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중학교의 조직특성과 역할갈등에 대한 연구

Title
중학교의 조직특성과 역할갈등에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on Organizational Characteristics and Role Conflicts in Junior High School
Authors
황성희
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Keywords
중학교조직특성역할갈등
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대사회와 같이 급진적으로 변모하는 역동적인 사회에서 학교의 경영은 시대적 요구에 맞게 개선되도록 요구되고 있다. 학교조직을 보다 효율적으로 성장, 발전시키기 위해서는 학교의 구성원인 교사가 성장 발전하려는 동기를 가져야 한다. 조직구성원인 교사들은 역할 수행 과정에서 본질적으로는 개인의 내적요구에 의하여 영향을 받게 되며 학교조직에서 요구하는 역할기대와 이 역할을 수행하는 교사들의 욕구사이에는 다양한 역할갈등이 나타나며 학교의 조직풍토에 많은 영향을 미치게 될 것으로 사려된다. 따라서 본 연구에서는 학교조직의 특성을 Likert가 제시하고 있는 관리체계 유형별로 진단하고 교사들이 지니고 있는 역할갈등과, 조직특성과 역할갈등의 관계를 알아보고자 한다. 본 연구의 방법은 문헌을 통하여 학교조직의 풍토, 학교조직의 건강, Likert의 관리체제 이론, 역할이론의 개념을 살펴본 후 서울시내 중학교의 조직특성을 Likert의 조직특성진단척도를 사용하여 진단하였다. 또한 교사들이 안고 있는 역할갈등에 대하여는 Rizzo등이 제작한 역할갈등 질문지를 통하여 알아 보았다. 그 연구결과는 다음과 같다. 학교별 조직특성은 자선적 권위주의체제인 체제2에 속하는 학교가 62%로 제일 많았다. 이는 아직도 우리 학교조직이 집단참여체제인 체제4로 발전하기 위해 많은 노력을 해야 할 것을 시사해 주고 있다. 역할갈등은 시간·자원·능력에 의한 갈등의 유형이 제일 높았는데 이는 교사의 과다한 수업시간수, 학습보조자료나 학교시설의 부족, 과밀학급등의 이유로 볼 수 있다. 또한 조직특성과 역할갈등의 공사립별 비교는 공립학교 교사가 사립학교 교사보다 조직특성에 대한 반응이 긍정적이고 역할갈등도 덜 느끼는 것으로 나타났다. 조직특성과 역할갈등의 남·녀학교별 비교에서는 남녀공학의 교사들이 조직특성에 대한 반응이 긍정적이고 역할 갈등도 덜 느끼고 있다. 조직특성과 역할갈등의 연령·경력별 비교에서는 연령과 경력이 많은 교사일수록 조직에 대해 긍정적인 반응을 보이고 있으며 역할갈등도 덜 느끼고 있다. 조직특성과 역할갈등의 상관관계를 보면 자선적 권위주의체제인 체제2의 경우 동기요인, 목표설정과 명령의 영향으로 모든 유형의 역할갈등이 유발될 수 있고 협의적 체제인 체제3의 경우 동기요인, 통제과정으로 인하여 내적기준이나 가치관에 의한 갈등과 시간·자원·능력에 의한 갈등이 유발될 수 있는 것으로 나타났다. 따라서 조직 특성에 알맞는 동기부여 방식과 목표설정에 교사들의 참여가 확대되고 통제과정에서 교장과 교사가 공동의 책임을 느낄때 교사들의 사기는 진작되고 잠재능력을 극대화시킬 수 있는 조직특성이 형성되며 교사들의 역할갈등이 해소 또는 완화될 수 있을 것이다.;School administraiton in an rapidly changing and dynamic society as in contemporary society requires improving in various ways at least to meet needs of the times. In order for a school to develop its organization in a more effective way must teachers, i.e., members of the school, have the motivation for amelioration. They may be essentially affected in the process of role performance by their individual internal needs, while there may arise various role conflicts between the role expectancy the school needs and needs of the teachers who are performing this role, which has a far-reaching influence upon the school climate. This study purports in its objective to diagnose school characteristics by the utilization of the school administration systems devised by Likert, to inquire into what role conflicts the teachers have, and- how much, to clarify the relationship between organizational characteristics and role conflicts, finally to suggest alternatives to dissolve role conflicts. The methodology of study depended partly on literature and records in developing theoretical bases for scrutinizing the climate of school organizations, the soundness of school organizations, the theory of Likert's school administration systems, and the theory of roles. Diagnosis of organizational characteristics in junior high schools in Seoul was conducted on the basis of Liker's Profile of Organizational Characteristics, and role conflicts the teachers have in themselves was analysed by means of a questionnaire poll devised by Rizzo and so on. The resultant findings are as follows: An analysis of organizational characteristics by school reveals that the largest number of schools among those sampled out by 62% belong to System 2, Benevolent-Authoritative System. This indicates that school organizations in Korea still need to make more strenuous efforts to grow to System 4, Group Participative System. The highest level of role conflicts comes from time, resources and ability. This can be ascribed to teachers' heavy load of lesson hours, a lack of subsidiary learning materials and school facilities, and the overcrowded class. A comparison of organizational characteristics and role conflicts between establishment distinction, private or public, discloses that teachers in public schools give more positive response to organizational characteristics and feel less role conflicts than those of private schools. A comparison of organizational characteristics and role conflicts by sex distinction shows that teachers in coeducational schools present more positive response to organizational characteristics and feel less role conflicts. And a comparison of organizational characteristics and role conflicts by age or experience reveals that the more experience they have or the older age they are in, the more positive response they show to the organization and the less role conflict they feel. The correlation bet ween organizational characteristics and role conflicts manifests: various types of role conflicts may be caused from motivation factors, established objectives, and the influence of orders in System 2, the Benevolent-Authoratative System, whereas motivation factors or controlling process may give rise to conflicts by internal standards or by views of value, and conflicts by time, resources and ability. It seems, therefore, that teachers could have boosted morale, build organizational characteristics in which their potentialities can be maximized and then their role conflicts would be released or dissolved when teachers take part more actively in establishing objectives with motivation fitted to the organizational characteristics and when the principal and teachers are jointly responsible for the controlling process.
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