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국어과 시학습 지도 및 실태 연구

Title
국어과 시학습 지도 및 실태 연구
Other Titles
(A) Study on Teaching Modern Poetry in Senior High Schools
Authors
李愚珍
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
국어과시학습고등학교어학교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이병호
Abstract
대부분의 고등학생들은 국민학교 중학교를 거치는 동안에 상당수의 시를 공부했다. 그럼에도 불구하고 시에 대해 가지고 있는 일반적인 견해는 좋아는 하면서도 어렵게 느끼는 점이다. 더욱이 학교에서 실시되는 국어과 시학습 시간에는 시자체의 난해성에다 입시 위주의 수업 진행에서 오는 심리적 부담감이 가중되어 더 큰 어려움을 겪고 있다. 시 감상은 감동적인 정서가 바탕이 되어야 한다. 그리고 이러한 정서가 밑거름이 되어 윤택한 생활을 영위할 수 있어야 하며 이러한 점이 바로 학교교육의 한 보람이라 하겠다. 이에 본 논문에서는 학교에서 실시되는 현대시 학습지도의 효율화를 위하여 문헌조사와 설문조사를 통하여 시도되었다. 문헌조사를 통하여는 현대시의 출발, 현대시 감상에의 접근, 현대시 감상의 실제, 교과목표와의 관련성, 교재의 개관 등에 대하여 이론적 배경을 제시하였고 설문조사를 통하여는 교사 및 학생의 시에 대한 일반적인 관심도와 시학습의 실태를 조사 분석하였다. 대항은 서울특별시에 소재하는 인문계 고등학교의 국어과 교사 및 남녀 고등학교 학생이었다. 연구 결과, 다음과 같은 결론을 얻었다. 학생들의 경우, 학년간의 차이는 대동소이하며 남녀간의 격차도 크게 벌어지지 않았다. 교사의 경우도 성별·전공별로 분류하여 파악하였는데 그 차이는 대동소이하다. 결론을 요약하면, 첫째, 시에 대한 관심도나 필요성은 남학생보다는 여학생이, 남교사보다는 여교사가, 어학전공보다는 문학전공이 더 우세한 것으로 나타났으며, 학생의 경우, 교재로서 시를 대하는 경우에는 관심이 덜한 것으로 나타났다. 시집의 소유량도 시에 관심이 많은 여학생이 많이 가지고 있는 것으로 나타났으나 시에 관한 신간 서적과의 접촉은 시에 관심이 많은 여교사보다 남교사가 더 우세한 것으로 나타났다. 학습 내용으로는 한결같이 정서에 관심이 많은 데 비해 학교에서 행해지는 시감상 지도는 이론적인 것에 치우치고 있으므로 학생들이 더 부담을 갖게 되는 것으로 나타났다. 둘째, 학습 참고 자료는 시판되는 교과서용 참고서에 교사·학생 모두가 의존하는 경향이 두드러졌다. 세째, 시창작에 대하여 많은 학생들이 관심과 욕구를 느끼고 있고 교사들도 시창작의 필요를 느끼고 있으나 현행 교육과정 및 교과 과정상 이런 의욕을 수용할 만한 제도적 배려가 없었다. 네째, 교재로서 수록 선정된 시작품은 내용상, 형식상, 작품 선정 배열상 충분한 검토를 필요로 함이 밝혀졌다. 다섯째, 학생들의 시인에 대한 관심을 주로 교과서에 나왔던 서정 시인들을 선호하는 경향이었으며 외국시인에 대한 관심도 배제할 수는 없는 입장이다. 학생들의 흥미와 관심을 충족시킬 수 있는 교육 지도상의 배려가 촉구된다. 여섯째, 교사들은 시학습의 효율화를 위하여 시청각 자료의 필요성을 느끼고 있으나 적당한 자료가 없어 그 개발을 필요로 한다. 이상의 결과에서 볼 때 국어과 시학습 지도는 시험 위주의 이론적인 수업 방식에서 벗어나 정서를 밑바탕으로 한 자유로운 감상지도가 이루어져야 할 것이며, 감상에서 그칠 것이 아니라 창작지도로까지 발전해야 하며 전인적 인격 형성의 밑거름이 되어야 할 것이다.;This thesis was a study on the efficient teaching of the appreciation of mordern poetry in senior high schools. As the theoretical background of this study, I presented the starting point of mordern poetry, the approach to appreciating mordern poetry, the practical appreciation of mordern poetry, the connection with textbooks and so on through literature in this study, and teachers' and students' cancern with poetry and the actral condition of teaching poetry were surveyed and proved by means of questionnaires. I distributed questionnaires to Korean teachers and first-year and second-year boys and girls in the Koreans literary course of senior high schools in seoul. As for students, the difference between two grades was almost insignificant, and the difference between boys and girls was a little showed up. As for teachers, the difference between men and women, and between the language major and the literature major were negligible. As the result of this research on teaching modern poetry, I can get such considerations and suggestions as follows : 1. Concerning the interest in poetry, schoolgirls are more interested in poetry than schoolboys and they require more poetry But students are less interested in poetry of textbooks than they are in poetry in poetry in general. And when they appreciate poetry, they feel difficulty about the explanation of phrases of poetry and the terms of literary theory, buy they are almost interested in the feelings of poetry. 2. Students tend to depend more on text guide books than drill problems of textooks in studying poetry. 3. Students feel like composing poems and teachers also think that they require composing of poems, but it is impossible for them to do so in the present school curriculum. 4. In general, students tend to like lyric poets of textbooks, but they tend to like foreign poets, too. For this reason, we should choose modern poetry textbooks prudently. 5. Teachers require audio-visual education aids for teaching((ex). Recoder, V.T.R. etc.) but those suitable aids are not available at the present. 6. Students have difficulties in stiff teaching method which puts the college entrance exam as it's prime object. As mentioned above, teachers should cast off uniform teaching method which puts the college entrance exam. as it's prime object, so that students may appreciate poetry freely when they learn poetry. Teachers should consider the fact students may appreciate not only poetry in textbooks but also other works. They should also consider that students may not only appreciate poetry but also compose poems. I think these are the means of whole-personal character building.
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