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유치원 수학교육 프로그램의 현황과 분석

Title
유치원 수학교육 프로그램의 현황과 분석
Other Titles
(THE) PRESENT SITUATION AND ANALYSIS OF MATHEMATIC EDUCATION IN KINDERGARTEN
Authors
최영란
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유치원수학교육프로그램MATHEMATIC EDUCATION
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
1960년대 중반 이후 특히 Piaget의 인지발달에 관한 연구의 영향으로 인지발달 측면에 관심이 집중되면서 수학에 새로운 내용이 첨가되고 수학에서 좁은 학문적인 기술의 습득보다 넓은 지적인 능력발달을 강조하는 새로운 프로그램이 개발되는등 유아수학 교육에 많은 변화를 가져왔다. 본 연구는 유치원 수학교육의 현황을 분석하여 당면한 문제의 해결책을 모색하고 유치원 현장에 적용 가능한 수학교육 프로그램과 자료개발을 위한 기초자료를 얻는데 그 목적이 있다. 연구의 방법은 면접조사 연구로서 서울시내 유치원 100곳을 선정하여 교사 100명을 대상으로 면접을 실시 하였고, 자료는 빈도수와 백분율을 산출 하였다. 연구의 결과 및 논의는 다음과 같다. 1. 교사들은 유아수학 교육의 중요성과 목적은 바르게 인식하고 있으나 목적에 부합되는 교육을 실시하지 못하고 있다. 그러므로 유아수학 분야의 직전교육이 강화되고 현직교사를 위한 연수교육의 기회가 제공 되어야겠다. 2. 교수계획은 주로 교사에 의해 이루어지고 있으나 참고 할만한 자료가 부족한 형편이어서 교사가 이해하기 쉬운 전문서적과 참고자료가 대량으로 보급되어야 겠다. 3. 유치원 수학교육 내용의 범위가 설정되지 않아 일부 유치원에서는 수학상징 익히기와 학습문제지를 사용하는등 국민학교 영역까지 침범하고 있고, 지도 방법은 전체집단 아동에게 교사중심의 설명방법을 사용하고 있다. 이를 시정하기 위해서는 유아수준에 맞는 내용으로 대집단, 소집단 및 개별학습이 가능한 다양한 유형의 수학프로그램 개발이 요청된다. 4. 교재, 교구는 주로 교사가 제작하여 사용하고 있으나 많은 시간을 요하므로 상품화된 자료와 주위에서 쉽게 구할 수 있는 자료를 적절히 활용하도록 해야할 것이다. 5. 교사는 관찰을 통해서 아동의 발전을 평가하는 것으로 나타났다. 그러나 학습지를 사용하여 평가 하거나 전혀 평가하지 않는 교사도 있어 시정이 요구된다. 학습의 효과를 높이기 위해 평가의 결과는 반드시 다음 계획과 지도에 반영되어야 겠다.;Due to the fact that there has been the concentration of interest on the aspect of cognitive development especially influenced by Piaget's research concerning cognitive development since the middle part of 1960, mathematic education for young children has brought numerous changes through the addition of new contents to mathematics and the development of new programs that put an emphais on the development of broad intellectual powers rather than the mastery of narrow academic skills. The purpose of this study is to analyze the present situation of mathematic education of Korean kindergartens, to search for the solution of the problems at stake and to attain the elemental materials for the program of mathematic education and the development of materials which may be utilized in kindergartens. For this purpose, this study adopted interview method, having interviews with one hundred teachers who were selected in random from the same number of kindergartens in Seoul, and the data were processed and analyzed in terms of frequency and percentage. The result of the study and discussions as follows: First, the teachers rightly understood both of the importance and purpose of mathematic education for young children, but they did not practise the education in consistence with the purpose. Therefore, it is necessary to emphasize pre-service education in the field of mathematics and to offer opportunities of in-service education for the teachers. Second, Even though teaching plans were mainly designed by the teachers, there were shortage of reference materials in reality, and it is demanded to supply a great number of professional books and reference materials which may be easely understood by the teachers. Third, since the area of the contents of mathematic education has not been established, some of kindergartens dealt with that of primary school by mastering mathematic symbols as well as using worksheets, and as teaching method, teacher-centered explanation was adopted for the children in group as a whole. In this regard it is urged to develop various models of mathematic program of which contents are to be fit to children's level and which present the possibility for teaching large and small groups as well as individuals. Fourth, materials are mostly made and used by the teachers themselves, consuming too much time. Thus it is necessary to help them find and use commercialized materials and things which could be found without any difficulties. Fifth, As for as evaluation is concerned, it appeared that the teachers evaluated the development of children in terms of their observations. However, it requires some readjustment since there were some teachers who not only evaluated simply by using worksheets but also never evaluated at all. Evaluation is indispensable in order to elevate the effect of learning, and the result of evaluation should be reflected to next program.
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