View : 586 Download: 0

기묘-평범과제에 따른 심상이 회상에 미치는 효과

Title
기묘-평범과제에 따른 심상이 회상에 미치는 효과
Other Titles
(The) Effect of Mental Imagery According To Common And Bizarre Sentence on Recall
Authors
여은영
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
기묘평범과제심상회상
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이영애
Abstract
본 연구의 목적은 기억과제에 의해 형성된 심상의 내용이 기묘하냐 혹은 평범하냐에 따라 다른 회상수행을 보이는지를 단서 유 ·무 회상조건에 따라 알아보는데 있다. 즉, 자유회상조건에서는 기묘과제가 나은 회상수행을 보이고, 단서회상조건에서는 평범과제가 나은 회상수행을 보이며, 기묘과제는 두 회상조건간에 회상수행의 차이가 없고, 평범과제는 두 회상조건간에 차이를 보인다고 하는 Wollen과 Cox(1981)의 연구 결과를 검증하고 일주일 후 지연검사를 실시하여 즉시검사의 회상수행과 비교하고, 지연검사시 자유회상조건에서 기묘과제가 평범과제보다 우월한 회상을 보인다는 Merry와 Graham(1978)의 연구결과도 알아보고자 한다. 또한 피험자의 학년을 달리하여 심상형성에 의한 회상수행의 발달 경향도 알아보고자 한다. 본 실험의 피험자는 국민학교 2학년과 5학년을 각각 40명씩 표집하였고, 다시 자유회상조건과 단서회상조건으로 각각 20명씩 배당하였다. 피험자들은 기묘한 문장과 평범한 문장이 10개씩 담긴 소책자의 각 문장을 평정함으로써 심상을 형성시킨 후 자유회상검사와 단서회상검사를 실시하였다. 그리고 일주일 후 지연검사를 실시하였다. 본 연구에서 나온 결과는 다음과 같다. 1. 즉시검사와 지연검사에서 과제와 회상조건에 상관없이 2학년과 5학년간에 유의한 회상수행의 차이를 보인다. 즉, 학년증가에 따라 심상형성에 의한 회상발달을 나타낸다. 2. 즉시검사와 지연검사에서 자유회상조건에서는 기묘과제가 평범과제보다 우월한 회상수행을 보인 반면, 단서회상조건에서는 즉시검사에서 평범과제가 나은 회상을 보이냐 지연검사에서는 두 과제간에 차이가 나타나지 않는다. 3. 즉시검사에서 기묘과제는 두 회상조건간에 유의한 차이를 보이지 않는 반면 평범과제는 단서회상조건에서 자유회상조건에서보다 우월한 회상수행을 보인다. 그러나 지연검사에서는 기묘과제와 평범과제 모두 두 회상조건간에 차이를 보이지 않는다. 따라서 즉시검사시 평범과제는 단서회상조건에서 다른 조건보다 나은 회상수행을 나타낸다. 4. 즉시검사와 지연검사간에 기묘과제는 대체로 회상의 차이를 보이지 않으나 평범과제는 즉시검사의 경우에 지연검사에서 보다 훨씬 나은 회상수행을 보인다. 그러므로 평범과제는 기묘과제보다 시간이 경과함에 따라서 더 잘 망각됨을 알 수 있다. 5 .즉시검사와 지연검사간에 자유회상조건은 두 검사간의 회상수행에 차이를 나타내지 않는 반면 단서회상조건은 즉시검사에서 지연검사보다 우월한 회상수행을 보인다. 즉, 시간이 경과됨에 따라 단서회상조건은 자유회상조건보다 더 잘 망각됨을 알 수 있다. 이러한 결과는 기억과제에 의해 형성된 심상의 내용이 자유회상조건과 단서회상조건에 따라 다른 회상 효과를 나타낸다는 Wollen과 Cox(1981)의 연구를 지지하며, 지연검사시 자유회상조건에서 기묘과제의 우월한 회상효과를 주장한 Merry와 Graham(1978)의 결과도 지지한다.;This study was purposed to find out whether mental imagery, the outcomes of bizarre-common tasks, made different effect according to free recall and cued recall. According to Wollen and Cox, under free recall condition, bizarre task showed better recall accomplishment than the comon task, but on the contrary, under cued recall condition, common task resulted in better recall facilitation than bizarre task. In addition, bizarre task didn't show any difference under free recall condition and cued recall condition, but common task showed significant difference between the two recall test under free recall and cued recall conditions. To testify the above results, the difference of recall accomplishment between bizarre sentence and common sentence under both recall conditions, immediate recall test and delayed recall test, which was executed one week after the immediate test, were compared. 80 subjects, 40 from each 2nd 5th grade in elementary school were randomly selected and 20 in each grade were assigned to free recall condition group and cued recall condition group randomly. Subjects were asked to make mental imagery as they were reading the testing materials, a booklet consisted of 10 bizarre sentences and 10 common sentences. Immediate free recall test and cused recall test were performed and after a week therefrom delayed test was executed to compare the results with the first test. Results of the tests are as follows: 1. Regardless of tasks and recall conditions, two age groups showed significantly different recall accomplishment in immediate test and delayed test. This means that recalling ability by making mental imagery is improving in accordance with the age increase. 2. In immediate test and delayed test, difference in recall accomplishment was found according to the tasks; in free recall condition, bizarre task resulted in better recall accomplishment than the common task, but in the cued recall condition, common task showed better recall accomplishment in immediate test. No difference was found in delayed test. 3. In immediate test, bizarre task didn't make any significant difference under two recall conditions while common task showed significant difference; there was better recall accomplishment in cued recall condition than in free recall condition. In delayed test, bizarre and common task didn't show any difference under both recall conditions. It's very notable that in immediate test common task marked remarkable memory effect in cued recall conditon. 4. In general, bizarre task didn't represent any difference in recall accomplishment between immediate test and delayed test. But in case of common task, better recall accomplishment was found in immediate test than in delayed test. Therefore, it can be concluded that common tasks are apt to be forgotton in accordance with the passing time than the bizarre task. Recall condition resulted in different recall accomplishment; free recall condition didn't bring any difference under immediate and delayed test for both common and bizarre task. But under cued r-call condition, immediate task marked better recall facilitation than delayed test. Therefore, above results confirmed the study of Wollen and Cox(1981), which proved that the mental imagery, come from the contents of memory task, had different effect in accordance with the recall condition, and additionally, these results proved the Marry and Graham's study (1978) which insisted the superior memory effect of bizarre task under free recall condition in delayed test.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE