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미국, 일본, 한국의 중학교 과학 교과내용 중 지질학 분야의 실험내용의 비교 연구

Title
미국, 일본, 한국의 중학교 과학 교과내용 중 지질학 분야의 실험내용의 비교 연구
Other Titles
Comparative analyses of geological laboratory programs of middle school science curricular in Korea, U.S.A., and Japan
Authors
안정혁
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 과학교육전공지구과학교육분야
Keywords
미국일본한국중학교과학 교과내용지질학실험내용
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김규한
Abstract
본 연구는 미국, 일본, 우리나라의 중학교 과학 교과 내용 중 지질학 분야의 실험 내용을 비교·연구함으로써, 우리나라 교과내용 중 실험 내용의 타당성을 검증하여 그 개선점을 알아보는데 목적이 있다. 연구자료로는 세 나라의 중학 과학 또는 지구과학 교과서를 사용하였으며, 그 중 지질학 분야에 관하여 학습 내용의 범위 및 실험 주제에 관련된 주요 기본 개념, 실험 과제수, 실험의 기구 및 재료, 실험의 체제 (전개과정 ) , 실험의 형태, 실험 과정 중의 유의점, 실험결과 해석의 기술 제시 , 실험 활동의 배경 등을 비교· 분석하였다. 그 결과, 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 세 나라의 중학 과학 교과 내용 중, 지질학 분야의 실험들은 각각 그 나라의 교육 환경 및 지질의 특성을 잘 반영하고 있다. 특히, 미국의 경우는 교사의 지시나 지도가 많이 필요치 않으며, 실험실에서 자유롭게 실험 활동을 할 수 있도록 실험 내용이 전개되어 있다 2. 한 면당 실험 과제수는 미국이 0.17 , 일본이 0 .40 , 우리나라가 0.23이다. 그리고 세 나라의 실험에서 사용되는 기구 및 재료는 주위에서 용이하게 구입할 수 있는 것들이 대부분이며, 동일한 개념을 습득하게 하는 실험일지라도 각 나라마다 준비물이나 절차에는 약간의 차이가 있다. 3. 실험의 형태는 세 나라의 실험이 모두 개별 실험, 구조화된 실험, 정성적 실험, 탐색 실험이 많으며, 미국의 경우 직접 활동 실험이 많은 데 비해 (73.7 % ) 일본과 우리나라의 경우는 관찰 실험이 많다 (각각 44.4%, 46.7 % ) . 4. 실험 과정 중의 유의 사항이 실험 내용 중에 언급된 수는 미국이 13번, 일본이 2번, 우리나라가 1번이며, 실험 곁과를 해석 ·처리함에 있어서 표, 그래프, 그림 등을 요구한 경우는 미국이 17, 일본이 10, 우리나라가 6번이다. 5. 실험에 소요되는 시간은 1차시 또는 1차시 이내로 배정되어 있으며, 실험 ·실습 및 관찰 등의 과제가 행해지는 장소는 주로 실험실이다.;A comparative study of geological part of science laboratory programs in the Korean, American and Japanese middle school science curricular was carried out to improve the laboratory subjects and to develop the standard science laboratory programs in our country. The curricular were analyzed in terms of the number of subjects , the fundamental concepts, the kinds of experimental tools, the type of laboratory procedures, the method of the result presentation and evaluation and the investigation of the theoretical background of the Laboratory works. The analytical results are as follows. (1) Laboratory works in geological part in the science curricular in the three countries are strongly depended on their educational environments and geology of each country. (2) The number of experimental subject per total pages of the textbook is 0.17 in U.S.A., 0.40 in Japan and 0.23 in Korea. For laboratory works, easily available materials were used in three countries. In spite of the same basis of experimental concept, some differences were found in prerequisites and procedures among three countries. (3) According to the classification of experimental types, it is clear that three countries choose individual, structural, qualitative, observatory and direct activity experiments. The laboratory programs were emphasized on observatory experiment in Japan(44.4%) and Korea(46.7%). Meanwhile, the U.S.A. stress on the direct activity experiment (73.7%). (4) In American laboratory programs, the directions are given in detail before the laboratory works. In experimental procedures in Korea and Japan, however, are the detail directions and cautions. For evaluating the data are used in all the countries table, graph and figures. (5) Time for each type of laboratory activity is assigned for one period or less than one period and a place of experiment is limited in laboratory room rather than field trips.
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