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학교조직에 있어서의 효과적 지도성에 관한 연구

Title
학교조직에 있어서의 효과적 지도성에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE EFFECTIVE LEADERSHIP IN THE SCHOOL ORGANIZATIONS
Authors
張華淳
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
학교조직지도성교육행정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이형행
Abstract
現代社會에 있어서 敎育의 기능은 學校가 전담하고 있는 상황이다. 이러한 학교교육의 成敗는 학교행정가의 指導性에 달려 있다고 할 수 있다. 지금까지의 지도성에 관한 先行硏究들은 학교조직의 特殊性을 간과한 것으로, 학교교육의 효율성을 極大化하기 위해서는 우선 학교 조직의 특수성을 추출해 내고 그러한 特殊性에 적합한 지도성을 발견하려는 노력이 우선되어야 한다. 본 硏究는 이러한 필요성에서 시도되어 학교에서의 效果的인 指導性을 發見해 내는 것을 硏究의 目的으로 한다. 본 硏究에서는 학교조직의 特殊性에 대한 體系的인 理解를 위하여 組織에 대한 類型論的 관점과 體制論的 관점을 통하여 분석하였다. 분석의 결과는 학교조직이 갖고 있는 다양한 機能 때문에 目標의 不明瞭性을 가져왔다는 점과 학교의 구성원인 敎師集團이 專門性을 지닌 전문가 집단이라는 점 그리고 학교조직의 외부 환경인 교육행정가 집단, 학부모 집단, 사회 전체와의 유기적 관련이 다른 일반 행정조직이나 산업조직 그리고 기업조직보다 훨씬 밀접하다는 점이었다. 또한 指導性 理論은 특성이론, 상황이론, 상황중심이론으로 복잡화현상을 파악하려는 노력에만 집중되어 있고 모든 조직에 통용되는 지도성의 유형은 존재하지 않는다는 결과를 가져왔다. 이러한 결과는 본 硏究의 전제와 동일한 것이었다. 따라서 學校組織의 特殊性과 여기에 적합한 學校行政家의 效果的 指導性은 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 학교조직은 목표를 명확하게 설정할 수 없고, 이러한 목표의 달성 정도를 수량화하여 측정할 수 없으므로 학교행정가의 지도성은 단순한 투입-산출의 比만을 가지고 評價할 수 없으며, 여기에 가장 적합한 학교행정가의 지도성은 목표를 명료하게 인식할 수 있는 통찰력을 발휘하는 능력이라고 할 수 있다. 둘째, 학교조직은 專門家 중심의 조직이면서 미성숙 집단인 학생들과 共存하고 있으므로 學校行政家는 집단의 內的, 外的 意思疎通의 원활화를 촉진할 수 있는 대인관계의 기술을 지니고 있어야 한다. 이는 곧 전문가 집단인 교사들의 전문성 伸張과 직결되고 나아가서는 교육의 成敗를 좌우하는 것이다. 셋째, 학교조직은 외부 환경인 교육행정가 집단, 학부모 집단 등과 긴밀한 관련이 있으며, 특히 사회 전체의 변화와 사회에의 적응이라는 기능도 수행해야 할 특수성이 있으므로 학교행정가는 학교의 목표와 사회의 목표를 조화·발전시킬 수 있는 지도성인 統合性이 중요한 능력으로 나타났다. 넷째, 학교조직의 학교행정가는 구성원임과 동시에 지도자, 행정가의 役割을 수행해야 하므로 인내력과 개방적·진취적 태도를 지녀야 하는 것으로 나타났다. 그러나 본 硏究의 結論을 일반화하기 위해서는 계속적인 후속연구가 필요하므로 다음과 같은 점을 제언한다. 첫째, 특정조직의 效果的 指導性을 구체화하기 위해서는 먼저 조직의 특성을 명백히 하는 硏究가 先行되어야 한다. 둘째, 학교조직만에 적용될 수 있는 지도성의 효과성을 평가할 수 있는 요소들이 變數化되어 실증될 수 있는 후속연구가 있어야 한다.;In modern society the function of education is in the situation of being exclusively charged to school. And the successor failure of this school education is, we can sya, depend upon the leadership of school administrators. Being the preceding studies of up to date about leadership lacking in considerations to the special characteristics of school organizations, in order to maximize the efficiency of school education, first of all we should make an effort to abstract special characteristics of school organizations and to find the aduquate leadership to the peculiarity. This study aims to find the effective leadership in the school organizations. In this study to understand systemically the special characteristics of school organizations, I have analyzed organizations through the typological and systematic viewpoints. The effects of the analysis are the ambiguity of the goal has been brought about from the various functions which school organizations take, that the society of teachers who are the members of schools is that of experts who take speciality in the field, and that the organic relationships with the educational administrator class, the class of parents of students, and the entire society which are the outer circumstances of school organizations in far more close connection than that of other general administrative classes, industrial organizations or governmental organizations. And in the aspects of leadership, being concentrated at the endeavour to grasp the phenomena that the organizations are complicated, laying stress on peculiarity - thesis, circumstances -thesis and the conditions, the outcome that certain efficial programs of leadership which are useful to all organizations do not exist has been brought about. The effect like this is at the same with that before this study. Therefore the special characteristics of school organizations and the effertive leadership of school administrations which are aduquate to the peculiarity can be summarized like this ; First, because the school organizations cannot make a definite goal and the extent this aim is accomplished cannot be calculated quantitively, the leadership of commitment -output, but the most aduquate leadership of school administratos can be said as the insight to foresee keenly the future goal. Secondly, the school organizations coexisting with the class of students of immature ages though it is the class of expertscentered, the school, administrators should have the techniques of personal relationship which can promote the smoothness of the inner -outer communications of the class. This is directly matched with an extention of the speciality of teachers who are in the expert class, and futher more dominates the success or failure of education. Thirdly, because school organizations have a close relationship with the education administrator class and the class of parents of students which are the outer circumstances, and especially it has the specularity of that it should fulfill the function of adjustment to the society and the variation of the entire society, the integrating ability which is the leadership to be able to combinate and develop the both of the goal of school and the goal of society has become important to the school administrators. And fourthly, considering that the administrators of school organizations are the members consisting of the organizations and at the same time they have to accomplish the role as the leader or the administrator, they should have the persevering, unrestraint and progressive of attitudesw.
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