View : 857 Download: 0

교육과정 이론이 가정하는 수업모형

Title
교육과정 이론이 가정하는 수업모형
Other Titles
(An) Analysis on Instruction of Three Curriculum Theories
Authors
정효숙
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
교육과정수업모형이론가정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이귀윤
Abstract
본 연구는 세 교육과정 이론의 관점에 따라 수업이 어떻게 전개되는가를 고찰하고 비교 분석하려는데 목적이 있다. 교육과정 이론에는 서로 다른 관점으로 인해 여러 이론들이 많으나 역사적으로 고찰해 볼 때 주류를 이루어왔다고 생각되는 세가지 이론, 즉, 전통주의, 개념-경험주의, 재개념주의 이론에 나타난 수업을 그 교육과정의 기본 원리에 입각하여 비교·분석하려고 한다. 전통주의와 개념-경험주의는 교육과정을 설계하는 실제적인 문제에 촛점을 둔다. 그러나 재개념주의는 이들의 협소한 관점을 벗어나 가능한 모든 관점에서 교육적 경험의 본질과 의미를 밝히고자 한다. 각 교육과정 이론의 관점에 따라, 세 입장의 수업을 비교 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 전통주의와 개념-경험주의의 수업은 실용적, 체제적, 목적-수단론적 관점에서 접근되어진다. 따라서 수업은 목표를 달성하기 위한 조직적이고 체계적인 활동과정이 된다. 반면에 재개념주의의 수업은 현상학적 실존적 정신분석학적 방법으로 접근되어 진다. 따라서 수업은 예측할 수 없는 문제를 찾아가는 탐구활동의 과정이 된다. 2. 수업목표 측면에서 볼 때, 전통주의와 개념-경험주의는 수업목표를 수업과정을 통해서 성취하고자 하는 목표행동으로 규정한다. 그러므로 수업목표는 구체적이고 명확하게 세분화되어 진술된다. 반면에, 재개념주의는 최종행동의 성격이 미리 결정되지 않은 목표를 설정한다. 그러므로 수업목표는 일반적이고 포괄적으로 진술된다. 3. 수업과정의 측면에서 볼 때, 전통주의 입장의 수업과정은, 진단검사, 수업활동, 형성평가, 심화·교정학습활동, 단원사후검사 단계로 이루어지며, 외적 동기유발을 형성하고, 개별수업방법과 설명적 수업방법으로 이루어지며, 개인차를 학습속도 측면에서만 고려한다. 교사는 수업을 체계적으로 조작하고 통제하는 역할을 한다. 개념-경험주의 입장의 수업과정은, 동기유발, 감지, 획득, 파지·회상, 일반화, 성취, 피드백 단계로 이루어지며, 내적 동기유발을 형성하고, 개별수업방법과 설명적 또는 발견적 수업방법으로 이루어지며, 개인차를 학습속도와 인지능력의 발달 측면에서 고려한다. 교사의 역할은 전통주의 입장과 같다. 재개념주의 입장의 수업과정은 문제파악, 예측, 탐색·결정, 적용 단계로 이루어지며, 내적 동기유발을 형성하고 개인차를 개인의 의식, 자기인식, 의지 측면에서 고려한다. 교사는 충고자, 안내자, 조력자, 촉진자의 역할을 한다. 4. 평가의 측면에서 볼 때, 전통주의와 개념-경험주의 입장의 평가는 수업목표를 개개인이 얼마나 정확하게 성취하였느냐를 측정하는 것이 된다. 그러므로 평가의 본질은 기초선을 중심으로 한 진도·개선에 있으며, 평가방법은 행동변화를 측정할 수 있는 도구들, 즉 필답고사, 관찰, 면접, 수집법 등이다. 재개념주의 입장의 평가는 진술된 수업목표 뿐만아니라, 진술되지 않은 목표도 측정하는 것이 된다. 평가의 본질은 개인적 의미에 있으며, 평가방법은 개인의 다양성, 이질성, 개별적 독특성이 확인되는 방법, 즉, 면접, 자유제목의 주관식 시험, 한가지 지식에 대해 학생이 나타낼 수 있는 다양한 표현방법 등이 된다.;The purpose of this study is to analyze and compare the instructional strategies of three curriculum theories : the traditional, the conceptual-empirical, and the reconceptual. Traditional and conceptual-empiricism focus on practical problems on curriculum. On the other hand, the reconceptualism emphasizes on the essenece and meaning of eduative experience in all possible viewpoints. The results of this study are summarized as follows: 1. The instruction of traditionalism and conceptual-empiricism is based on a pragmatic, systematic, and end-means viewpoint. Therefore, the instruction is the systematic process to achieve objectives. On the contrary, the instruction of reconceptualism is based on the viewpoint of phenomenology, existential philosophy, and psychoanalysis. Therefore, the instruction is the process of unpredictable problem-solving. 2. Considering in the aspect of instructional objective, traditionalism and conceptual-empiricism define an objective as the behavior to achieve thorugh instructional process. Therefore the instructional objective is specific, precise, and subdivided. On the contrary, reconceptualism establishes the objective which a final behavior is not decided. Therefore, the instructional objective is general and comprehensive. 3. Considering in the aspect of instructional process, traditionalism has five phases, which are diagnostic test, teaching activities, formative avaluation, enriching and corrective teaching activities, and final test. And external motivation is induced, individual and explanatory learning method is done, personal difference is considered in the aspect of learning speed, and the role of a teacher is to operate and control instruction systematically. The instructional process of conceptual-empiricism has seven phases, which are motivation, apprehending, acquisition, retension·recall, generalization, performance, and feedback. And internal motivation is induced, individual and explanatory·discovery learning method are done, personal difference is considered in the aspect of learning speed and the development of cognitive capability, and the role of a teacher is alike that of traditionalism. The instructional process of reconceptualism has four phases, which are understanding the problem, predicting, exploring and decision making, and application. And internal motivation is induced, grouping and discovery learning method are done, personal difference is considered in the aspect of personal consciousness, self-recognition, and will. And the teacher of reconceptualism plays the role of an advisor, a guider, a facilitator, and a helper. 4. Considering in the aspect of evaluation, traditionalism and conceptual-empiricism define evaluation as measuring changes in student's behavior to see if the latter changes conform to the original objectives. On the contrary, reconceptualism defines evaluation as measuring not only established objectives but also unestablished objectives.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE