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졸탄 코다이의 音樂敎育方法에 관한 硏究

Title
졸탄 코다이의 音樂敎育方法에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study of the Kodaly Method with emphasis on the Childhood Music Education
Authors
元喜
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
졸탄코다이음악교육방법
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김재은
Abstract
「코다이 原理」 (Koda′ly Philosophy)와 「코다이 方法」(Koda′ly Method)은 「코다이 槪念」 (Koda′ly Concept)을 구성하고 있다. 前者는 헝가리의 음악교육자 졸탄 코다이(Zolta′n Koda′ly)가 피력한 音樂敎育觀을 뜻하며 後者는 그 敎育觀에 입각하여 코다이 자신과 코다이 專門家(Koda′listes)에 의하여 수립된 音樂敎育方法을 뜻한다. 따라서 코다이 槪念은 이 兩者를 내포하는 코다이式 音樂敎育體系이다. 코다이 方法은 1925년 헝가리의 음악교육에 적용된 이래 헝가리를 음악문화국으로 변모시킨 그 교육적인 우수성으로 인하여 1960년대부터 국제적으로 관심의 대상이 되고 있다. 많은 나라에서 코다이 方法을 연구, 연수하여 自國의 음악교육에 도입하려는 現代音樂敎育의 국제적 추세이라 하겠다. 코다이 方法은 어린이로부터 어른에 이르기까지 모든 연령층을 교육대상으로 하여 音樂敎育 프로그램을 수립하고 있으나 本 硏究는 幼兒音樂敎育을 中心으로 한 코다이 方法을 기술하고자 한다. 이를 위하여, 本 硏究는 먼저 코다이 音樂敎育體系와 코다이 幼兒音樂敎育原理를 다루고 그 다음 幼兒音樂敎育을 위한 코다이 方法의 敎育課程, 指導法 및 敎具에 대하여 기술한다. 첫째, 코다이 유아음악교육과정은 「一般幼稚園」(General Nursery Schools)과 「歌唱幼稚園」(Singing Nursery Schools)으로 대별되며 각기 3∼4세반, 4∼5세반 및 5∼6세반으로 편성되어 있으므로 각 학급의 음악교육내용이 기술된다. 둘째, 코다이 유아음악지도법은 리듬훈련, 귀훈련 및 음악듣기로 구분, 실시되는데 코다이 方法의 특징이라고 할 수 있는 「코다이 階名唱法」(Curwen-Koda′ly Sol-fa), 「코다이 손기호」(Curwen-Koda′ly Hand Signals), 「코다이 리듬記譜法」(Koda′ly Rhythmic Notation), 「코다이 그림說明」 (Koda′ly illustrations), 「內聽」(Inner Hearing) 따위가 기술된다. 셋째, 코다이 유아음악교구는 敎材와 樂器로 구분되어 있는데, 코다이가 創作한 어린이 無伴奏코랄合唱曲과 聲樂鍊習曲 및 헝가리 民謠가 주축을 이루는 敎材와 伴奏樂器로서의 피아노가 배제되어 있는 樂器에 대하여 기술된다. 이상과 같이 記述하는 과정에서 本 硏究者는 코다이 方法에 입각하여 우리나라의 유치원음악교육교재를 분석하고 코다이 方法을 연구, 도입해야 할 필요성을 제기하고자 하였다. 또한 本 硏究者는 코다이 유아음악지도법 가운데 韓國的 變形이 可能한 것으로 판단되는 점을 코다이 方法의 도입을 위한 본보기로서 제시하였다. 코다이 方法의 궁극적인 목표는 전체 국민에 대한 音樂能力(讀譜 記譜 및 音樂鑑賞)을 배양시키는 것이며 음악을 萬人이 공유하여 그 審美的 價値를 향유할 수 있도록 幼兒期부터 교육시키는 것이다. 이러한 졸탄 코다이의 교육관에 공감하여 本 硏究者는 끝으로 코다이 方法을 우리의 유아음악교육에 도입함에 있어서 제기되는 문제를 지적하고 이를 불식할 방법론을 우리의 유아음악교육계에 제언하였다.;The Koda´ly Concept is the Koda´ly-style music education system ecomprising the Koda´ly Philosophy made known about music education by Hungarian music educator Zlata´n Koda´ly and the Koda´ly Method grounded thereon by Koda´ly himself and the Koda´listes. The Koda´ly Method has been the focus of international attention since 1960s thanks to its educational excellency by which Hungary, the home of the Method, has been transformed into a musically civilized nation since its application to the Hungarian music education in 1925; it is an international tendency of modern music education that many a country endeavors at the study and training of the Koda´ly Method for the purpose of applying the same to its own music education. Now that the Koda´ly Method has the respective music education programs for all the age groups from infants to adults, this essay confines itself within the description of the Method with emphasis on the childhood music education. To do this, this essay sums up the Koda´ly music education system and the Koda´ly childhood music education philosophy in the first place and then gives an account of the curricula, teaching techniques and teaching materials of the Koda´ly Method for the childhood music education. Firstly, the curricula of Koda´ly childhood music education are divided into those of General Nursery Schools and Singing Nursery Schools which are respectively subdivided into a junior group (age 3-4), a middle group (age 4-3, and a senior group (age 5-6); and thereby the music education contents of the respective classes shall be described. Secondly, the Koda´ly childhood music teaching techniques are classified into three groups such as rhythm-training, ear-training and listening to music; and thereby the leading characteristics of the Method such as Curwen-Koda´ly Sol-fa, Curwen-Koda´ly Hand Singnals, Koda´ly Rhythmic Notation, Koda´ly Illustrations, Inner Hearing and others shall be described. Thirdly, the Koda´ly childhood music teaching materials are classified into two large groups of textbooks and musical instruments; and thereby descriptions shall be given to the textbooks mainly composed of Koda´ly's unaccompanied choral choruses for children and singing exercises and Hungarian folk songs and the musical instruments to the exclusion of piano as an accompaniment instrument. In the course of the above descriptions, this writer analyzed the kindergarten music teaching materials of Korea in the light of the Koda´ly Method and tried to raise the necessity to study and apply the Method to the childhood music education of Korea. And the writer provided the Korean childhood music education circle with some samples for the application of the Method to Korea which, to her eye, were regarded as likely for Korean transformations among the Koda´ly childhood music teaching techniques. The ultimate object of the Koda´ly Method is to provide the whole nation with the musical literacy (the ability to read, write, and think music) and to teach music to children from their infancy so that music may belong to everyone and its esthetic values be enjoyed by all the nation. Sympathizing with this view of music education advanced by Zolta´n Koda´ly, this writer finally pointed out the problems raised in the application of the Method to the Korean child- hood music education and suggested to the Korean childhood music education circle some measures to clear off the same.
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