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초, 중, 고 확률 및 통계영역의 연계성에 관한 연구

Title
초, 중, 고 확률 및 통계영역의 연계성에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON ARTICULATION OF PROBABILITY AND STATISTICS OF THE ELEMENTARY MIDDLE AND HIGH SCHOOL
Authors
김미옥
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
확률통계영역연계성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
송순희
Abstract
오늘날 통계학 이론의 급속한 발전과 전자계산기의 발달에 따라서 통계학의 응용범위가 확대되었으며 자연과학뿐 아니라, 인문·사회과학의 모든 분야에서 그 필요성이 인식되고 있다. 따라서 본 연구는 연계성의 준거모형에 의하여 제 4 차 교육과정 개정에 따른 현행 산수 및 수학교과서의 확률 및 통계영역을 중심으로 수직적 연계성을 분석 고찰함으로써 교육현장에서 학습활동을 전개해나감에 있어 선행학습을 충분히 파악하여, 내용상 불필요한 「반복」을 피하고 지나친 「격차」를 예방하여 효율적인 교육의 개선과 확를 및 통계영역에 대한 교육과정과 교과서의 계속적인 연구작업에 도움이 되고자 하는 생각에서 본 연구를 작성하게 된 것이다. 본 연구는 첫째, 교육과정 연계성의 필요성과 본질을 파악하여 연계성의 준거모형을 정하였다. 둘째, 통계학의 이론적 배경으로 기본개념과 발달사를 조사하였다 셋째, 타당성 확보를 위해 판단집단 4인을 구성하여 준거모형에 의한 확률 및 통계영역을 분석하였다. 넷째, 확률 및 통계영역의 교과 내용에 대한 사고력 유형을 분류 조사하였다. 그 결과, 초·중·고 총체적 연계성 분석은 61.3 %로 「발전」에 의한 연계가 「반복」과 「격차」에 의한 연계보다 많이 나왔다. 또한 초·중과 중·고로 구분해 보면, 초·중에서 「발전」이 82.5 %로 비교적 연계가 잘 되어 있지만, 중·고에서 52.1 %로 『격차」가 높게 나왔다. 학생의 사고력 수준으로 이해할 수 있는 표현방법으로 교과과정의 내용조직을 개정하는 것도 필요하지만, 학생들의 사고력을 신경시킬 수 있는 수업전략의 개발에도 많은 연구가 있어야 할 것이다.;Today's rapid growth of statistics and of computer science, the necessities of the use of statistics iS more appreciated than ever before in various fields of science. This study is to analyze the vertical articulation of current arithmetic and mathemathic textbooks, mainly the chapters of probability and statistics, revised under the 4^(th) ammended curriculum. What we hope through the study is to suggest more efficient methods of teaching probability and statistics and to bring helps to the future researches on the articulation of this subject. This study consists of the followings; First, investigation of the necessity and the nature of articulation to compose analytic models of it. The second, examination of the basic concepts of statistics and its historical developments to understand the theoretical background. The third, construction of judging group and analysis of chapters of probability and statistics by the group members based on the analytic model. And the fourth, the classification and the analysis on the types of the way of thought to understand the contents As a result, 「developments」 consist of 61.3% of the total, but 「duplication」 and 「gaps」 consist of 38.7% together. To be specific in periods, between elementary school and middle school 「developments」 takes 82.5% and this shows an acceptible articulation in the period. While 52.1% of 「gaps」 in articulation between the middle school and the high school looks high compared to that between the previous periods. From these figures, we believe there is a room to improve the teaching methods for students to cultivate the way of thinking of the students and to comprehend the materials of the textbooks by revising them.
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