View : 72 Download: 0

극화놀이의 효과연구

Title
극화놀이의 효과연구
Other Titles
(The) Effect of Dramatic Play on Children's Self Concept
Authors
오연주
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
극화놀이자아개념놀이유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이상금
Abstract
The purpose of this study was to examine the dramatic play effects on children's self Concept. In order to achieve this purpose, following questions of study were given. 1. Will the children's self concept be influenced by the dramatic play? 2. Is there any difference in self concept test ; self-image, attitude to the Kindergarten and attitude to the group of peer? 3. Will the dramatic play effects be different on between boys and girls? Children had a similar language capability and self concept test score. Children were divided into experimental group and control group. In experimental group, children had dramatic play of which the mainthemes were positive self concept 10 times, but in control .group, children had not any dramatic activities. Experimental procedure was performed preliminary test, pretest, experimental treatment, and posttest. Self concept test used for pretest and posttest consisted of 12 items, modified from Wiseman, E.D. and Adam, J.H. In analysis of data, t-test and F-test were used. The results of the experiment are as follows. 1. Dramatic play influenced on children's positive self concept. 2. There was a difference in self concept test score: The self image, attitude to the Kindergarten and attitude to the group of peer. The attitude to the Kindergarten score and attitude to the group score did not been increased but the self image's score was increased. 3. There was no difference in dramatic play effects between boys and girls.;본 연구는 긍정적인 자아개념을 비교적 많이 심어줄 수 있는 주제를 가진 유아의 극화활동이 유아의 긍정적인 자아개념 형성에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이며 이런 목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 극화놀이가 유아의 긍정적인 자아개념 형성에 영향을 줄 것인가? 2. 극화놀이의 효과가 자아개념의 하부개념 ① 자아상, ② 유치원에 대한 태도, ③ 또래집단에 대한 태도에 따라 다르게 나타날 것인가? 3. 극화놀이의 효과가 자아개념 향상에 있어서 성별에 따라 다르게 나타날 것인가? 이상의 연구문제를 해결하기 위하여 다음과 같은 실험을 하였다. 연구 대상자는 5세 유아 20명을 실험집단과 통제집단으로 나누어 실험집단에는 주제가 긍정적인 자아개념을 지닌 동극을 10회 실시하였고 통제집단에는 실시하지 않았다. 실험절차는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서대로 실행하였다. 사전, 사후검사에 사용한 자아개념 검사는 Wiseman, E.D.and Adam J. U.의 공동제작인 자아개념 검사도구를 번안, 사용하였으며 총 12문항으로 구성되어 있다. 사전검사에는 서 봉연, 정 보인, 최 옥순의 그림지능검사 어휘편을 사용하였다. 실험결과를 분석하기 위하여 실험집단과 통제집단의 사전, 사후검사 점수의 평균차에 대한 t검증을 하였고, 자아개념 검사도구 중 ① 자아상, ② 유치원에 대한 태도, ③ 또래집단에 대한 태도의 변인별 향상 정도에 대한 분석을 위해 3가지 변인의 사전, 사후 검사의 평균차에 대한 t검증을 하였고, 3가지 변인에 대한 F검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 극화놀이는 유아의 긍정적인 자아개념 형성에 영향을 주었다. 2. 극화놀이의 효과가 검사도구의 ① 자아상, ② 유치원에 대한 태도, ③ 또래집단에 대한 태도에 따라 다르게 나타났다. 유치원에 대한 태도 및 또래집단의 변인의 향상에는 유의한 차이가 없었으나 자아상은 유의있게 향상되었다. 3. 극화놀이의 효과가 남아, 여아에 따라 다르게 나타나지 않았다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE