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敎育可能及 精神遲滯兒와 正常兒의 言語發達 比較硏究

Title
敎育可能及 精神遲滯兒와 正常兒의 言語發達 比較硏究
Other Titles
(A) Study on the Comparison of Language Development Between the Educable Mentally Retarded and the Normal Children : By the Syntax Acquisition on the Story Completion Task
Authors
趙允卿
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
교육가능급정신지체아정상아언어발달
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
추국희
Abstract
This study aimed to solve the question -what relationship was between the mentally retarded and the normal children in language performance and its pattern of the developmental sequence. Thus, this study was intended to suggest the implication for the language education of the mentally retarded children through the persuit of the language performance, of the characteristics of language development. This study used a structured task-'a Story Completion Task(SCT)' which included 14 grammatical structures, and compared the 20 educable mentally retarded with the 20 normal children with identical mental age. The results of the comparison were followed: 1. There was a significant difference between the two groups in the total and the each of responses which tested the quantity of language development. 2. There was a significant correlation between the two groups in the order of acquistion of grammatical structures which 3. There was a significant defference between the two groups in the score of probe procedure which tested the facilitation level in language expression. 4. There was, however, no difference within two groups in the quantity of language development and the facilitation level in language expression, between the sexes. A significant correlation was found in the quality of language development between the sexes. 5. The Story Completion Task was tested among the Korean population as a valuable tool-discriminating the degree of language development among children of 4 to 6 years old. For further studies, the following suggestions were given: 1. On the basis of the findings given by this research, the actual language education method for the educable mentally retarded should be forthcoming. 2. In order to compare the language development more precisely and predictively, the test of validity and reliability of Story Completion Task, the revision of its grammatical structure items should be done. 3. More data to establish the developmental norm should be collected.;본 硏究는 정신지체아와 정상아들의 언어 수행과 고것의 발달적 양 상이 어떠한 관계를 가지고 있는가를 밝히고자 만다. 그러하여 정신지체아의 언어 수행 및 발달의 특성을 파악하여, 정신지체아 言語 敎育에 대한 示唆點을 모색하고자 한다. 본 硏究는 14개의 文法構造를 포함하는 「이야기 완성 과제 (SCT)」라는 구조적 과제를 사용하여, 교육가능급 정신지체아와 같은 정신 연령의 정상아 각 20명의 언어 발달을 비교하였다. 비교를 통해 나온 결과들은 다음과 같다. : 1. 언어 발달 量을 지시하는 반응의 전체 및 각 문법구조에 두 집단 간에 有意한 차이가 있었다. 2. 언어 발달 質을 지시하는 두 집단의 문법구조의 습득 순서 간에는 有意한 상관이 있었다. 3. 언어 표현의 容易度를 나타내는 세밀 건사 접수에서 두 집단간에 有意한 차이가 있었다. 4. 男·女 性別에 따라 두 집단 내에서 언어 발달 量과 언어 표현의 容易度에서 有意한 차이가 없었고, 언어 발달 質에는 有意한 상관이 있었다. 5. 이야기 완성 과제는 한국 아동들에게서 4, 5, 6세 연령별로 언어 발달 정도를 변별하는 유용한 도구였다. 추후 연구를 위해서, 다음과 같은 提言이 제시되었다 : 1. 본 硏究의 발견들에 근거해서 교육가능급 정신지체아의 실제적인 言語 敎育 方法이 모색되어야 한다. 2. 언어 발달 비교가 좀더 정확하고 예언력 있는 것이 되기 위해서, 타당도·신뢰도 검사와 문법구조 항목들의 개정이 이뤄져야 한다. 3. 발달 규준 형성을 위한 더 많은 자료의 標集 등이 必要하다.
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일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
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