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1學年 兒童의 읽기能力과 不安度에 관한 연구

Title
1學年 兒童의 읽기能力과 不安度에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE 1ST GRADERS READING ABILITY AND ANXIETY
Authors
楊美子
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
1학년아동읽기능력불안도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
조정순
Abstract
본 연구는 아동의 읽기능력과 그것에 영향을 미치는 정서적 요인중의 하나인 不安에 관하여 알아보고자 하였으며, 또한 읽기에 준비가 되어있지 않거나, 읽기능력이 부족한 아동들의 경우에, 정서적인 不安을 볼 수 있다는 理論을 기초로 하여, 아동의 읽기능력과 不安度와의 상관관계를 알아보고자 하였다. 본 연구를 위하여 아동에게는 면접을 통하여 읽기의 능력정도를 측정해 보고, 부모에게는 질문지를 통하여 아동의 不安경향을 알아 보았다. 참여자는 아동 230명과, 그 아동들의 부모 230명이었다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 읽기능력은 아버지의 학력에 따라서 有意한 차이를 보였고, 아동의 유치원 경험有無에 따라서도 그 차이가 有意하게 나타났다. 즉 아버지의 학력이 높을수록 아동의 읽기능력수준은 높았고 유치원을 다닌 아동이 유치원을 다니지 않은 아동보다 읽기능력 수준이 높게 나타났다. 둘째, 아동의 不安度는 어머니의 직장경험이 있는 경우에 有意한 차이를 나타냈다. 즉 직장경험이 있는 어머니의 아동이, 직장생활을 하지않는 어머니의 아동보다 다소 不安度가 높게 나타났다. 세째, 아동의 읽기능력과 不安度와의 상관관계에서는, 여자아동의 경우에만 有意한 상관관계가 있었다. (r=-.20) 즉 여아의 경우, 아동의 읽기능력수준이 높으면 不安度가 낮았고, 읽기능력수준이 낮으면 不安度가 높게 나타났다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 아동의 읽기능력은 아버지의 학력과, 아동의 유치원 경험有無에 따라 영향을 미치고 있었고, 아동의 不安度에서는 어머니의 직장경험 有無에 따라 다소 영향을 미치고 있음을 나타내고 있었으며, 읽기능력과 不安度와의 상관관계에서는, 여자아동의 경우에 몇 개의 선행연구(Harris, Witty와 Freeland, Chazan)의 결과와 같은 방향으로 나타났다. 따라서 본 논문에서는 남아보다 여아의 경우에 읽기를 위하여 좀 더 세심한 배려와 준비가 필요할 것이라는 示唆를 부분적으로나마 주고 있다. 또한 국민학교 1학년은 幼兒期에서 兒童期로 들어가는 중요한 時期이므로 흥미로운 읽기학습자료와 방법의 提示가 必要하며, 읽기 학습으로 인한 아동의 不安感에 대하여 교사와 부모가 올바른 태도를 정립해야 한다고 본다.;This study was to investigate on the reading ability and anxiety of 1st graders. The basic assumption of the study was based on the theory that the anxiety as an emotional factor of children has the dependency on the reading ability. That is, the relation of reading ability to various factors, children's anxiety to other elements and the correlation of reading and anxiety are studied in this research. The direct interview method was conducted to measure the children's reading ability, and the questionaire was given to the parents to find the children's anxiety level. The subjects are 230 children and their parents respectively. The results of the study are as follows; 1. The reading ability of children shows the significant difference according to the father's educational background, and also does according to the kindergarten-experience. That is, higher educational backgrounds father have, higher the level of reading ability, and the children with kindergarten-experience have higher level of reading than those without the experience. 2. The children whose mothers have been engaged or engaged in their occupations have somewhat higher anxiety than that of the mothers without occupational experiences. 3. In the correlation between the reading ability and anxiety of children, there is no significance. However, the reading ability and anxiety of the female-children have the significant correlations. (r=-.20) It might be concluded through this research that father's educational backgrounds and children's kindergarten experience give some contribution to the reading ability, and it is also appeared that children's anxiety is more or less influenced by their mother's having occupation. According to the studies made by (Harris, Witty, & Freeland, Chazan), it can be seen that the female children's reading ability and anxiety show significant correlation. Hence, it is recommended that more detailed attentions and preparations be provided for girls. The 1st grade in Elementary school is important because this is a transitional period from kindergarten to grade school. So, interesting methodology of reading and learning should be suggested and right attitudes
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교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
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