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고등학교 3학년여학생의 상태불안이 신체. 정신건강에 미치는 영향

Title
고등학교 3학년여학생의 상태불안이 신체. 정신건강에 미치는 영향
Other Titles
(the) effects of the anxiety-state of the 3rd year girl students of physical -psychic health
Authors
노명옥
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Keywords
고등학교여학생신체정신
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
청소년기는 폭풍과 긴장의 시기라고 할 만큼 신체적·정신적·사회적으로 급속한 변화가 일어나는 시기이고 이러한 격변은 청소년기의 불안의 요인이 된다. 특히 청소년기에 속해 있는 고등학교 3학년 학생들은 대학진학이나 취업 등과 같은 중요한 결정을 해야 하므로 더 한층 불얀요인이 가중되고 있다. 학교인구의 증가로 대학입시 경쟁상태는 심해지고 이러한 대학입시 경쟁을 학생들은 위협이나 압력으로 지각하는데서 입시불안이란 상태불안을 자아내고 있다. 이러한 입시불안 상태는 성에 따라서 다른 방향으로 나타난다고 할 수 있으며 대체로 정신적으로 여학생이 남학생보다 더 불안을 느끼고 있다(이원식 1973). 불안은 정서적 자극이 의해 신체적·정신적 증상을 유발하며 성장하는 청소년에 있어서 때로는 바람직하기는 하나 건설적이기 보다는 파괴적이다 (이원식 1973). 교육의 목적은 신체의 건전한 발육과 유지에 필요한 지식과 습성을 기르며 아울러 견인불굴의 기혼을 기르는데 교육방침을 세우고 있다. 그러므로 본 연구에서는 고등학교 3학년 여학생을 대상으로 상태불안이 신체·정신건강에 미치는 영향을 조사하여 학교보건 사업 발전을 위한 참고가 되는 기초자료를 얻는데 그 의의가 있다. 구체적인 목적은 다음과 같다. 1. 연구 대상자의 일반적 특성별 상태불안 수준을 알아본다. 2. 연구 대상자의 상태불안 수준과 실체·정신 건강과의 관계를 알아본다. 3. 연구 대상자의 일반적인 특성을 같은 수준으로 보았을 때 상태불안과 신체·정신 건강과의 관계를 알아본다. 연구방법은 인문계 3학년 여고생 279명과 실업계 3학년 여고생 245명을 대상으로 상태불안 측정도구와 간이형 C.M.I를 이용하여 조사하였다. 상태불안은 4가지 수준으로 분류하였고 간이형 C.M.I는 신체건강, 정신건강 그리고 신체·정신 건강으로 분류하였다. 구체적인 연구방법은 다음과 같다. 1. 일반적 특성별로 상태불안 수준에 따라 신체·정신 건강의 평균값을 구하고 이원분산분석으로 검정하였다. 2. 일반적 특성을 같은 수준으로 보았을 때 즉, 보호자의 월수입, 보호자의 교육정도, 본인의 건강상태, 병원이용 횟수, 성적, 수면시간 등을 동일한 수준으로 보았을 때 상태불안이 신체·정신 건강에 어떻게 영향을 주는가를 보기 위해 회귀분석하였다. 본 연구에서 나타난 결론은 다음과 같다. 1. 연구 대상자의 상태불안의 평균은 54.20이었고 신체·정신 건강의 평균은 24.35로 타연구의 평균치보다 상회하는 점수였다. 그리고 상태불안 수준과 신체·정신 건강과의 관계에서는 상태불안이 높을수록 신체·정신 건강에 미치는 영향은 높아졌다(p=1.000). 2. 연구 대상자의 일반적 특성별 상태불안과 신체·정신 건강과의 관계에서는 보호자의 교육정도 (p=0.398), 보호자의 월수입 (p=0.636), 병원이용 횟수 (p=0.724), 성적 (p=0.723), 수면시간 (p=0.246) 등에서는 유의한 차이가 없었으나 건강상태에서는 비교적 유의함을 발견하였다 (p=0.926) 3. 연구 대상자의 일반적 특성을 같은 수준으로 보았을 때 상태불안이 1 높아짐에 따라 신체·정신 건강은 0.39 (p<0.01) 높아졌으며 상태불안이 1 높아짐에 따라 신체·정신 건강함수는 0.36% (p<0.01) 높아졌다. 그리고 신체·정신 건강과 상태불안은 양의상관관계 (p<0.01) 가 있었고 신체 정신 건강과 건강상태도 양의상관관계가 있었으며 (p<0.1, p<0.01) 나머지 보호자의 교육정도, 보호자의 월수입, 병원이용 횟수, 성적, 수면시간 등에서는 상관관계가 없었다.;1. Preface During the adolescent period, boys and girls experience rapid development physically, mentally, and socially. These changes often become the cause of anxiety. Expecially, because high school 3rd year grade boys and girls must make a decision either to enter university or get a job, they come to have a great deal of anxiety. In our country, the number of high school students has increased every year and the competition for entering university is becoming fiercely. Students regard this competition as a pressure and threat, in this way stressed an anxiety-state The anxiety-state of entering university is differentiated according to sex. Generally, in psychological aspect girls perceive higher anxiety level than boys (Lee, Won Shik 1973). The anxiety-state produces a psychological or physical disease owing to emotional stimulus. Sometimes the growing youth often behaves not only constructively but also destructively(Lee,Won-Shik 1973). The Aim of school education lies in instilling knowledge and habits which encourage students to develop and maintain sound bodies and mind, therefore it is to teach the spirit of fortitude to students. 2. Purpose The purpose of this study lies in obtaining basic data for reference to promote and develop school health projects through a survey of 3rd year high school girls and to analyze the effects on physical, psychological health of the anxiety-state level. Other purpose include: (1) to examine the anxiety state level according to general character through the sample survey. (2) to examine C.M.I. (Cornell Medical Index) change value on the effects of the anxiety-state level change through the sample survey. (3) to examine C.M.I. change value on the pure effects of anxiety-state change after control general character. 3. Methodology. This study used data which was collected through a survey of 297 general girl's, high school 3rd year students and 245 vocational high school students. The questionnaires used anxiety-state level measuring tools and a simplified C.M.I. Other method include: (1) To calculate mean of C.M.I. according to anxiety-state level on the genernal character, and testing Two-way ANOVA (Analysis of variance). (2) When general character are controlled same level, to establish model, this study examined that anxiety-state have a influence upon C.M.I. and analysis the model by OLSQ. (Ordinary Least Squares Method). 4. Conclusion With above methodology, the following results were obtained : (1) General character did not affect C.M.I. highly except the HEALTH variation (P = 0.926). (2) C.M.I. was increase in proportion to increase of anxiety-state (P = 1.000) (3) Regression, analysis of the C.M.I. model using OLSQ (Ordinary least squares method) showed output. After controlled general character, examined C.M.I. model, when the anxiety-state level changed 1, C.M.I . changed 0.39(P<0.0l). In the model for Log C. M. I. examinating, when anxiety-state level changed 1, C. M. I . changed 0.39% (P<0.0l). In Our country, 3rd year gir1 students anxiety state level was very high through adolscent period, and one of the important causes was pressure over entering university.
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