View : 14 Download: 0

국민학교에서의 시교육 실태 및 효율적인 지도방안

Title
국민학교에서의 시교육 실태 및 효율적인 지도방안
Other Titles
(The) True State of Poetry Education in Elementary School and a Desirable Direction Plan
Authors
김창숙
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
국민학교시교육고학년지도방안
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박붕배
Abstract
本 硏究의 目的은 國民學校에서의 詩敎育 實態를 알아보고 效率的인 指導方案을 제시하는데 있다. 우선 文獻調査를 통하여, 國民學校에서의 文學敎育과 詩敎育의 意義詩敎材 選定의 基準, 詩敎育 方法에 대하여 理論的 背景을 제시했다. 또한 詩敎育과 직접적으로 관련이 있는 敎育課程과 敎科書의 詩, 敎師用 指導書를 分析하여 問題點을 알아보았고, 敎師 및 兒童의 詩에 대한 관심도, 교과서 시단원에 대한 意見, 시의 敎援·學習實態를 設問을 通해 조사하였다. 설문조사 대상은 서울시에 소재하는 공립 국민학교의 敎師 및 兒童이다. 국민학교 시교육의 現況 및 問題點은 다음과 같다. 첫째, 현행 교육과정중, 문학교육의 목표와 시교육의 내용은 시의 형식적 特徵이나 知識만을 다루었을 뿐이며, 단계적이고 발전적인 내용으로 짜여져 있지 않다. 둘째, 교과서 시의 작가는 대부분 成人(詩人)이며, 시의 갈래별 構成比率에도 偏重性이 보인다. 세째, 시의 소재와 주제는 대부분 自然에 관한 것이며, 옛시조의 주제는 敎訓的인 것이 압도적이다. 네째, 교사의 시에 대한 관심은 시의 중요성의 인식에 비해 보통이나 아동의 시에 대한 관심은 높은 것으로 나타났다. 시에 대한 관심도는 교사의 性과 經歷에 따라 有意한 차이가 없으며, 兒童은 학년차는 없으나 性差는 작용하여 女兒가 男兒보다 높은 關心을 보였다. 다섯째, 敎師와 兒童의 敎科書에 대한 의견은 아동이 쓴 시를 싣는 것을 찬성하고 있다. 또한 敎師는 兒童의 생활감정에 密接한 詩를 압도적으로 선호하는데, 兒童은 自然을 素材로 한 詩(45.7%)를 兒童의 생활감정에 密接한 詩(36.1%)보다 더 좋아하고 있다. 여섯째, 敎師는 대부분 교사용 지도서 위주로 시를 가르치고 있으며, 詩의 분위기 속에 끌어들이는 것과 創作指導를 詩指導時 難點으로 들었다. 따라서 이에 대해 교사용 지도서에 자세한 안내가 必要하다. 교수실태의 問題點은 낱말지도, 음수율에 따른 시조의 읽기, 무조건시가 나오면 외우게 하는 것 등, 주로 分析, 暗記의 方法으로 지도 해온 것이다. 일곱째, 학습실태의 분석 결과, 아동은 시학습시 主題把握을 가장 어려워하며, 싯구풀이나 시짓기에 重點을 두기를 원하는 傾向이 높다. 시학습 후의 意慾傾向은 '평소 생활에서 그 시의 분위기를 느끼고싶다'는 쪽이 높다. 이상과 같은 시교육 현황 및 問題點에 對한 代案은 다음과 같다. 첫째, 교육과정의 시교육 목표와 내용은, 시의 이해와 감상을 통한 文學作品 수용능력의 증진과 인간성 회복을 위한 정서함양의 교육적 목표달성에 기여할 수 있도록 보완·개선되어야 한다. 둘째, 敎材로써 선정된 詩作品은 작가, 갈래별 구성, 배열순서에 있어서 再考가 必要하며 소재와 주제의 幅을 다양하게 해야 하겠다. 세째, 朗讀指導時 율격을 음보율의 관점에서 把握하여 가르쳐야 한다. 네째, 分析, 暗記爲主의 敎育方法을 止場하고 많이 감상할 수 있도록 하며, 창작 지도까지 발전해야 한다. 다섯째, 창작지도시, 미사여구·표현기교보다 절실한 體驗과 삶의 眞實이 담긴 內容을 중시해야 한다.;The purpose of this study is to find out the true state of poetry education in elementary school and to present a desirable direction plan. First of all, the significance of literature education and poetry education, the selection standard of poetry teaching materials, and the method of poetry education has been made by referring to various documentary records. The problem and the present situation of poetry education has been found out by analyzing the curriculum, the poetry of textbook, the guide book for teachers, and interview reports. The contents of interview reports are the degree of concern in poetry, the opinion in the poetry of textbook, and the true state of teaching-learning poetry. The survey subject of interview reports are teachers and children of public elementary school in Seoul. The present situation and the problem of poetry education are as follows: 1. The goals and contents which related to the poetry education in curriculum include not gradual and extensional contents only but formal characteristics and knowledge of poetry. 2. The writers of textbook poetry are mostly adults(poet). And the construction percentage of poetry sections is one-sided. 3. The materials and the themes of poetry are mostly about nature, and the themes of old sijo (a kind of old short lyric poem) are mostly instructive. 4. The degree of concern in poetry of teachers is average, but that of children is high. There is no difference in the degree of concern in poetry according to the sex and career record of teacher and children's grade. But, the concern in poetry of girls is higher than that of boys. 5. The majority among the children and the teachers agree to put children's poetry in textbook. And, the majority among the teachers like the poetry which are closely connected with children's life than the poetry which are about nature But children like the the latter(45.7%) better than the former(36.1%). 6. The great part of teachers have taught the poetry as the guide book for teachers. And taking the children into a poetical atmosphere and teaching of writing a poetry are considered as difficult by teachers. 7. The problem in the true state of instruction are the instruction by the method of analysis and memorizing such as teach-ing a word, making the children read sijo by the number of syllable and memorize the poetry whenever they meet it. 8. Children have difficulty in grasping the theme in studying the poetry and, they want to put emphasis on writing a poetry and explaining the phrase of poetry. There is high tendency that children wish to feel the poetical atmosphere after studying the poetry. The alternative proposal in contrast to the problem and the present situation of poetry education are as follows: 1. The goals and contents which related to the poetry education in curriculum must be supplied and improved to contribute to the accomplishment of educational goal which cultivate the children's emotion for recovery of humanity and promote accommodation ability of literary work through the under-standing and appreciation of poetry. 2. It is necessary to reconsider the textbook poetry about the writer, the construction of poetry sections, and the arrangement order. And, the materials and the themes have to be various. 3. In instruction of reading, the rhythm have to be seized in a view point of eumbo (foot in English poetry). 4. It is necessary to get out of the instruction method which aims at analysis and memorizing. And, children must have many opportunity of poetry appreciation. Also, even the teaching of writing a poetry should be done. 5. In teaching of writing a poetry, the truthfulness of life and the earnest experience should be accounted much of than a beautiful word and expression technique.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE