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韓國의 氣候地域區分에 關한 硏究

Title
韓國의 氣候地域區分에 關한 硏究
Other Titles
(A) Classification of Korea Climate
Authors
成貞玉
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 과학교육전공지구과학교육분야
Keywords
한국기후지역구지학교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김연옥
Abstract
The climatic classification lay emphasis on the difference of atmospheric phenomena which is changed according to the place, classifies it typically and establishes "climatic province". The climatic classification purpoes to examine closely to what climate belongs to what part of surface, that is to say what character the climate of the region has, and what relation it has with our life. This study is ; to analyze the methods of Korea climatic classification, to present experimentally a method of climatic classification by the continentality and the annual precipitation amplitude, the degree of moisture intensity which emphasized continental climate, one character of Korea climate and much changeable precipitation, and to compare periodly the climate chapter and the construction rate of Korea climatic classification which listed in High School Geography Text 1 and search for the points and changes Climatic Table of Korea(Vol.1) from 1931. to 1960 which earned similar time of north and south Korea is used as a climate data in this study and that from 1951 to 1980 in south Korea is used as a reference data. This study can abstract these conclusions ; 1. The methods of Korea climatic classification have had mostly the empirical and the genetic classification, but the latest date increasing the method of applied classification. Most of these methods use or apply a temperature and a precipitation of climatic element. 2. This study presents experimentally the climatic classification by the continentality and the annual precipitation amplitude, the degree of moisture intensity which emphasized the continental climate, one character of Korea climate and much changeable precipitation. According to this, the whole country can be divided into 19 climatic province. This classification is significant to know easily the influence of continental climate and the degree of moisture intensity in the climatic province. 3. Most of The High School Geography Text 1 during 1968-1988 select the 1964's climatic classification by The Ministry of Education and the Latest date to present a method of the warmth index. The text must to present the minimum patent criteria and simply characteristic explaination about a climatic province.;場所와 場所에 따라 다르게 나타나는 大氣現象의 차이점을 重視하고, 이를 類型別로 나누어 氣候地域을 設定한다. 기후지역구분이란 地表의 어느 部分이 어떤 氣候에 속하는가 즉, 지역의 기후가 어떤 特色이 있고 그것이 우리의 生活과 어떤 관계를 갖고 있는가를 규명하는 데 目的이 있다. 本 硏究는 여태까지의 우리나라 氣候地域區分 方法들을 分析·파악하고, 우리나라의 대표적인 기후특색 중의 하나인 大陸性 氣候를 나타내는 한 지수인 大陸度와 變動이 심한 강수량의 年較差 및 濕潤度를 利用하여 기후지역구분을 시도한다. 그리고 地理敎育과 관련하여 1968년부터 1988년까지의 地理Ⅰ 교과서에 실린 한국의 기후지역구분의 構成 및 內容을 分析하여 변천 및 나아갈 方向을 찾아 보고자 한다. 硏究에 쓰이는 氣候資料들은 남북한을 비슷한 時期에 얻을 수 있는 중앙기상대 발행의 1931∼1960년의 기후예년값을 利用하여, 南韓은 1951~1980년의 기후예년값을 참고로 활용하고자 한다. 本 硏究로 부터 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 1. 韓國의 氣候를 구분하는 方法들은 경험적 구분과 발생적 구분중 平均値的 區分을 많이 사용해 왔으나 차츰 응용적인 구분方法이 늘어가고 있고, 氣候要素 중 기온과 강수량을 이용내지 應用하여 區分基準으로 사용하는 方法이 대체로 많다. 2. 大陸性 氣候를 나타내 주는 한 지수인 大陸度와 변동이 심한 강수량에 중점을 둔 강수량 연교차 및 混潤度에 의해 全國을 19개 지역으로 구분하는 方法을 실험적으로 제시하였다. 이 구분방법은 各 地域의 대륙성 기후의 영향정도와 습윤정도를 쉽게 알 수 있다는 점에 의의를 둔다. 3. 1968년부터 1988년까지 발행된 地理Ⅰ 교과서는 대부분 1964년 문교부형이 실려 있으며, 최근에는 온량지수에 의한 구분 方法이 제시되고 있다. 교과서에 제시되는 기후구분에는 최소한 뚜렷한 구분기준과 氣候區에 관한 간략한 특징의 설명이 필요하다고 본다.
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교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
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