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눈-손 협응훈련이 손 기능상 서투른 아동의 시지각력에 미치는 효과

Title
눈-손 협응훈련이 손 기능상 서투른 아동의 시지각력에 미치는 효과
Authors
김영희
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
협응훈련손 기능시지각력특수교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김현순
Abstract
The study has two dimensions of task : One, to find out the correlation between the clumsiness and the fuction of the visual perception of children two, to develop a preparatory program of visual perception training for the clumsy children. An experimental study was conducted, first, to compare the function of the visual perception between the clumsy children and the normal children. Secondly, it was tested to find out the effect of eye-hand coordination training among the clumsy children in comparison to the normal group. 305 children of 6-7 years of age were tested by the hand function to select sample subjects. Among them, 14 clumsy children and 14 normal children with average intelligence were selected on the bases of their performance on ''grasp power", "tip power", ''tripod power", "repetitive hand flexion and extension", ''individual counting", and "thumb to successive opposition fingers". Half cf the clumsy and the normal group were given the eye-hand coordination training, and these children were compared to the untrained children by the Frostig visual perception test. Statistical analysis of t test and 2 way ANOVA were used to test the data. The clumsy children were poorer in visual perception compared to the normal group and the trained clumsy children showed an increase in their visual perception compared to the non-trained clumsy children. The results suggest that a visual perception training program is a prerequisite for the clumsy children's education to be effective.;본 연구는 손기능이 서투른 아동(clumsy children)이 시지각 능력에 결함을 보이는지 알아보고, 나아가서 시지각-운동을 위한 교육적 프로그램을 설정하기 위한 기초적인 자료를 제공하는데 목적이 있다. 따라서 본 연구의 문제는 첫째, 손기능이 서투른 아동집단과 정상 아동집단 간에 시지각력의 차이를 검토 분석하고, 둘째, 손기능이 서투른 아동에게 눈-손협응 훈련을 하였을 때 시지각력이 향상되는지 알아보고자 하는데 있다. 본 연구의 실험 대상을 선발하기 위하여 일차로, 손기능이 현저히 발달되고 한 손 사용이 우세한 6∼7세 아동 305명을 대상으로 손기능 검사를 실시하였다. 손기능 검사로는 손의 힘(악력·두 손 끝 힘·세 손 끝 힘)과 민첩성 (손가락 구부리고 펴기·세기·손 끝 닿기)을 검사했다. 검사결과에 의해 선정된 집단은 정상 아동 14명과 서투른 아동 14명으로 모두 28명이었다. 두 집단은 짝짓기 집단 설계법에 의해서 각각 7명씩을 실험집단과 통제집단에 배치하고 눈-손협응 훈련을 하였다. 훈련 전과 훈련 후에 Frostig의 시지각 검사를 하였고, 통계 처리는 t 검증과 변량분석(2 way ANOVA)을 사용하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 손기능이 서투른 집단은 정상집단에 비해 시지각력에 결함을 보였고, 손기능이 서투른 아동 중에서 눈-손협응 훈련을 받은 아동은 시지각력이 향상되었다. 따라서 본 연구의 결과는 손기능이 서투른 아동에게 눈-손협응 훈련과 같은 시지각 운동 프로그램에 따른 보상교육(compensatory education)이 필요하다는 점을 시사해 주고 있다.
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일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
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