View : 656 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author趙美元-
dc.creator趙美元-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:58Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:58Z-
dc.date.issued1986-
dc.identifier.otherOAK-000000014864-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196384-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014864-
dc.description.abstract본 논문에서는 국민학교에서의 컴퓨터 교육 활성화를 위해 필요한 방안을 모색하기 위하여 서울시내 413개 국민학교의 컴퓨터 교육실태에 관하여 서울시 교육위원회와 문교부의 자료를 통하여 고찰해 보고, 서울시 교육연구원에서 실시하는 컴퓨터 연수교육을 받고 있는 120개 국민학교의 컴퓨터 교육 담당교사 120명을 대상으로 설문지에 의한 조사연구를 실시하였다. 1. 서울시내 국민학교에서의 컴퓨터 교육실태를 살펴보면 컴퓨터는 대부분 학교(73%)가 20대 이하를 보유하고 있으며 컴퓨터실은 62%의 학교에 구비되어 있는 것으로 나타났다. 국민학교에서는 산수, 자연, 실과과목에만 컴퓨터 교육과 관련된 단원이 포함되어 있으며, 많은 학교(68%)에서 특활시간을 이용하여 교육을 실시하고 있었다. '85년까지 서울시 교육연구원에서 컴퓨터 연수교육을 받은 교사가 1,856명에 이르고 있으나 컴퓨터 교육 담당교사는 83%에 해당하는 학교에만 확보되어 있는 것으로 나타났다. 2. 컴퓨터 교육의 목적에 대해서는 절반 이상의 교사들(55.9%)이 ‘컴퓨터에 대한 지식이나 기능의 습득'이라고 생각하고 있었으며, 컴퓨터 교육의 성취정도는 컴퓨터에 대한 친근감과 흥미유발, 기본적 지식 습득 및 컴퓨터의 활용 등과 같은 서울시 교육위원회에서 제시하는 목표들을 기준으로 평가했을때 중간정도로 나타났다. 3. 거의 모든 교사들(97.3%)은 컴퓨터 교육에 필요한 자신의 지식에 대해 부족함을 느끼고 있었다. 4. 컴퓨터 교육상의 여러 문제점 중 컴퓨터 장비부족 및 시설의 미흡, 교수-학습자료와 소프트웨어의 부족 등이 특히 큰 문제점으로 부각되었다. 5. 교육용 소프트웨어의 보유율은 전체의 25.7%에 지나지 않고 있으며, 활용률은 11.0%로 더욱 부진한 것으로 나타났다. 6. CAI(Computer Assisted Instruction)에 대해서는 77.9%의 교사들이 산수를 비롯한 전과목에 도입의 필요성을 느끼고 있었다. 7. CMI의 활용에 있어서는 성적처리가 9.2%, 봉급처리가 4.6% 학생·교사의 인적사항 보관이 3.7%, 시간표작성이 2.8%, 비품관리가 0.9% 지명률을 보여 주었으며 그 외에도 일반교사 연수, 학부모 연수 등에 컴퓨터가 활용되고 있는 것으로 나타났다. 위의 조사결과에 따라 컴퓨터 교육의 활성화를 위한 방안을 제시하면 다음과 같다. 1. 학교당 20~30대의 컴퓨터를 목표로 연차적인 계획을 수립하며 독립된 컴퓨터실을 확보하도록 한다. 2. 컴퓨터 교육을 위한 자질있는 교사의 확보를 위하여 현직교사연수 뿐 아니라 대학과 같은 교사양성 기관에서도 컴퓨터 교육을 실시하도록 한다. 3. 일반교사들에게도 자체적인 교육을 수립하여 컴퓨터 교육을 실시하도록 한다. 4. 문교부에서는 국민학교 수준에서의 컴퓨터 교육과정을 채택하는 것이 시급하다. 5. 채택된 컴퓨터 교육과정에 따라 컴퓨터에 관한 모든 정보, 지식을 포함할 수 있도록 국민학교의 전 교육과정을 재설계하는 것이 필요하다.;The purpose of this study are 1. To review the data about the current status of computer education in 413 elementary schools in Seoul surveyed by the Board of Education, City of Seoul and the Ministry of Education. 2. To survey the attitude of 120 computer teachers through a questionnaire about : 1) their knowledge about computer 2) obstacles to computer education 3) utilization of courseware 4) CAI(Computer Assistied Instruction) 5) CMI(Computer Managed Instruction) 3. To suggest several ways to activate computer education. The summary is as follows : 1. Current Status of Computer Education....The data shows that 1) 73% of 413 schools have less than 20 computers. 2) 62% of them have a separate room assigned for computer education. 3) Computer course has not been offered as independently but as supplementary to other courses. 4) 68% of the schools are revealed to conduct computer education in "Special Activity Class". 5) Up to '85, total 1,856 of elementary school teachers took the Inservice Computer Training Program offered by the Seoul Educational Research Institute. 6) 17% of the schools still don't have a computer teacher 2. Knowledge about Computer .... The survey shows that most of teachers(97.3%) feel their knowledge about computer unsatisfactory 3. Obstacles to Computer Education .... Among the many obstacles, the insufficiency of computer equipments and facilities, proper teaching-learning materials and coursewares are revealed seriously. 4. Utilization of courseware....25.7% of 109 teachers answer to have coursewares in their schools and only 11.0% of them reply to use coursewares. 5. CAI....It is revealed that 77.9% of 109 teachers want to apply CAI in various subjects. 6. CMI.... CMI is utilized in scoring, evaluation and analysis of test(9.2%9, payroll(4.6%), information filing(3.7%), and timetabling(2.8%). The suggestions are as follows: 1. Because computer education can be accomplished effectively only by practice, each school should be at least supplied 20-30 personal computers and a separate computer room for a single class. 2. As the qualified teachers are essential to computer education, the computer training programs are to be offered to preservice and inservice teachers. 3. Not only computer teachers but also every teacher must have the basic knowledge and skills about computer to maximize the potential uses of computers in educational setting. 4. The Ministry of Education should establish the computer education curriculum in the near future. 5. Following the established curriculum, it is necessary to reconstruct the whole elementary education curriculum to provide students with the fullest possible spectrum of information about computers.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 및 목적 = 1 B. 연구방법 및 범위 = 3 C. 연구의 한계점 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 컴퓨터 교육 = 5 B. 우리나라에서의 컴퓨터 교육 = 24 C. 외국에서의 컴퓨터 교육 = 32 Ⅲ. 컴퓨터 교육 담당교사들의 의견조사 결과분석 = 42 A. 컴퓨터 교육의 실시 = 42 B. 컴퓨터 교육 담당교사의 현황 = 45 C. 컴퓨터 교육상의 문제점 = 47 D. 교육용 소프트웨어 = 49 E. CAI = 51 F. CMI = 55 G. 컴퓨터 교육의 지원전망 = 56 Ⅳ. 결론 및 제언 = 57 참고문헌 = 61 각급학교 '컴퓨우터' 교육운영자료 = 65 Abstract = 80-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2890758 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject국민학교-
dc.subject컴퓨터교육-
dc.subjectCOMPUTER EDUCATION-
dc.subjectELEMENTARY SCHOOLS-
dc.title국민학교에서의 컴퓨터교육에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON COMPUTER EDUCATION IN ELEMENTARY SCHOOLS-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 시청각교육과-
dc.date.awarded1986. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE