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유치원 및 국민학교 저학년의 국악교육을 위한 실험연구

Title
유치원 및 국민학교 저학년의 국악교육을 위한 실험연구
Other Titles
(AN) EXPERIMENTAL STUDY OF LEARNING KOREAN TRADITIONAL MUSIC AT THE KINDERGARTEN AND THE LOWER LEVEL OF PRIMARY SCHOOL : Centering on the rhythms of the traditional music
Authors
정성자
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
유치원국민학교저학년국악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
조운조
Abstract
This study is meant to obtain data needed to inquire the effective method for the education of Korean traditional music at kindergarten and lower level primary school (lst, 2nd, 3rd grades).And this study, as an experimental field research, was enforced to the traditional music teaching school(the school which provides the 4th, 5th, 6th graders with the opportunities for participating in the traditional music program divided into three classes of 'Tanso' 'Kayakeum' and 'Nongack') and the non-traditional music teaching school(the general primary school which has no traditional music program.) and the kindergarten with different experimental programs. The program used for this study, based on the karl Orff's approach, was instructed with divided items (48 items at the kindergarten, 87 items at 1st gr., 54 items at 2nd gr., 57 items at 3rd gr.) containing such contents as rhythm clapping using 'Jang-dan' or traditional rhythm patterns which is the foundation of traditional music education, responding to rhythm through bodily activities, the forms of play using traditional rhythm patterns, playing the instruments. And the items, be-sides, contain programs like 'Ku-eum' or oral imitation of the 'Jang-gu' or Korean drum, discerning the difference and similarity between the traditional music instruments and the Western instruments, making sound effects using the traditional instruments etc., with easier method at the Kindergarten and non-traditional music teaching school than the traditional music tea- ching school. And this study aims at verifying to the degree children are interested in the traditional rhythm. This study was resulted from the survey to 50 young boys and girls of kindergarten, 40 1st graders of a non-traditional music teaching primary school at Kyonggi-do district and 100 1st and 2nd graders of traditional music teaching primary school located at Kwachon city having analysed the survey made with questionnaires about the children's home circumstances, the facilities of music instruments, the achievement at the school or the kindergarten, the extent of interest in the traditional music and having compared these with the children's reaction to the traditional music education program instructed in the field. As a result of instructing the traditional music program, the non-traditional music teaching school showed approximately 10-30% lower achievement in learning traditional music than the traditional music teaching school. The results show that there is much differences in achievement between traditional music teaching school and non-traditional music teaching school. The items at which the most difference exists are such ones as application, playing instruments, comparing the traditional instruments with the Western instruments, discerning instruments. It also shows that the traditional music teaching school made better responses than the non-traditional music study school. But on the whole, children accepted national music, though it has not been familiar to them, with ease and interest. Therefore this study, it seems, has met a meaningful result;本 硏究는 유치원 및 국민학교 저학년(1, 2, 3)의 國樂敎育 實施에 있어서 效果的인 敎育方法이 무엇인가를 규명하여 유치원 및 국민학교의 국악교육을 運營하기 위해서 필요한 연구자료를 얻고자 하는데 그 意義가 있다. 본 연구는 현장 實驗 硏究로서 국민학교중에서 국악연구학교(저학년1, 2, 3을 제외한 4, 5, 6학년에 한해서 국악활동을 하고 있는 학교)와 비국악연구학교(일반국민학교로서, 전혀 국악활동이 이루어지고 있지않는 학교), 그리고 유치원을 연구대상으로 하여 각기 다른 실험 프로그램을 만들어 實驗, 實施하였다. 이 연구에 사용한 프로그램은 국악교육에 있어서 가장 基本이 되는 국악장단을 올프의 지도법에 기초하여, 리듬치기, 국악리듬을 통한 놀이형태, 인체활동을 통한 리듬치기, 악기연주등을 시도하였다. 또한 장구의 구음법, 국악, 양악 리듬악기의 識別 및 類似性찾기 국악기를 통한 음향효과등 유치원 48 문항, 국1 87문항, 국2 54 문항, 국3 57문항으로 나누어 실시하였다. 국악 프로그램의 실시에 있어서 비국악연구학교(일반국민학교)와 유치원은 국악연구학교 보다 더욱 쉽게 실시하였다. 그리하여 국악리듬이 아동들에게 얼마나 받아들여질 것인가를 檢證하는데 연구의 目的을 두었다. 본 연구의 대상은 京畿道 지구에 있는 남여 유아 50명, 비국악연구학교 1학년 남여 40명과 과천시 국악연구 학교 1, 2학년 남여 100명을 대상으로 하였다. 또한, 아동의 家庭環境 및 音樂施設, 학업성적, 국악에 대한 관심도등을 설문지로 調査하여 현장에서 실습된 국악프로그램의 실시 결과 나타난 아동들의 성취도와 비교하였다. 국악교육 프로그램을 실시한 결과 음악학습 성과에 있어서 대부분 비국악연구학교가 국악연구학교보다 10∼30%의 낮은 성취도를 보였다. 그중 가장 많은 성취의 차이를 나타낸 문항은 응용, 악기다루기. 국악기 양악기 비교학습, 그림학습 문항이었다. 그러나 전체적으로 볼때 아동들에게 낯설은 국악이지만 생각보다 쉽게 아주 재미있게 받아 들임으로 매우 좋은 成果를 거두었다고 볼 수 있다.
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