View : 24 Download: 0

유치원과 국민학교 1학년 수학교육 과정의 연계성에 관한 연구

Title
유치원과 국민학교 1학년 수학교육 과정의 연계성에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY OF THE ARTICULATION OF MATHEMATICS EDUCATION BETWEEN PRESCHOOL AND THE FIRST GRADE OF PRIMARY SCHOOL
Authors
이성혜
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유치원국민학교 1학년수학교육연계성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이경우
Abstract
본 연구는 유치원과 국민학교 1학년 수학교육의 연계성을 살펴보기 위해 유치원 수학교육과 국민학교 1학년 산수과 교육에 관한 문헌들을 수집, 분석하였다. 일부 조사 분석한 문헌의 내용은 유치원 현장에서 실시되는 내용에 따라 직접 확인하는 정도로 약간의 조사를 첨가한 문헌연구이다. 유치원과 국민학교(1학년)의 수학교육 과정을 먼저 교육과정의 변천에 따라 살펴보고, 1981년도에 개정된 유치원과 국민학교(1학년) "새교육과정"을 수학교육의 목표면에서 비교하여 연계를 이루고 있는지 살펴보았다. 그리고 국민학교 새교육과정의 1학년 산수과 목표별내용에 준해 유치원 새교육과정의 수학교육 목표별 내용을 차례로 비교하여 그것의 연계성을 검토하였다. 「슬기로운 생활」의 단원 내용에 따라,「유아교육 지도 자료집」에 제시된 "유치원 교육목표" 중 인지발달 영역의 기본 사고 영역 19항목(4영역)과 「유치원 새 교육과정」에 제시된 인지발달 영역의 논리·수리적 사고 개념에 대한 11항목을 각각 비교, 포함시켜서 내용의 연계를 이루고 있는지 살펴보았다. 마지막으로 서울시내 대학 부속 유치원 (B, C ,D ,E)에서 실시되고 있는 수학교육의 내용이 어느 정도의 범위에서 이루어지고 있는지 살펴보았다. 본 연구자가 사전 면접에 의해 수집한, 각 유치원에서 편찬된 '교육과정' 및 '활동'들이 담겨있는 문헌자료들을 통해 분석하여, 다시 사후 검토하였다. 이를 영역별로 요약하여 국민학교 1학년 산수과 내용과 비교하고, 어느 정도 연계를 이루고 있는지 살펴보았다. 나타난 결론은 다음과 같다. 1. 유치원 수학교육 목표와 국민학교 1학년 산수과 목표는 논리. 수리적 사고 능력을 길러 문제를 합리적으로 해결할 수 있는 기본적인 능력과 태도를 기르기 위함이라는 것으로 자연스럽게 이어지고 있다. 따라서 목표면에서의 연계성은 잘 이루어지고 있다. 2. 유치원 수학교육 과정의 목표별 내용 중 2/3가 국민학교 1학년 산수과 과정의 목표별 내용에 포함되고 있다. 국민학교 1학년 산수과 과정에 비해 유치원 수학교육 과정의 내용은 구체적 범위에 대한 제시가 되어있지 않다. 또한 국민학교 1학년 산수과 과정의 내용은 유치원 수학교육 과정의 내용들에 비해 비교적 수와 연관되어 조작되는 내용들이 많다. 그러나 결과적으로 유치원 수학교육과정과 국민학교 1학년 수학교육 과정은 내용면에서 연계를 이루고 있다. 3. 「슬기로운 생활」의 33개 단원들 내용 속에, 「유아교육 지도자료집」에 나타난 유치원 수학교육 목표의 내용 중 '수와양'과 '분류'영역의 10항목은 모두 포함되며, '계열'영역은 한 항목을 제외한 세 항목이, '시.공간'영역은 두 항목을 제외한 세 항목이 포함되고 있다. 「유치원 새교육과정」에 나타난 11가지의 수학교육목표별 내용은 모두 포함되고 있다. 따라서 「슬기로운 생활」의 단원 내용에 따라 살펴본 유치원 수학교육의 내용은 국민학교 1학년 수학교육의 내용과 연계를 이루고 있다. 4. 국민학교 1학년 산수과 내용은 4개 대학 부속 유치원에서 실시되는 수학교육 내용을 대부분 포함하고는 있다. 그러나 영역별로 비교해볼 때, 국민학교 1학년 산수과는 유치원 수학교육 내용에 비해 "연산" 영역에서는 급작히 심화되어 많은 부분을 다루고 있고, "시간", "공간", "측도" 영역에서는 오히려 좁은 범위로 간략하게다루고 있다. 따라서 서울 시내 대학부속 유치원(B, C, D, E)에서 실시되는 수학교육 내용은 국민학교 1학년 산수과 내용과 연계를 이루고는 있으나 자연스럽지 못한 연계를 이룬다.;This is an articulation study of mathematics education between preschool and the first grade of primary school. Four questions were set to see the articulation of mathematics education. 1. Is there an articulation of mathematics education between preschool and the first grade of primary school in the objective? 2. Is there an articulation of mathematics curriculum between preschool and the first grade of primary school in tile contents? 3. Is there an articulation of mathematics education contents between preschool and the "Slgiroun Saengwhal" of the first grade of primary school? 4. Is there an articulation of mathematics teaching contents between the Campus Laboratory School of four universities in Seoul and the first grade of primary school? The results of this study are as follows: 1. The objective of mathematics education between preschool and the first grade of primary school shows an articulation in prompting the ability of mathematical thought, and basic capability and attitude to solve the problem. 2. It shows spiral curriculum between preschool and the first grade of primary school. That is two third of the contents in mathematics curriculum of preschool overlaps in them of the first grade of primary school. 3. All five items of the 'number and volume' area, all five items of the 'classification' area, three items of the 'ordering' area(except one) and three items of the 'time and space' area(except two) of objectives of mathematics education of preschool overlap contents of the "Slgiroun Saengwhal." And all items(eleven) of mathematics curriculum of preschool overlap contents of the "Slgiroun Saengwhal." Therefore, there is an articulation between mathematics education contents of preschool and the "Slgiroun Saengwhal" of the first grade of primary school. 4. Mathematics teaching contents by the Campus Laboratory School of four universities overlap them of the first grade of primary school. However, some areas such as 'computating' shows more contents in the first grade of primary school, but 'time', 'space', and 'measurement' shows less contents. In sum, there is an articulation of mathematics teaching contents between the Campus Laboratory School of four universities and the first grade of primary school. but it's articulation is not smooth.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE