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국민학교 사회과 교과서에 나타난 국제이해교육의 내용분석

Title
국민학교 사회과 교과서에 나타난 국제이해교육의 내용분석
Other Titles
ANALYSIS OF CONTENTS OF EDUCATION FOR INTERNATIONAL UNDERSTANDING IN SOCIAL STUDIES TEXTBOOKS IN ELEMENTARY EDUCATION
Authors
김정효
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
국민학교사회과 교과서국제이해교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀윤
Abstract
세계시민의식과 작구의 주체성 함양을 위한 국제이해교육은 분단국인 우리나라가 현대사회의 국제화 경향 속에서 개방적 외교를 추진해 나가게 됨으로써, 우리의 교육에 있어 주요한 과제가 되었다. 본 논문은 문헌연구를 통해서 국제이해교육의 세계적 흐름을 살펴보고, 분석연구에 의해 우리나라 국제이해교육의 성격을 규명함으로써 세계시민의식과 자국의 주체성 함양이라는 명제를 동시에 추구해야 하는 국제이해교육의 목표론적 논의에 기초를 제공하고자 한다. 우리나라 국제이해교육의 성격을 규명하기 위해서는 아동기에 사회화가 완성되고, 인지적 발달이 비인지적 발달에 영향을 준다는 점에서 국민학교 5 ~ 6학년 사회과에서 세계를 중점적으로 다루고 있는 세 단원을 분석의 대상으로 하여, 디미트로프(Dimitroff)의 양적접근 방법을 사용했다. 이상의 내용분석을 통해 밝혀진 우리나라 국제이해교육내용의 성격은 다음과 같다. 1. 현대 국제사회의 문화적 다양성과 보편적, 그리고 국가간의 상호의존관계와 갈등관계가 함께 포함되어 있다. 2. 문화의 다양성과 국가간의 상호의존관계를 강조하는 지식목표와는 표면적으로 일관성을 가진다. 3. '보편'과 '다양' 그리고 '의존'과 '갈등'이라는 대립개념을 일관성 있게 체계적으로 수용하지 못함으로써 가치의 혼란이라는 인상을 준다. 4. 내용의 조직에 있어서 가까운 곳에서 먼 곳으로의 계열성은 지켜지고 있으나, 구체적인 것에서 일반적인 것으로의 계열성에는 위배되고 있다. 5. 주로 다루어지고 있는 국가는 주변정세에 영향을 미치는 강대국과 우리에게 경제적으로 도움이 될 수 있는 국가들이다. 6. 대륙별로 보면 특히 아프리카에 소재한 국가에 대해서는 소홀히 다루어지고 있고, 민주·서구·선진국가에 많은 비중을 두고 있으므로 해서 다원화되어 가고 있는 국제사회의 경향이 반영되고 있지 못하다. 7. 다른 나라에 대한 학습내용은 국토의 조건과 경제를 중심으로 한 일반적인 개인생활 양식에 관한 서술이 대부분을 차지한다. 8. 특정 국가, 특히 미국에 대해 월등히 많은 지면이 할애되고 있는데, 이는 사회과학의 제 학문영역을 기준으로 내용을 선정·조직함으로써 발생되는 중복에 기인한 것으로 보여 진다. 9. 제도·가치관·미래전망·독창적 예술품에 대한 내용이 없이, 단편적인 생활양상만을 주로 서술하고 있는 다른 나라에 대한 학습내용은 문화적 다양성을 가치롭게 받아들이게 하기보다는 문화적 편견을 일으킬 소지를 가지고 있다. 10. 폭력 또는 전쟁·빈곤·환경오염 등 인류공동의 문제를 해결하기 위한 세계시민의식 육성을 목적으로 하는 내용이 적다. 11. 우리나라 국제이해교육은 다문화교육에 근접하고 있다 이상의 성격에서 드러나는 우리나라 국제이해교육의 문제점은 다음과 같다. 1. 문화적 보편성과 다양성 그리고 국가간의 의존 및 갈등 관계 등의 대립개념을 동시에 가지는 현대 국제사회의 복합적인 성격의 이해를 위한 일관성 있고 체계적인 시각을 제시하고 있지 못하다. 2. 다른 나라에 대한 학습내용이 문화적 다양성을 가치롭게 받아들이게 하기보다는 문화적 편견을 일으킬 소지를 가지고 있다. 3. 사회과학 영역간의 평형을 유지하기보다는 현실적인 요청이 크게 작용함으로써 '개발' 개념을 중심으로 한 경제영역이 강조되고 있다. 4. 인류공동의 문제를 해결하기 위한 세계시민의식 육성을 목적으로 하는 교육내용이 미흡하다.;Education for international understanding becomes the main educational ploblem in Korea which has a division of the nation closely related to the interest of the power and pursuits to open diplomatic policy in the globalization of modern international society. Therefore the discussion of the educational objectives in this field is needed for cultivating the self-identity for own country and the awareness of the global perspective. The purpose of study is to provide the basic for the discussion through clarifing the nature of education for international understanding in Korea. The study was carried out by Dimitroff's quantitative analysis of contents concerning education for international understanding implicated in social studies textbooks for the 5th-6th grade in elementary education in consideration of the fact that the socialization almost has been completed in childhood, thus cognitive demons ion affects non-cognitive demension development. From the study the following characteristics of education for international education in Korea were drawn; 1. The coodinate concepts are taken together; variety and universality in culture, interdependence and conflict among the nations. 2. It is consistent quantitatively with cognitive objectives emphasizing 'variety' and 'interdependence'. 3. It appears the confusion of value. Because it does not consistently and logically accept the coodinate concerts; 'variety' and 'universality', 'conflict' and 'interdependence'. 4. In organizing principles of contents, the sequence of 'from near to far away' is almost keeped but the sequence of 'from concrete thing to general thing' is not keeped. 5. In studying other country, most selected countries have strongly influenced upon the political peripheral conditions, or will provide economical help to us. 6. It seems not to reflect the tendency of modern international society toward pluralism. Because in selecting other countries, especially, the countries in Africa is treated indiffenently and much attention is paid to the democratic, western, developed countries. 7. In the description on other contries, it focuses territorial conditions and individual life styles relating to economic matters. 8. Pages of the descriptions on the United States of America is too much. Because the contents is selected and organized according to the fields of social science, descriptions on interest aspect are repeated iii each field of social science. 9. The split description on life styles in studying other country without the description on systems, creative expressions has a ground for resulting in cultural prejudice rather than accepting variety of culture as valuable thing. 10. The contents concerning awareness of global perspectives for the solution of problems in human society around the world, such as violence, war, poverty and pollution, is insufficient. 11. Korean education for international understanding closes to multicultural education. The problems in Korean education for international understanding revealed above are as follows; 1. It seems not to suggest a consistent and logical perspective for understanding about modern international society which has concurrently variety and universality in culture, and interdependence and conflict among the nations. 2. The contents of studying on ether country might result in grounds for cultural prejudice rather than accept cultural variety as valuable thing. 3. It does not maintain balance of fields of social science due to conforming economical need focussing the concept of 'development' 4. The contents in order to bring up the global perspective for the solution of universal problems is insuffieient.
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