View : 47 Download: 0

TV 幼兒敎育 program 의 노래 分析 硏究

Title
TV 幼兒敎育 program 의 노래 分析 硏究
Other Titles
(AN) ANALYSIS OF T.V. PROGRAM SONGS FOR CHILDREN
Authors
민병혜
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
TV유아교육 프로그램노래
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
幼兒期는 신체적 정신적으로 未分化狀態이며 자기 중심적 경향이 강하면서 인격의 기초가 형성되는 중요한 시기로서 이 시기에 바람직한 音樂의 지도는 인간으로서의 成長에 지대한 영향을 준다고 한다. 그래서 오늘날 幼兒 早期敎育의 必要性과 더불어 音樂에 早期敎育에 대한 관심이 고조되고 있으며 특히 기하급수적인 TV보급율로 인하여 幼兒를 대상으로 하는 TV Program의 音樂이 유아성장 발달에 미치는 영향이 지대함을 감안하여 국내 각 TV방송국에서 방영되는 幼兒敎育 TV Program의 노래를 수집하여 분석해 볼 필요가 있었다. 이에 본 연구는 幼兒敎育 TV Program에서 다루어지고 있는 노래를 音樂의 構造的인 면에서 분석 연구하여 유아를 위한 바람직한 유아교육 TV Program 노래를 선정하는 기초 자료를 제공 하는데 그 目的이 있다. 연구대상은 1982.4∼1983.3.까지 12개월간에 방송한 노래중 125곡만을 대상으로 하였기 때문에 전체를 대표한다고는 볼 수 없으나 본 연구에서 얻어진 結論은 다음과 같다. 1. 각 방송국에서 방영된 노래의 여러 素材를 종합하여 본 결과 그 素材가 매우 多樣하였으나 대체로 유아 생활 周邊에서 찾아 볼 수 있는 계절에 관한 것, 동식물 描寫 바른생활 놀이 天體에 관한 것, 탈 것, 飮食, 家庭, 기타 등 9개 영역으로 분류되었다. 그 중 놀이에 관한 것이 29.6%의 가장 높은 비율로 나타났고 바른생활의 내용이 21.6%로 비교적 높은 비율로 나타내고 있다. 이것은 유아의 관심과 흥미를 유발시키고 幼兒들에게 올바른 생활교육을 시킨다는 점에서 바람직한 결과라고 생각된다. 2. 樂曲의 拍子를 분석한 결과 4/4 박자의 곡이 45.6% 2/4 박자의 곡이 36.8%로 모두 82.4%를 차지하고 있는 것은 幼兒는 박자에 있어서 2/4, 4/4, 바른 6/8박의 순으로 잘 반응하며 3/4박자는 다소 어려움을 느낀다는 理論에 비추어 보아 방송된 노래의 박자는 幼兒가 익히기에 별 무리가 없다고 본다. 3. 幼兒가 낼 수 있는 音程과 音域을 방송된 유아용 노래와 비교한 결과 완전 4도∼완전 5도가 58.4%인 것은 유아 입장에서 볼 때 악곡을 익히는데 무리가 없는 것으로 본다. 그러나 장9도가 들어있는 곡이 2.4%로서 이러한 노래는 幼兒에게 適合하지 않은 것으로 악곡 선택에 있어 유의해야 할 것으로 사료된다. 4. 幼兒 노래의 조성에서는 비교적 단순한 다장조 바장조의 곡이 많았고 단조의 곡은 1.6%로 낮은 비율을 차지하고 있었으며 악곡의 길이는 16마디가 36.0% 8마디가 34.4%로서 유아에게는 8∼12마디의 길이가 適合하다는 학자들의 견해에 비해 볼 때 16마디나 48마디의 곡은 적합하지 않은 것으로 생각된다. 본 연구의 결과 노래의 소재, 박자, 리듬, 음역, 조성 등은 대체로 幼兒의 수준에 잘 맞추어진 노래였으며 음정과 길이에는 사도 무리가 있었다. 또한 방송되는 기간 별로 볼 때 매일 노래가 바뀌는것은 새로운 것에 대한 호기심 등 흥미를 유발할 수 있어 장점으로 볼 수 있겠으나 노래를 바르게 익힌다는 점에서 볼 때에는 방송횟수에 대한 고려가 있어야 하겠다.;Children in their early ages when they are growing physically and mentally often show a strong tendency of self-centered state in their inward world forming gradually their personality, which is regarded as a time of importance for their progress of life. Therefore, it is suggestable that an early education of music is desirable in regard with the necessity of early education for children. Especially, along the rapid distribution and increase of T.V. sets in numbers today, and in regard with the influence of T.V. Program Songs to the growing children, the writer felt the nesessity of the analysis on songs for the education of children being handled in the T.V. programs in Korea; and therefore, the thesis has been prepared to provide music materials in selection of the songs for desirable T.V. program songs for the children by conduction analysis on the existing T.V. program songs. The collection of materials, however, the T.V. songs, 125 in number broadcasted during the period from April 1982 to March 1983, for 12 months, would not be sufficient to meet with the thorough demand of study. The results of study on this subject matter are as follows 1. In the result of intensive research on the materials collected from the several T.V. broadcasting stations were varied, and, however, in general it can be classified into nine catagories such as seasons, animals and plants, good habits, palys, spaces, vehicles and food which (are the common objectives at around the children's ordinary life. Among them, children's play catagory of the program occupies the foremost percentage(29.6%), while good habits program followed in considerably high rate of 21.6%. These results of the program broadcasted for the children are very desirable in a view that they will draw the children's attention and interests. 2. The result of analysis on time pattern of the songs shows that the highest percentage(45.6%) of the songs composed in four-four times which is not a suitable time pattern for the children to sing ; because two-four times is the most suitable one for the children, while three-four better, and four-four well. Although a suitable time pattern for the children varies by the conditions such as meaning, style of rhythm, and length of songs, it is recommendable that the songs composed in two-four times should in creased in number for the children. 3 The easiest musical . interval and range for children is minor 3 interval. However, the songs in the T.V. program revealed the highest range at perfect 4 , occupying 28.8%, while 29.6% was at perfect 5, showing a considerable high interval. Although very few numbers there were some portion of the songs so far major key 9 (2.4%) . It is therefore not suitable for the children to sing even thought it may differ by the method of musical progress. 4. There were considerably many songs of C major and F major which were simple for the children, while minor key were as little number as only 1.6% of the total songs. In reference to the length of songs, the songs of 16 measures are the most suitable for children, from the opinions of the scholars in the field, the songs of 16 to 48 measures are not recommandable for the children's songs. Besides the above, there were no native songs in the collected T.V. songs From the result of the analysis, the T.V. songs for children were generally acceptable ragrding their materials, time patterns,. rhytham, ranges, and tonality which were properly arranged to meet with the children's musical level i n general, while there were some immoderate aspects of length and interval. In regard with the broadcasting time per each period, the changes of the program of songs each day may be a merit for the children, for it would stir the curiosity and interest of the children toward new songs. Owing to make the children learn the songs correclty, the frequency of broadcasting of the T.V. program will be controled.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE