View : 30 Download: 0

국민학교 사회과 가치·태도목표 분석

Title
국민학교 사회과 가치·태도목표 분석
Other Titles
ANALYSIS OF THE GOALS OF VALUES AND ATTITUDES SHOWN IN THE SOCIAL STUDIES TEXTBOOK FOR ELEMENTARY SCHOOL
Authors
황경희
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
국민학교사회과가치태도목표
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정확실
Abstract
사회과는 우리국가의 발전과 국민생활의 번영, 그리고 인류공영을 위하여 적극적으로 공헌할 수 있는 바람직한 한국인을 기르는 일과 직결된다. 이를 종합목표에서는 "국민적 자질"이라 표현하고 있으며, 이것은 사회과목표의 강조점인 주체성, 인간존중사상, 자율적 태도, 협동성, 합리적 사고, 환경보전의 조화로운 습득을 통해 이룩될 것이다. 본 연구는 가치·태도교육을 통해 국민적 자질이 이룩된다는 견지에서 국민학교 사회과와 통합교과인 바른생활의 가치·태도목표를 분석하는 데 목적을 두고 있다. 따라서 위 두 교과의 교사용지침서에 수록 된 가치·태도목표들을 사회과목표의 6가지 강조점을 중심으로 분류하고, 백분률과 T점수로 처리하여 비교하였으며, 더불어 아동의 가치형성에 영향을 미치는 교사의 가치를 알아보기 위해 서울시내 국민학교교사 183명을 대상으로 설문조사를 하였으며, 그 통계처리는 위와 동일하게 하였다. 다음은 연구의 결과를 서술한 것이다. 1. 사회과는 주체성, 합리적사고, 협동성, 환경보전, 자율적 태도, 인간존중사상의 순서로 강조되고 있는 반면, 바른생활은 주체성, 인간존중 사상, 협동성, 자율적 태도, 합리적 사고, 환경보전의 순서로 강조되고 있다. 2. 교사는 6가지 가치영역중에서 자율적 태도를 가장 중요시하고 있는 데, 이는 사회과교육의 방향을 국가적인 견지에서 보다는 개인적 완성의 입장에서 보고 있는 듯 하다. 3. 사회과, 바른생활, 교사 세 영역에 있어서의 공통점은 주체성이 평균이상으로 강조되고 있는 반면, 환경보전의 중요성은 소홀히 다루어지고 있다는 점이다. 4. 교사들에게 있어 중요하면서도 내용이 어렵다고 여겨지는 영역은 주체성이며, 또한 조사대상자의 38%인 70명만이 가치·태도수업을 위해 별도로 수업안을 계획해 본 경험이 있다고 대답하였다. 따라서 아직도 상당수의 교사가 가치·태도수업을 소홀히 하고 있음을 추측할 수 있다. 5. 사회과와 바른생활의 가치·태도목표의 서술유형은 바른생활이 사회과보다 간결하고 세분화되어 있다. 이상의 결과에서 나타난 가치·태도교육의 문제점을 살펴보면 다음과 같다. 1. 사회과에서 다루는 가치영역중에서 인간존중사상에 대한 강조가 미흡하다. 2. 사회과, 바른생활, 교사 세 영역 모두에게 있어 환경보전에 대한 중요성이 소홀히 다루어지고 있다. 3. 미래지향적인 내용의 목표와 세계시민의식을 담은 가치·태도목표가 부족하다.;Social Studies is aimed directly at producing honorable Korean Citizens who can contribute actively to the development of our nation and the improvement in the standard of living with the mutual prosperity of mankind. It is described as "national quality" in the synthetic goal and can be completed through the harmonious acquirement of the 6 points of emphasis of the Social Studies aim, national identity, esteem of humanity, autonomy, cooperation, rathional thinking and the preservation of the environment. In the view that "national quality" can be accomplished through the education of values and attitudes, the present study was intended to search for the direction in terms of values and attitudes education of Social Studies of 3th, 4th, 5th, 6th grades and that of the 1st and 2nd grades which is a unified area of social study, language art, moral. For this aim, the teachers guide book were surveyed and the goals of values and attitudes found in the books were chassified according to the 6 emphasized areas of Social Studies. Those area were compared by percentage and T score. In addition to that, to dis-dover the teacher's system of values which influence much of the children's value formation, the method of the questionnaire was given to 183 elementary school teachers in Seoul and the data was statistically analyzed in the same way. The results can be summarized as follows. The hierarchy of values in Social Studies is in the order national identity, rational thinking, co-operation, preservation of the environment, autonomy, and the esteem of humanity, whereas in the 1st and 2nd grades unified social study, language art, moral the order is national identity esteem of humanity, co-operation, autonomy, rational thinking and preservation of the environment. Among the 6 values, teachers unanimously regarded autonomy the most important which seems to express that they pursued social studies education, not from the national view but from the view of individual realization. The value system of Social Studies, unified area and teachers show that they all emphasized national identity as one of the most important values, but the importance of environmental protection was neglected. The item, national identity, was regarded very important but diffcult to teach and only 70 teachers, or 38% of the subjects, answered that they prepared specially for its teaching. So it can be inferred that most of the teachers do not plan for the teaching values and attitudes. The national quality pursued in the synthetic aim of social Studies in the synthesis of national identity, esteem of humanity, autonomy, co-operation, rational thinking, and the preservation of the environment with special emphasis on the national identity-the ideal type of Korean citizen. The problems observed from these results are the absence of human respect among the mentioned items in Social Studies.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE