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Gabriel Faure의 Theme et Variations op.73의 분석 연구

Title
Gabriel Faure의 Theme et Variations op.73의 분석 연구
Other Titles
(A) Study on Gabriel Faure's Theme et Variations op.73
Authors
이은영
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
FaureThemeVariations피아노 음악Gabriel Faure
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
Gabriel Faure´(1845~1924)는 19세기와 20세기를 잇는 전환기의 작곡가이며, 또 프랑스 음악의 정통주의자이다. 그의 피아노 음악은 낭만주의 피아노 소품의 형태를 빌은 서정적 작품들이 대부분으로 그의 음악적 개성을 잘 나타내 준다. 본 논문의 연구 작품인 Theme et Variations op. 73 (1895)은 Faure´의 유일한 피아노 변주곡이며, 뛰어난 19세기 피아노 변주곡의 하나로 간주된다. Faure´ 음악 양식의 성숙기에 작곡된 이 작품에는 그의 피아노 작품과 음악적 특성이 밀도있게 표현되어 있다. 본 논문에서는 문헌을 통해 Faure´ 피아노 음악의 전반에 대하여 살펴본 후, Theme et Variations op. 73을 형식, 선율, 리듬, 화성, 구성, 변주 기교 등의 요소를 중심으로 분석하여 이 작품에 나타난 Faure´의 음악 어법을 연구하였다. 그 결과, 첫째, 형식면에서 주제는 축소, 확대, 변형되어 변주되었고, 특히 제10변주에서는 동형진행적 전개를 이용한 동기의 발전부가 부연되었다. 둘째, 선율은 반복되는 짧은 동기로 구성 되었다. 각 변주곡들은 주제로 부터 유출한 변형된 동기를 사용하여 주제의 선율선을 따르면서 변주된다. 셋째, 단순한 리듬형을 반복 사용하여 곡의 통일성을 유지하며, syncopation반주, off-beat accent, hemiola리듬, 2박과 3박의 결합 등이 다양하게 나타나면서 리듬적 유연성과 불분명한 리듬감을 준다. 넷째, 장·단조 조성의 대비 조성 안에서의 선법 사용, 불협화음, 변화음, 온음음계, 반음음계, 잦은 전조 등으로 화성은 모호할 때가 많다. 다섯째, 다성적 구성으로 canon, 모방, 성부 교차, 대위법 등이 사용되었고, 단순한 소재를 반복하는 성부들의 수평적 흐름이 강조된 구성의 간결함이 특징적이다.;Gabriel Faure (1845-1924) is a French composer who connects the romantic music of the nineteenth century with the modern music of the twentieth. Also, he is a typical successor of French musical tradition. His piano works are mostly lyric salon pieces deriving from Romantic piaino character pieces, and show Fame's stylistic evolution. Theme e t Variations op. 73 (1895), a subject of this thesis, is Faure´s unique piano work with the variation form. This work is comparison with the great sets of variations of the nineteenth century. It was composed during Faure´s mature period, so his characteristics are most fully revealed in this work. In this thesis, after an overview on Faure´s piano music, Theme et Variations op.73 is analyzed in respect of the form, melody, rhythm, harmony, texture, and the relationships between the theme and each variation in order to study Faure´s musical idiom. The conclusions are as follows; Firstly, the form of the theme varies with enlargement, reduction, transform in each variation. Especially, the tenth variation has motivic development section in which uses consecutive sequence. Secondly, the melody is composed of short simple motive. Each variation follows the melodic outline of the theme using the transformed motive from the theme. Thirdly, the short rhythm patterns are used repeatedly, and there are rhythmic ambiguity and flexibility due to syncopation rhythm, off-beat accent, the association of duple and triple. Fourthly, the harmony is uncertain because of the dissonant chord, altered chord, chromatic scale, whole-tone scale, modal element, the contrast of the major and minor tonalty, and constant modulation. Finally, the texture is mostly polyphony including texture inversion, counterpoint, imitation technique, and canon. At the same time, the simplicity of the texture and material is the exclusive feature of this work.
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