well organized under the consideration of intellectual development stage of each student group. 4. The appropriate topics are selected for biology experiments, enhancing the efficient learning science by introduction of the current biological tendency and the concepts of the inquiry biological science. 5. Among the grades of each basic concepts, the relations are smoothly connected, and the characteristic concept of life is most smoothly connected but the concept of heredity and evolution is most badly connected. 6. As we introduce the tendency of modern biology science and the concept of inquiry science in the biology text-books and we pick and build essential contents in them, we considerably get near the ideal biological curriculum of biology textbooks in primary, middle and high school.;본 연구는 국민학교 교과서와 중·고등학교 교과서에서 생명의 연속성에 대한 내용을 비교 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 4개의 중단원에 대한 총론을 분석한 결과를 종합해 보면 전체적으로 면 수와 그림 수는 중·고등학교 모두 『유전』 중단원이 가장 많았다. 또한 표 수는 중학교는 세포 분열에서, 고등학교에서는 유전에서 각각 높은 비율로 나타내었으며. 실험 및 관찰은 중학교가 생식에서 고등학교가 세포 분열과 유전에서 가장 많았고, 문제에서도 중·고등학교 모두 유전에 대한 것의 비율이 높았다. 2. 세포분열에 대한 내용은 국민학교에서 전혀 취급되지 않았으나 양파세포 관찰에 대한 내용만을 다루었다. 중학교에서는 체세포 분열, 염색체, 생식 세포 분열, 생장 등으로 구분해서 각기 내용을 구체적으로 다루고 있으며, 고등학교에서는 생장부분이 생략되고 세포주기가 첨가되었다. 3. 생식에 대한 내용은 국민학교에서는 이를 직접 언급하지는 않았으나 이와 관련된 꽃에 대한 관찰의 내용이 포함되어 있었으며, 중학교 교과서에서는 생식방법과 생식세포 형성을 다루면서 후자를 수정에 포함시켜 취급하고 있었다. 그리고 고등학교 교과서에서는 세대 교번과 핵상 교번, 사람의 생식을 이에 추가하여 다루었다. 4. 발생에 대한 내용은 국민학교가 동물과 식물의 발생과정을 사진으로 제시하였고, 중학교에서는 수정과 발생과정을 다루면서 개구리의 발생과정 중 수정란이 올챙이로 변하는 과정을 국민학교보다 자세하게 나타내고 있었다. 또한, 고등학교에서는 분화와 발생의 기구에 대한 내용이 더 첨가되었다. 5. 유전에 대한 내용은 국민학교에서는 다루어지지 않고 있었으며, 중학교에서는 유전의 기본 법칙, 사람의 유전, 변이 등으로 구분해서 다루고 있었는데, 고등학교에서는 이 내용과 함께 연관과 교차에 대한 내용을 더 추가하여 다루었다. 5. 중·고등학교에서 공통된 내용의 연계가 잘 이루어진 중단원은 『생식』이고, 내용의 중복이 가장 많았던 중단원은 『유전』이었다. 그러나 전체적인 내용의 연계성을 보면 초·중·고등학교 간에 연계성이 잘 이루어지지 못하고 있음을 알 수 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE