View : 894 Download: 0

중학교 2학년 수학교과서 분석

Title
중학교 2학년 수학교과서 분석
Other Titles
Study on the Analysis of the Second-grade Math Textbook of Middle-school
Authors
박성호
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
중학교수학교과서수학교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
송순희
Abstract
우리나라 수학과 교육과정은 해방이후에 해방시대, 생활중심시대, 계통중심시대를 거쳐 1973년 제3차 교육과정에 의한 현대화시대를 맞이하였다. 1950년대 범 세계적으로 일어난 수학고육의 현대화운동의 영향으로 개정된 제3차 교육과정은 지나치게 학문중심적이며 현실에 부합되지 않는 결점들을 지니고 있어 비판의 소리가 높아졌다. 그리하여 이러한 문제점을 보완하기 위하여 1981년 12월 31일 제4차 교육과정이 개정 공포하게 되었다. 일반적으로 교육과정의 정신이 잘 반영되고, 학교교육에서 중요한 매체가 되는 것이 교과서이므로 교육과정과 더불어 교과서의 분석연구가 요구된다. 본 연구에서는 제4차 교육과정에 의해 편찬되어 1985년부터 사용되고 있는 중학교 2학년 수학교과서를 분석검토하여 수학교육과 교과서의 계속적인 연구에 도움이 되고자 하는데 목적이 있다. 이와같은 연구를 위하여 첫째, 우리나라 수학교육의 변천을 고찰하고 둘째, 중학교 2학년 수학교과서를 교육목표, 지도내용, 평가 등으로 나누어 다음과 같이 분석하였다. 1) 교육목표중에서 단원목표를 택하여 교육과정이 제시된 교과목표와의 관련성, 진술방법, 인지적 행동영역등을 분석하였다. 2) 지도내용과 교과목표의 관련성을 알아보고 지도내용의 구성을 살펴보았다. 3) 평가문항의 내용을 단원목표와 비교하여 관련성을 알아보고, 평가문항의 인지적 행동영역을 분석하여 단원목표의 인지적 행동영역과 비교하여 보았다. 이상을 분석한 결과 단원목표와 지도내용이 전부 교과목표와 밀접한 관련성을 가지고 구성되었으며 단원목표는 지도내용을 거의 포함하고 있어 이상적으로 설정되었다. 지도내용은 종래에 비해 양을 축소시키고 수학적 구조를 지양하면서 학생들의 발단단계를 고려하여 단계적으로 구성되었고 평가문항은 단원목표에 제시되고 있는 거의 모든 내용을 포함하고 있어 목표에 부합되게 작성되었다. 이상의 사실들에서 중학교 2학년 수학교과서는 목표, 내용, 평가등이 서로 관계를 갖고서 일관성있게 구성되어 있음을 알 수 있다. 아쉬운 점은 목표의 진술이 구체적이고 상세화되어 있지 못한 점과 단원목표와 평가문항의 인지적 행동영역이 일관성이 없다는 점이다.;The math curriculum of Korea, through the period of the Liberation, of the Life-Center and of the System-Center since 1945 Liberation, arrived at the period of modernization by the 3rd revision of math curriculum in 1973. The 3rd curriculum, which was revised from the effect of world-wide modernization of math education in 1950s, was increasingly criticized because it was centered on the learning only and was beside those days. Therefore, in order to compensate for the former problems, the 4th curriculum was revised and announced on December 31, 1981. Generally, it is textbook that reflects the spirit of the curriculum well and is the major medium of the education in school. Hence, analytic study of textbook as well as that of curriculum is required. This thesis intends to help develop and study mathematical education and textbook continuously by analyzing and examining the second-grade textbook of middle-school which was published according to the 4th curriculum and has been used since 1985. For these studies ; First, we review the variations in mathematical education of our country. Second, we analyze the second-grade textbook of middle-school in point of the aim of education, the teaching factors and evaluation, such as following. 1) Of the aims of education, choosing the unit aim, we analyze the relationship to the aim of text, the method of expressing and the cognitive domain of behavior which was presented within curriculum. 2) We study the relation of the teaching factors to the aim of text, and examine the structure of the teaching factors. 3) We study the relation of the contents of evaluating terms compared with the unit aim, and compare the unit aim with the evaluating terms classed as the cognitive domain of behavior. In consequence of these analysis, the unit aim and the teaching factors are constituted with close relation to the aims of text, and the unit aim is ideally choosed since it contains almost all the teaching factors. The teaching factors, which are reduced in the amount compared with the former, are constructed gradually taking account of the developmental stages of students, while excluding mathematical structure. Including almost all the contents presented in the unit aim the evaluating terms are composed to accord with aim. From these facts, we conclude that the junior textbook of middle-school be consistently constituted with the relations among aims, contents and evaluations.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE