View : 679 Download: 0

國民學校 父母敎育에 關한 硏究

Title
國民學校 父母敎育에 關한 硏究
Other Titles
(A) STUDY OF PARENT EDUCATION IN ELEMENTARY SCHOOLS
Authors
許桂玉
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
국민학교부모교육PARENT EDUCATIONELEMENTARY SCHOOLS
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀윤
Abstract
The objective of this study was to investigate educational programs for parents in Elementary schools. Parents and teachers, who were in charge of educating parents, were questioned in questionnaire as to their understanding of parent education, its necessity and present situation. The study survey covered 300 parents of elementary school students and 150 teachers in the East, West, South and North School Districts of Seoul. The questionnaire used in the survey was composed of 30 questions --- 20 on parents' understanding of their own education and the remaining 10 on their participation in schooling. In preparation of the questionnaire, those used in previous studies were referred to. In order to find out the general tendency, questionnaires for parents and teachers were analyzed by calculating percentage. The difference between the two groups were statistically analyzed by x^(2) testing. Results of the study are summarized as follows: 1. The main reason for parents' participation in a parent program was usually to obtain knowledge about schooling their children. It was found adequate to hold a meeting of parent once a month. 2. Parents, usually understood the necessity and objectives of their own education. However, they had difficulty in attending meetings due to limited time. 3. Many parents felt difficulty in guiding their children, particularly in the fields of personality, attitude towards life, habits of learning, contents of learning, schoolmate relationship and sex education in that order. Parents usually obtained knowledge on educating their children from newspapers, books and television programs. 4. For educating parents, lecture meetings were most urgently required. Parents wanted to see classes at work and wished to interview teachers individually. 5. Teachers' visits to their students' homes were necessary but were not executed. The preparation and execution of educational program for parents were usually done by principals and teachers. Parents' participation generally rated less than 10 percent. Teachers wanted to receive only administrative assistance from parents. 6. The results of educating parents were to teach their children rather than self development and to improve relationships between parents and teachers, also parents and communities. 7. Constraints in educating parents were lack of their interest and participation, the burden to parents and teachers, unsatisfactory facilities and locations, unilateral execution by teachers, over-intervention by parents and financial problems in that order. The results of this study suggest that, in order to increase the efficacy of schooling elementary school students, it is necessary to improve parents' and teachers' understanding of education and participation of parents, to make school education complement home education, and to continue educating parents for diversified, more satisfactory schooling of students.;本 硏究는 國民學校 學父母와 父母敎育을 담당하고 있는 國民學校 敎師들을 通해서 父母敎育에 대한 認識과 父母敎育의 必要性, 父母敎育의 현황을 調査하여 國民學校 敎育의 效果를 높이기 위한 실질적인 부모교육 운영에 관하여 알아보는데 그 目的이 있다. 本 硏究는 調査硏究로서 국민학교에 子女를 보내고 있는부모 300명과 서울시내 東, 西, 南, 北 區廳 관할에 所在한 국민학교 150개 학교의 부모교육 담당교사를 대상으로 하였다. 質問紙 作成은 선행연구에 使用된 문항을 참조하여 그중 本 硏究의 目的에 적합하다고 생각되는 父母敎育에 관한 學父母의 認識에 대해서 20문항, 父母의 學校 參與에 관해서 10문항을 作成하였다. 資料處理는 父母敎育에 관한 敎師, 學父母의 認識에 대한 質問紙는 백분율(%)을 내어 전체적인 경향을 알아보고 두 집단간의 차이는 x^(2)로 검증하였다. 具體的 硏究問題에 대한 硏究結果는 다음과 같다. 1. 국민학교 부모회는 子女敎育에 관해 알기 위해서 가장 많이 參與하는 경향이며 父母會는 한달에 한번 실시하는 것이 적당한 것으로 나타났다. 2. 父母 敎育의 必要性을 느끼고 目標 理解는 잘되고 있으나 時間이 없어서 參與하는데 어려움이 있는 것으로 나타났다. 3. 子女指導에 많은 부모들이 어려움을 겪고 있으며 곤란분야는 성격문제, 생활태도, 학습습관, 학습내용지도, 교우관계, 성교육의 순이고 子女指導의 知識習得은 주로 신문과 책, T.V에 의존하고있다. 4. 가장 必要로 하는 '父母敎育의 내용은 子女指導에 대한 강연회이며 學校參觀, 個別面談을 원하고 있다. 5. 國民學校의 父母敎育 實施 現況은 가정통신을 가장많이 利用하고 있으며 가정방문은 필요하나 전혀 施行하지 못하고 있는 것으로 나타났다. 부모교육의 계획과 진행은 주로 교장과 교사가 하고 부모 참여율은 10% 이하의 參與가 거의 대부분이며 敎師들은 부모들의 행정적 보조(사무·잡무처리)만을 원하고 있다. 6. 父母敎育의 效果는 부모자신의 발전이나 敎師, 地域社會 와의 관계 向上 보다 子女敎育 쪽에 있는 것으로 나타났다. 7. 父母敎育 實施의 問題點은 부모의 관심·참여 부족이 가장 많고 부모가 갖는 부담, 교사가 갖는 부담, 시설 및 장소의 문제, 학교의 일방적 운영, 부모의 지나친 개입, 재정문제의 순으로 나타났다. 以上의 硏究 結果를 바탕으로 國民學校 敎育의 效果를 높이기 위해서는 父母敎育·參與에 대한 敎師와 父母의 槪念認識과 理解 수준이 높아져야 겠고 家庭敎育의 보완은 學校敎育에서 취해져야하며 다양하고 폭넓은 全人敎育 實施를 위해서는 학부모 계도를 계속해 나아 가야만 하겠다. 또한 전문적인 부모교육 연구기관이 설립되어야 하며 다양한 프로그램 개발이 시급하고 국가·사회적 차원의 積極的인 지원이 必要하다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE