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5-7세 묘화의 평가적 분석 연구

Title
5-7세 묘화의 평가적 분석 연구
Other Titles
Evaluation of Analyical Study of Pictures Drawn by 5-7 Aged children
Authors
박나미
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
묘화평가5-7세유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이정환
Abstract
어린이의 미술교육은 창의성 개발을 근본목표로 하며 어린이들이 가지고 있는 표현력을 최대한으로 발휘 시키는 동기가 필요하다. 또한 취학전 어린이의 미술교육은 기능교육을 위한 교육과정일 수 는 없다. 어린이에게 내재 되어있는 창의적인 충동과 표현욕구를 자유스럽게 표출케 함으로써 이 시기의 어린이들의 바람직한 인격형성에 크게 이바지 하는 활동이 되어야 한다. 연구자는 우리나라 유치원 미술교육이 어린이들에게 창의적이고 자유스러운 자기표현을 저해하고 기능 및 결과위주의 교육에 치중하는 경향이 있다고 보았다. 이에 본 연구에서는 유아의 미술활동에서 교사의 바람직하지 못한 평가가 유치원 미술교육에 미치는 영향도 동시에 규명해 본 것이다. 유아들에게 무의식적으로 행해지는 기능 및 기술위주의 교육을 시정하고 바람직한 그림과 바람직하지 못한 그림을 규명함으로써 유아 미술활동 본래 목적에 이바지 하기 위함이다. 본 연구에서 다룰 표현활동에 따른 교사의 학습 강조 사항이 어린이 미술에 어떠한 영향을 주었는가에 대해서 조사했다. 또한 바람직한 그림과 바람직하지 못한 그림을 규명했으며 표현내용은 평가기준에 의해 내용을 비교 분석하였다. 그 결과 주제, 색채, 내용, 전체적인 인상의 항목에서 다양하지 못한 주제와 색체를 사용하고 있었으며 감정이 풍부하지 못한 기능 및 기술 위주의 바람직하지 못한 그림으로 표현하고 있는 것으로 나타났다. 그러므로 5∼7세 어린이는 대부분 성별에 관계없이 바람직하지 못한 표현을 하고 있는 것으로 나타났으며 나이가 어릴수록 바람직한 표현으로 기우는 경향이고 나이가 많아질수록 바람직하지 못한 표현에 기우는 표현을 하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 우리나라 유치원 5∼7세 어린이들의 표현은 바람직하지 못한 표현에 기우는 표현을 하고 있는 것으로 해석된다. 이러한 현상은 차후 미술교육에 있어서 시정 되어야 할 문제라고 생각한다.;The fine arts education of children is based on the basic object of development of creativity, and the motive of exhibiting the power of expression owned by the children is needed to the utmost. The fine arts education of children before going to school is cannot be the educational course for the technical educaion. The creative impulse and the desire of expression intrinaic to the children are made to express freely and the formation of character of children of this age are must be activated to the large scale. At this juncture, the fine arts education of the kindergartens in Korea hinders the creative and free self expression and the researcher sees that it tends to stress on the technique and results in the view point of education. infantil fine arts activities is also searched on the effect of kindergarten fine arts education. These contents correct the technical priority education con-ducted to the infants unconsciously, and judge the desirable and undesirable pictures and serve for the object or original fine arts activities. The contents of study is to search for the importance of fine arts, stage of development, expression activities and matters of evaluation through the reference literature, and the matter of stress of teaching of teacher gives some effect on the children fine arts. As a result, the subject, color, contents, in the item of comprehensive impression, they used the non-diversified subject and color, and it showed that they expressed the undesirable piture which is affluent in feeling, and stressed on the technique. Accordingly, the children of 5-7 years old showed the undesirable expression irrepsective of sex in most case, and the more they are younger the more they tended to the desirable picture expression, and on the contrary, the more they are older, the more they tended to the undesirable expression. Accordingly, the expressin of children of 5-7 years old of kindergarten in korea is though that they tend to the undesirable
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