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유치원 동화에서의 사회계층적 특성

Title
유치원 동화에서의 사회계층적 특성
Other Titles
(The) socio-classical prejudice in the nursery tales of the kindergarten
Authors
김진영
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유치원동화사회계층유치원 동화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오욱환
Abstract
본 연구는 유치원 동화가 사회계층에 대한 펀견을 어떠한 형태로 묘사하고 있는가를 분석하여 유치원 교육과정에 숨겨진 사회적인 불평등의 모습을 밝히고자 한다. 연구대상은 서울시내 9개 유치원과 8개 새마을 유아원에서 1년간 교육내용으로 사용한 동화이며 이중 빈도에 의해 50편을 선정하여 연구자가 선정한 분석기준에 의해 분석하였다. 분석 방법은 동화에 등장하는 인물을 상류층, 중류층, 하류층으로 나누고 계층에 따른 출현빈도와 연령, 성별, 인물비중별 분포를 알아보고 인물의 시대배경과 직업을 분석하였다. 이를 기초로 하여 다음과 같은 연구문제를 설정 하였다. 1. 등장인물의 행동특성이 계층에 따라 어떠한 차이를 나타내는가? 2. 각 계층이 가지고 있는 갈등요인은 무엇이며 갈등을 해결하는 방식은 어떠한가? 3. 등장인물의 계층이동은 어떠한 양상으로 나타나는가? 4. 계층에 대한 특성이 문제상황에 따라 어떻게 묘사되는가?(가난, 계층의 정당화와 이동, 결혼, 보상, 노동, 외모) 연구문제에 대한 분석결과는 다음과 같다. 계층별로 나타나는 등장인물의 출현빈도는 중류층에 비해 상류증과 하류층이 높게 나타났으며 등장인물의 시대배경은 과거(77.1%)가 가장 많이 나타났다. 등장인물의 직업은 임금, 공주, 농부, 거지, 왕자, 왕비의 순으로 나타나고 임금을 비롯한 왕족이 전체등장인물의 30.7%를 차지하고 있다. 1. 계층에 따른 등장인물의 행동특성은 상류층이 자기계층에 만족하는 행위, 명령·지시적 행위, 도움을 베푸는 행위, 남을 핍박하는 행위 순으로 나타나며 하류층은 복종·추종적 행위, 순응적 행위, 의존적 행위 순으로 나타난다. 2. 갈등요인은 하류층에 가난(71.4%)이 가장 많이 나타나며 힘있는 자의 학대, 계층상승욕구, 탐욕순으로 나타나고 상류층은 계층하락으로 인한 고통, 탐욕, 외모에 대한 시샘과 갈망 순으로 나타난다. 갈등해결 방식은 계층에 관계없이 39.2%가 초월적인 힘의 개입에 의지하고 있으며 같은 비율의 인물이 갈등을 해결하지 못하고 좌절하고 있다. 3. 등장인물의 계층이동은 상류층의 52.9%가 일시적인 하락을 경험하나 결국 모두가 자기의 계층을 회복하고 하류층은 46.9%가 계층상승을 이룬다. 4. 계층에 대한 편견이 나타난 구체적인 사례를 보면 상류층은 긍정적인 수식어와 이미지로 계층이 정당화되는 반면 하류층은 부정적인 수식어와 이미지로 묘사된다. 하류층은 극심한 가난에 허덕이면서 초월적인 힘에 의한 횡재와 결혼을 통한 신분상승을 갈망하고 어려운 가운데서도 착하게 살면 언젠가는 신기한 힘에 의해 보상이 주어진다는 환상속에 살고있다. 동화에 나타난 노동은 무가치한 것으로 묘사되고 있으며 외모의 아름다움과 화려한 옷에 대한 숭상이 끊임없이 나타나고 있다. 이러한 연구결과를 통해 유치원 동화에 사회계층에 대한 편견이 나타나고 있음을 알 수 있다.;This study attempts to discover the futures of social inequality hidden in Kindergarten tales by analyzing the socio-classical prejudice presented in the nursery tales of the Kindergarten. These books were used as the nursery tales were analyzed educational contents for a year in nine Kindergartens and eight new-village nursery schools in Seoul. I chose fifty nursery tales to frequency, percentages were used for data analysis by selected analytical standards. The characters appeared as the nursery tales were divided three classes: upper class, middle class and lower class. The frequency of characters' appearance were tabulated according to class and the distribution of age and sex. Historical background and occupations of characters in the tales were also counted and analyzed by analytical categories. The research problems of present study are as follow; First, What is the difference of behavioral features of characters according to class? Second, What is the conflict factor among classes and what is the method of solving the conflict? Third, What is the feature of class mobility of characters? Fourth, How is the socio-classical prejudice described according to problematic situation? The results of the study are summarized as follows. For the frequency of characters' appearance according to class, characters in upper class and lower class appeared more frequently than those of middle class. The main historical background of the nursery tales was the past days. 30.7% characters of the nursery tales were born of royal family. What I have found in this thesis are ; First, The behavioral features of characters according to class were found as follows. Upper class are appropriate to their class, directive, helpful and pressing. Lower class are passive, adaptable and dependent. Second, The main conflict factors of lower class were found as povery, the cruelty of the upper class, the desire for class rising and greed as turns. The conflict factors of upper class were found as the pain caused by class falling, greed, jealousy and desire for appearance as turns. 39.2% of characters solved their conflict by supernatural power but to that extent number of characters were discouraged because of not solving their conflict. Third, The class mobility of characters was found as follows. 52.9% of upper class lost their status temporarily but eventually they could be upper class men as before. And 46.9% of lower class were uprised into a higher class. Fourth, The concrete cases of the socio-classical prejudice were appeared as follows. Upper class justified their class by positive modifier and image. On the other hand, lower class were pained by severe poverty and they desired unexpected fortune by supernatural power and class rising by marriage. They have a dream which mysterious power compensate for their living. The labor in the nursery tales described less valuable. The desire for appearance beauty and wonderful dress was continuous concern. Consequently, the socio-classical prejudice exists in the nursery tales of the Kindergarten.
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