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유치원 리듬교육에 관한 연구

Title
유치원 리듬교육에 관한 연구
Other Titles
(A) study of Rhythm Education and Infant Development in Kindergarten
Authors
정성현
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
유치원리듬교육음악교육Rhythm Education
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최향엽
Abstract
In the respect that the education in the preschool can be said the first official institution of education taking charge of one's rapid growth and change in all ways it has considerable meaning itself. In that point to stipulate and improve one's rapid growth and change in Childhood this subject of "Rhythm" is chosen among many elements of music education. In Europe and America 'Rhythm' already has gone its own way as the media of sources stipulating the development of children. And now it comes t oth estable steps with many proper ways using speech-patterns, body-motion, and various percussion instruments etc. In our country, however, the education of Rhythm mostly depends on teacher's oral instructions and activities of repeating lead song surge by teacher. This thesis referring the theory of Emile-Jague Dalcroze Switzer- land, Carl orff of Germany Kodaly of Hungary. This kind of phenomenon derives from poor understanding about the importance of the educational way of Rhythm. Therefore as the most fundamental and basic elements in music it is very regretful that Rhythm can't be parallel with Melody. And in view of regarding the Rhythm as the whole of musical movement the present being education of music fully do not its role introducing and guiding the activities as the child's distinguising marks toward reasonable ways of self-expression. Through systematical theories on Rhythm education and study of concerned books, data resulted from questionnaire on the realities of Rhythm education in our country this thesis obtained following results on preschrol teacher's self-confidence on Rhythm education, necessity, understanding of target, ways of Rhythm education, aspects, its depth of education, and practi- cal usage which have been executed in preschool. 1. Showing the affirmative reactions on the necessity about Rhythm education and target, even if the answers have affirmative reactions on self-confidence they do not mostly have exact and proper knowledge on Rhythm educations we know that these two aspects are in contrast. 2. When using the musles most of them are apt to use only small musles with disregarding the principal of using large musle first and small musle next. They rarely use the way of introductions through Speech-Patterns. Also they usually express negative reactions (34% positive). This is urging all teacher's positiveness in Rhythm education. 3 . The fact that every teacher use only average 1 . 2 methods of Rhythm education will make those educated children tardy and tedious. So as to solve such problems there should be made countermeasures and actual study conforming with the circumstances in our country in near future.;幼稚園의 敎育을 「未分化 상태에서 한 人間으로 모든면에서 急進的으로 成長하는 시기」의 敎育을 맡고 있는 공식적인 첫 敎育機關이란 점에서 상당한 의의를 갖고 있는것으로 보고 幼兒 시기의 그 急進的인 成長과 樂化를 자극, 發達시키기 위하여 音樂敎育중 리듬을 擇하였다. 이는 리듬이 幼兒의 發達을 고무시키는 좋은 材料로써 歐美에서 이미 리듬指導의 方向을 찾아 (本考에서는 스위스의 Emile - Jacque Daleroze, 독일의 Carl orff, 헝가리의 Kodaly 방법과 적용을 통해) 가고 있으며 말(Speech-Patterns 형태), 身體의 움직임, 打樂器등을 利用한 多樣하고도 적절한 方法이 定着 단계에 이르고 있으나 아직 우리나라에서는 리듬敎育의 重要性에 대한 方法的 認識의 貧困으로 音樂活動의 大部分이 선생님이 부르는 노래를 따라 부르는 活動으로 이루어지고 있는 형편이다. 따라서 音樂의 가장 基本要素인 멜로디와 리듬의 敎育이 平衡을 이루고 있지 못할 뿐 아니라 리듬을 音樂的 움직임의 總體로 볼때, 幼兒의 특징인 活動性을 건설적인 방향의 自己 表現 樣式으로써의 方向을 敎育이 이끌어줘야 할 責任을 다하고 있지 못하고 있는 것이다. 이에 리듬指導의 體系的인 理論 및 方法을 文獻을 통해 考察하고 우리나라에서 이루어지고 있는 리듬 指導의 實態를 설문지를 통해 調査하여 유치원 敎師의 리듬指導에 대한 自信感 및 必要性, 目標에 대한 認識과 現在 幼兒園에서 실시되고 있는 리듬指導 方法 및 形態, 그리고 그의 深化와 活用상태에 대해 다음과 같은 結論을 얻었다. 1. 리듬指導에 대한 必要性 및 目標는 肯定的인 반응에 비해, 리듬에 대한 올바른 認識이 이루어져 있지 않은것으로 나타나 對照를 이루었다. 2. 리듬指導의 方法에서 身體를 통한 敎育은 大筋肉에서 小筋肉으로의 사용순서가 무시되고 大部分 小筋肉을 사용하는 방법으로 이루어지고 있으며, 말 形態(Speech-Patterns)를 통한 리듬의 誘導 方法은 거의 사용되고 있지 않으며 打樂器의 活用을 통한 深化는 대체적(34%만 活用)으로 否定的인 반응을 보여 敎師의 리듬에 對한 積極性이 要望 되었다. 3. 리듬연주의 形態가 1교사 평균 1.12개 정도에 그치고 있어 리듬연주가 固着되어 있으며 이는 어린이의 리듬학습을 지루하게 만들 素地로 엿보였다. 따라서 이러한 문제점이 우리나라 여건에 맞는 方法의 硏究와 實質的으로 活用할 수 있는 方法의 普及으로 하루빨리 시정돼야 할 사항으로 사려된다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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